Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af ultra kompakt digital kamera
Fra : Jacob Gunst

Dato : 12-06-03 12:06

Jeg søger et kompakt og let digital kamera med minimum 2 MegaPixels og
fornuftig optik m. autofocus. Mit behov er primært begrænset til ferie- og
festbilleder, og jeg er derfor i tvivl om hvorvidt jeg har brug for optisk
zoom m.v. Mit forrige digital kamera var et billigt Fuji FinePix 1300, og
selvom kameraet kun var på 1.3 MegaPixels var jeg generelt tilfreds med
billedkvaliteten. Størrelse, vægt samt opstartstid er derimod afgørende.
Kameraet skal kunne være i en jakke-/bukselomme. Ligeledes er lang
batteritid et krav. Jeg har overvejet følgende modeller.

- Canon Ixus II
- Casio EX-S2
- Casio EX-Z3
- Olympus Mju-300
- Pentax Optio S
- Sony DSC-U20 eller U30

Hvilken af disse modeller vil I umiddelbart anbefale på baggrund af
ovenstående præferencer? Alternativer?
Er lyd- og billedkvaliteten generelt god ved videooptagelser i eksempelvis
Casio EX-Z3 og Pentax Optio S? Dvs. er videofunktionen brugbar til visning
på TV eller i rimelig opløsning på computeren?

På forhånd tak

Venligst

Jacob Gunst

Fra : Lars Møller

Dato : 12-06-03 21:09

Hej Jacob

Prøv evt. at se på Minoltas nye DiMAGE Xt - verdens nok mindste med 3x zoom
og nok også med verdens hurtigste opstartstid.

Med venlig hilsen

Lars Møller
Renholt Foto

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 13-06-03 15:41

"Lars Møller" <lars@lmfoto.dk> wrote in message
> Hej Jacob
>
> Prøv evt. at se på Minoltas nye DiMAGE Xt - verdens nok mindste med 3x
zoom
> og nok også med verdens hurtigste opstartstid.

Så lille er det nu heller ikke....

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/dimage_xt/xt_z3.jpg
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews//dimage_xt/xt_z3_side.jpg

Tag hellere at kigge på et Casio EX-Z3, det har en 2" skærm, kanon batteri
levetid, lynhurtig autofokus og der følger en docking station med.

Se evt. anmeldelse her:

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/ex-z3.html

\MK
(Lykkelig ejer af et EX-Z3)

Fra : Jacob Gunst

Dato : 13-06-03 17:12

> Tag hellere at kigge på et Casio EX-Z3, det har en 2" skærm, kanon batteri
> levetid, lynhurtig autofokus og der følger en docking station med.

> [...]

Hej Morten

Tak for dit svar. Har en række spørgsmål, som jeg håber du vil besvare.
Hvordan er den generelle kvalitet af chassis'et? Virker kameraet solidt og
godt samlet?
Hvorledes er opløsningen af den 2'' skærm? Bliver skærmen let ridset?
Hvor længe holder en opladning i praksis ved kontinuerligt brug af skærm? Er
det nødvendigt at købe endnu et batteri, hvis man er på en længere dagstur?
Er docking stationen ikke upraktisk, idet man ved opladning, overførsel m.v.
er afhængig af denne?
Og sidst men ikke mindst - er videofunktionen brugbar til visning på Tv
eller computer?

På forhånd tak

/Jacob Gunst

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 13-06-03 21:54

"Jacob Gunst" <gunst@studi.dk> wrote in message
> Hej Morten
>
> Tak for dit svar. Har en række spørgsmål, som jeg håber du vil besvare.

Skal ske.

> Hvordan er den generelle kvalitet af chassis'et?

Solid, det er lavet af rustfrit stål...

Det skal nok holde.

> Virker kameraet solidt og godt samlet?

Ja, der er ikke noget der knirker eller sider løst.

> Hvorledes er opløsningen af den 2'' skærm?

Ikke så god som Canon's Ixus 400, men jeg synes den er fin. Opdaterings
hastigheden er også meget hurtig.

> Bliver skærmen let ridset?

Jeg har endnu ikke fået nogle.

> Hvor længe holder en opladning i praksis ved kontinuerligt brug af skærm?

Det lykkedes mig at tage 325 billeder på én opladning hvor de alle var med
brug af skærmen.

I følge: http://www.dpreview.com/reviews/casioexz3/page8.asp er det faktisk
et af de bedste til at holde strøm. 2 timer og 48 minutter.

(Et ekstra batteri koster 200,-)

> Er
> det nødvendigt at købe endnu et batteri, hvis man er på en længere
dagstur?

Det er ikke lykkes mig at bruge det på en dag endnu, uanset hvor meget jeg
har leget.

> Er docking stationen ikke upraktisk, idet man ved opladning, overførsel
m.v.
> er afhængig af denne?

Det synes jeg ikke, og det smarte er at billeder automatisk bliver overført
til PC'en.

> Og sidst men ikke mindst - er videofunktionen brugbar til visning på Tv
> eller computer?

Nej, den kan kun klare 320 x 240 i optil 30 sekunder.

Der er Canon IXUS II (ikke V2 men II) vist bedre da det vistnok kan klare
640x480 som et af de eneste.

\MK

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 13-06-03 21:55

"Morten Klostergaard" <mgk@teraDOTdk> wrote in message

> Ikke så god som Canon's Ixus 400, men jeg synes den er fin. Opdaterings
> hastigheden er også meget hurtig.

Den er i øvrigt også kun 1,6" på IXUS 400

\MK

Fra : Jacob Gunst

Dato : 13-06-03 17:13

> [...]
zoom
> og nok også med verdens hurtigste opstartstid.

Hej Lars

Tak for dit svar. Finder dog lig Morten, at kameraet er lidt for stort.

Venligst

Jacob