vedrørende frk. jensen's fedtfattige lever~
Fra : gap

Dato : 11-06-03 10:41

Hej

Der var tidligere et indlæg om en leverpostej med kartofler i stedet for
fedt. Lisbeth Jacobsen spurgte om opskriften men der kom aldrig nogen
opskrift. Er der nogen der vil give opskriften fra sig? Så vil jeg meget
gerne have den også.

Med venlig hilsen

Grethe

Fra : Thomas

Dato : 11-06-03 15:58

"gap" <gap@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3ee6f92b$0$97231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> fedt. Lisbeth Jacobsen spurgte om opskriften men der kom aldrig nogen
> opskrift. Er der nogen der vil give opskriften fra sig? Så vil jeg meget

Grundlæggende kan man vel bare tage sin yndlingsopskrift på
leverpostej, og så udskifte spækket med en tilsvarende mængde
kartofler.

Men for at spare dig turen til biblioteket, skal jeg nok sende Frk.
Jensens opskrift en af dagene.

VH

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 17-06-03 07:24

> [...]
> kartofler.
>
> Men for at spare dig turen til biblioteket, skal jeg nok sende Frk.

Her er opskriften:

LEVERPOSTEJ II, MAGER

250 g svinelever, 150 g kogte kartofler, 4 benfri sild, 1 tsk hakket løg,
1 spsk mel, ½ dl mælk, ½ dl olie, salt, ¼ tsk allehånde, ¼ tsk nelliker,
evt. ¼ tsk tørret basilikum

Leveren hakkes 2-3 gange, evt. sammen med sild og løg. Kartoflerne
moses fint og røres i leveren. Melet udrøres i mælken og jævningen
blandes i levermassen sammen med olie og krydderier. Rør det hele
godt sammen og smag til med evt. flere krydderier. Fyld leverpostejen
i en smurt form og bag den ved 170 grader i ¾ time til 1 time.
Leverpostejen kan fryses, resultatet bliver bedst, når den fryses før
den bages. Når den skal bruges, kan den sættes uoptøet i ovnen,
bagetiden er da ca. 1 ¼ time.

Mærkværdigvis skal der ifølge opskriften ikke peber i leverpostejen,
men et lille drys skader efter min mening ikke, ligesom man bestemt
godt kan bruge mere løg end der er angivet.

VH

Thomas

Fra : gap

Dato : 18-06-03 15:23

Hej Thomas

Tusind tak for opskriften. Jeg glæder mig til at prøve den.

Med venlig hilsen

Grethe