Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fast brændvidde 3 mio pixels? Hvilken?
Fra : Per

Dato : 11-06-03 06:06

Hej nyhedsgruppe,

Er der nogen der har en anbefaling på ovenstående - gerne med CF-kort og
evt. AA-batterier. Jeg lægger især vægt på et skarpttegnende objektiv - og
på at det er et rimeligt nyt kamera. Mit budget er ca. 2500 kr. - tildels
derfor valget imellem fast brændvidde og zoom. Men jeg har også fornemmelsen
af, at en zoom måske tegner knapt så skarpt.

Mvh

Per

Fra : Martin

Dato : 11-06-03 08:46

Hej

Hvad med Canon A40 - det er prisniveauet, CF og AA-batterier.Dog med zoom.

Har fået god kritik i forskellige tests og er nok noget nær det bedste køb i
prisklassen.

Mvh. Martin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-06-03 11:50

Per wrote:
> Er der nogen der har en anbefaling på ovenstående - gerne med CF-kort og
> evt. AA-batterier.

Canon A60 og 70 er mit bedste bud

Jeg lægger især vægt på et skarpttegnende objektiv

Det er derfor jeg skriver sådan

Men jeg har også fornemmelsen
> af, at en zoom måske tegner knapt så skarpt.

Hvor har du fået den fornemmelse fra? - jeg tror ikke der er noget der
kan understøtte den med fakta, og der er vist ingen digitale kameraer
med god optik som ikke har zoom.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-06-03 14:42

In news:3EE70970.8050209@brunholm-scharff.dk, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

> Hvor har du fået den fornemmelse fra? - jeg tror ikke der er noget der
> kan understøtte den med fakta,

Det kan da vist betegnes som en naturlov, at jo mere komplekst et
linsesystem/objektiv er, jo mere lystab og tab af skarphed vil du
opleve, så selvfølgelig tegner et zoom-objektiv mindre skarpt ved en
given brændvidde end et objektiv, med fast brændvidde, gør ved samme
brændvidde.

--
-Jens B.

Fra : .J.S...

Dato : 11-06-03 14:53

> [...]
> opleve, så selvfølgelig tegner et zoom-objektiv mindre skarpt ved en
> given brændvidde end et objektiv, med fast brændvidde, gør ved samme

Man kan vel sige at det er nemmere at lave et fastbrændvidde med god
kvalitet, men omvendt er der vel intet som forhindrer at man lever et
elendigt objektiv med fast brændvidde ?
De små digitale kameraer med fast brændvidde er jo ofte ret billige så
derfor er det sjældent specielt imponerende objektiver de er udstyret med.

mvh/JS

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 11-06-03 14:49

> [...]
>
> Hvor har du fået den fornemmelse fra? - jeg tror ikke der er noget der
> kan understøtte den med fakta, og der er vist ingen digitale kameraer

Det har igennem mange år kunnet konstateres, at objektiver med fast
brændvidde generelt tegner skarpere end zoom. Se f.eks.
http://www.photodo.com/ for nogle tekniske data på forskellige
objektiver.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD