søskende til handicappet
Fra : Anya

Dato : 16-06-03 15:40

Hej, -Jeg ville høre om der er stemning for at lave en side for
søskende til handicappede, mest hencendt til den__/de "raske"
søskende, men også for forældrende, med forum, links, gode råd osv.
-skriv gerne til mig hvis det har interresse¨!

MvH Anya Nielsen
scully_3050@yahoo.com

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 16-06-03 15:55

Anya skrev:

>søskende, men også for forældrende, med forum, links, gode råd osv.

Jeg spørger, som jeg plejer når dette kommer op, hvorfor der skal være
et 'forum', som nogle få bruger, mens de mange findes her?

Hvorfor ikke bruge denne gruppe til de gode råd?

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : P.C.

Dato : 17-06-03 13:16

Hi

"Kaj Svenningsen" <news@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Kaj Svenningsen (Behandl dig selv som du vil behandles af andre)

Jeg forstår godt din protest, men min erfaring er at det er de færreste der har
mod og ønske om, at skrive i et helt åbent fora, ------- fordelene ved de
lukkede fora er, at man har en smule beskyttelse mod folk fra usenet ,som ikke
altid har helt de samme hensigter og mål, som du har som enten forælder eller
pårørende , jeg har selv været meget aktiv på forskellige private fora og jeg
kan fortælle dig, at der skal meget lidt usikkerhed om hvilke folk det egentligt
er der sidder og hører med, for at ødelægge det meget vigtige arbejde der
faktisk foregår i disse grupper.
Naturligvis har du da ret ; ------- gruppen her ville da givet profitere af, at
der var noget mere respekt omkring disse emner på usenet, men du har vel været
med så længe, at du vel på stående fod, kan udpege mindst 5 stykker fra usenet,
som du nødigt ville dele din sorg eller usikkerhed med.
At de provate fora så heller ikke altid lige er lykken, skyldes ofte at nogle
medlemmer kan have meget brug for at bruge albuerne for at blive annerkendte
skribenter eller "vigtige personer" , og desværre oplever man at lister
pludselig kan blive oversvømmet af udefra kommende , der kan hærge en gruppe i
selvretfærdig selv promovering , eller folk der direkte går på "strandhugst" i
en privat gruppe , for at hverve medlemmer til deres egen gruppe ; ----------
det er nemlig ikke altid "sagen" men folks egne personlige problemer der
bestemmer om de overhovedet har noget at bidrage med og desværre har nogle kun
bagtalelse og mistænkeligørlse samt selv promovering at byde på.
Det er ellers nemt nok at se når en flok invaderer en gruppe og der er ofte tale
om gengangere der kan være misundelige over nogle forestillinger de
ar, -------- men Usenet yder faktisk langt mindre beskyttelse for medlemmer i
en gruppe, det burde du jo vide med alle de år du har erfaring fra på nettet,
men naturligvis har du ret at gruppen her burde være stedet, ----------- men så
tænk lige på hvordan det nu var denne gruppe blev oprettet , allerede da lå det
da i kortene at gruppen pga. utidig indblanding ville have meget svært ved at
udvikle sig til det de private fora allerede da tilbød, de der var mest aktive
dengang blev da modarbejdet på alle måder af en selvdum styregruppe, der både
havde personlige hangups mod de mest aktive og skulle blande sig i alt og
pissede højt og flot på os gennem 3 år, medens vi forsøgte at få gruppen i sit
eget hiraki, så netop de undergrupper du taler om, kunne oprettes i et
selvstændigt hiraki.
---------- At det skulle tage tre år med håbløse diskutioner medens EDB grupper
blev oprettet i metermål, medens styregruppen morede sig over at se spasserne
danse, indtil de fik en gruppe med et andet navn og sygeligjort i Helse hirakiet
ved du jo.
---------- Så der er en årsag til de private fora, ikke blot en men mange
årsager.
Jeg vil så sige, at de private grupper faktisk er meget værdsatte af de der
bruger dem, og det er _jeg_ glad for.
Men somsagt har du helt ret, problemet er blot folk der utidigt blander sig og
som fordi de har et personligt problem, kan lave en gruppe om til en gruppe der
handler om dem alene, eller deres eget personlige ønske om at ødelægge en
gruppe, for at være brevkasse redaktør i den ; det kan faktisk være et problem,
fordi pludselig handler gruppen ikke om pårørende der udveksler erfaringer men
om magtspil.
P.C.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 17-06-03 14:00

P.C. skrev:

>Jeg forstår godt din protest,

Godt.

>men min erfaring er at det er de færreste der har
>mod og ønske om, at skrive i et helt åbent fora, ------- fordelene ved de
>lukkede fora er, at man har en smule beskyttelse mod folk fra usenet ,som ikke

Det _kan_ også være en ulempe.
Dels er beskyttelsen ikke særlig reel, dels sker det, at man 'krænger
for meget ud', da det føles så privat.

>med så længe, at du vel på stående fod, kan udpege mindst 5 stykker fra usenet,
>som du nødigt ville dele din sorg eller usikkerhed med.

Jeg er ikke ømskindet, men fanger din pointe.
De 5 kan bare sagtens flytte med (eller 5 andre), som du jo også selv
er inde på senere.

>ar, -------- men Usenet yder faktisk langt mindre beskyttelse for medlemmer i
>en gruppe, det burde du jo vide med alle de år du har erfaring fra på nettet,

Hvilket så - i modsætning til min kommentar ovenfor - tvinger folk til
at tænke sig om, inden man blotter sig for meget.

> [...]
>eget hiraki, så netop de undergrupper du taler om, kunne oprettes i et

Der husker du nok lidt fejl. Jeg havde intet mod helbredshierakiet.
"Mit helbred er så elendigt, at jeg er helt invalid af det"

>---------- At det skulle tage tre år med håbløse diskutioner medens EDB grupper

Det var noget hø, men kan nu ikke lastes styregruppen. Det var jo alle
andre, der sloges om navnet.

>Jeg vil så sige, at de private grupper faktisk er meget værdsatte af de der
>bruger dem, og det er _jeg_ glad for.

Ok, men hvis der oprettes 47 eller 470 private, bliver der 3 brugere
til hver. Det giver ikke meget hjælp, som email ikke kunne klare
bedre.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : P.C.

Dato : 17-06-03 18:10

Hi

> Ok, men hvis der oprettes 47 eller 470 private, bliver der 3 brugere
> til hver. Det giver ikke meget hjælp, som email ikke kunne klare
> bedre.
> --

Jo , det er et problem og især hvis du står og kunne profitere af en gruppe, som
du enten ikke kan finde eller at grupperne er for specialiceret .
Jeg vil dog stadig påstå, at et handicap hiraki ville give langt større
muligheder ; --- det jeg mener er ,at netop diskutionerne omkring f.eks.
muligheden for at oprette en undergruppe , i sig selv gør begreberne klarere .
Man skærper jo argumenterne og finder undervejs nye argumenter som jo kan være
en del af den afklaring af enten sin egen eller nærtstående families handicap
relaterede problemer.
Det lyder måske lidt højt svævende når jeg fremturer med, at diskutioner skulle
være sunde for ens helbred, men min erfaring er altså, at såsnart begreberne
bliver klart defineret, er det langt nemmere at tage en positiv stilling og
ovenikøbet få en større erkendelse af både sig selv, og hverdagen for så mange
der fuldstændigt ligesom dig selv, har exakt samme ting at tænke på.
Generelt har hele handicap området altid behov for oplysning, og det var såmænd
en gylden drøm som du jo også bidrog til i sin tid ; et seperat handicap hiraki
og en viden base , samt muligheden for på det Digitale område, at få sat nogle
dagsordener af brugerne af grupperne istedet for af teknikere der langt hen af
vejen var totalt ligeglad med handicap politik i Dk.
Jeg kunne dengang udmærket forestille mig et langt mere flexibelt usenet , hvor
elektrikkere ikke skulle vurdere moderne kunst eller hvor grønthandlere skulle
bestemme hvordan man slagter kyllinger, --------- resultatet blev jo netop det
værste man kunne forestille sig, og selvom samtlige aktive sagde fra i forhold
til en placering i et helse hiraki simpelthen fordi de fleste , helst ville være
fri for off-topic Helse kure og hele Helse indstillingen, hvor et handicap jo
er guf for de værste plattenslagere på det alternative område , ---------- jeg
må så lige understrege at naturligvis er hele det alternative område da ikke
plattenslagere og nogle er sikkert meget dygtige alternative behandlere
,--------- men hvad vedkommer denne uvidenhed egentligt handicap området, hvor
vi altså ikke behøver en tilfældig teknikers private og måske fordomsfulde
mening, til at bestemme handicap områdets udvikling på det Digetale område. Men
sådan var det jo , at en enkelt eller to som havde en kæphest i forhold til
handicap området samt en personlig hangup på bla. undertegnede , og derfor fik
vi altså denne gruppe, som givet kunne have fået en bedre start.
Men jeg tror ikke på, at denne gruppe for alvor vil kunne tilbyde noget af det
både du og jeg efterlyser, før der oprettes et seperat hiraki og der aftales en
politik i forhold til oprettelse af undergrupper,

P.C.
Il'l be hack.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 17-06-03 19:06

P.C. skrev:

>Jo , det er et problem og især hvis du står og kunne profitere af en gruppe, som
>du enten ikke kan finde eller at grupperne er for specialiceret .

Eller bare fordi ingen af de 3 kan svare på mit spørgsmål eller bruge
ord, jeg forstår.
Jo flere deltagere i en debat, jo større er muligheden for brugbare
svar.
Man må jo selv forsøge at sortere de alternative heksedoktorer fra.

>Jeg vil dog stadig påstå, at et handicap hiraki ville give langt større
>muligheder

Det er jeg ikke enig i, men lad os ikke tage den debat igen.

>det jeg mener er ,at netop diskutionerne omkring f.eks.
>muligheden for at oprette en undergruppe , i sig selv gør begreberne klarere .

Der er da intet til hinder for undergrupper nu.
Hvis snak om elendige hjerter tager overhånd, er der da intet
administrativt til hinder for at få oprettet
de.helbred.handicap.hjerte

> [...]
>der fuldstændigt ligesom dig selv, har exakt samme ting at tænke på.

Det klarer jeg nu fint selv, men i den sammenhæng kan da nævnes, at
der blev oprettet er forum for retten til en værdig død.
Jeg har kigget ind et par gange, men dels vil jeg ikke bøvle med en
www-browser til news, dels sker der altså ikke ret meget, så jeg ville
få flere og bedre svar her.

>Jeg kunne dengang udmærket forestille mig et langt mere flexibelt usenet , hvor
>elektrikkere ikke skulle vurdere moderne kunst eller hvor grønthandlere skulle
>bestemme hvordan man slagter kyllinger

Det ville da blive et fattigere news. Tænk om kun 'eksperter' måtte
deltage.
Det resultat mener jeg at se lidt af i juragruppen. Det er lidt mit
indtryk, at 'lægmand' er til et fandens besvær der. Det uofficielle
krav er vist, at man skal kende juraen godt nok til at tage en lang
debat om betydningen af et lille ord i en paragraf, for at kunne få
svar på et simpelt juridisk problem.
Det bryder jeg mig ikke ret meget om.

Nu får jeg tæsk, hvis en jurist kigger forbi.

>fri for off-topic Helse kure og hele Helse indstillingen, hvor et handicap jo
>er guf for de værste plattenslagere på det alternative område , ---------- jeg

Det slipper man skisme da ikke for i et mindre forum. Jeg mindes
'Sundhedsforum'.

>Men jeg tror ikke på, at denne gruppe for alvor vil kunne tilbyde noget af det
>både du og jeg efterlyser, før der oprettes et seperat hiraki og der aftales en
>politik i forhold til oprettelse af undergrupper,

Jeg mener nu, at både jeg og mange andre har fået meget hjælp her i
gruppen.
Jeg ved da også, at denne gruppe og dens brugere har været
fødselshjælpere for f.eks. www.handiinfo.dk som også har hjulpet
mange.

Alt i alt generer ordet helbred mig ikke, når jeg bruger gruppen. Jeg
ser det såmænd slet ikke, jeg kigger kun efter brugere, der kender
svaret på mit spørgsmål.
Om den så havde heddet dk.hekseri.handicap, var jeg ligeglad, hvis
brugerne var de samme.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : cybs

Dato : 18-06-03 01:05

"Anya" <scully_3050@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:2552b536.0306160640.456b9776@posting.google.com...
> [...]
> søskende, men også for forældrende, med forum, links, gode råd osv.
> -skriv gerne til mig hvis det har interresse¨!

Hej Anya!

Der var engang en gruppe under Hjerneskadeforeningen,
som hed "De glemte børn". Ved ikke, om den stadig er
aktiv, men du kan jo prøve at kigge efter på deres
hjemmeside.

MVH

cybs

Fra : mc

Dato : 08-07-03 21:10

Hej
Jeg sad og kiggede i denne gruppe for at se om jeg kunne finde noget om
"søskende til handicappet"
Men efter at have læst diverse svar kan jeg godt se at det kan have lange
udsigter
Så tak til cybs, jeg vil kigge efter , den side.
VH Marianne
PS, det kunne ellers være en god ide med sådan en undergruppe

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 08-07-03 22:40

mc skrev:

>PS, det kunne ellers være en god ide med sådan en undergruppe

Du har muligvis ret, men er det ikke muligt at starte snakken her, og
se om der er noget nævneværdigt trafik?
Hvis der er, er det en del nemmere at få en undergruppe til det.

www.kajsvenningsen.dk/