Er der slet ingen regler for hvordan man l~
Fra : Christian Münster

Dato : 11-06-03 20:03

Hej alle

Nu har jeg ikke rørt newsgroups i nogle år, men jeg brugte dem meget tilbage
i modem dagene, hvor serverne opdaterede et par gange om dagen.. vel og
mærke hvis det var en god server.

Derfor er jeg lidt overrasket over at se hvordan det foregår her rundt
omkring.

Anyway, det undrer mig at jeg ikke ser nogen moderator herinde? Jeg synes
bare at der burde da være en eller anden form for retningslinier på reply's
?

Når der trykkes reply, så behøver man vel ikke scrolle 2-3 sider ned bare
for at se en der skriver:

" ja det synes jeg også, jeg følger også med her og..... blabla"

forinden står der >> mange gange og linieskift kommer også med som et > uden
noget tekst ved siden af.

Den gang tilbage var der regler og folk fik faktisk karentæne hvis de
spammede tekst på mere end 5-6 linier fra den mail de lavede reply på.. Dog
var der 3-4 advarsler..

Jeg mener bare at det er da ikke nødvendigt at se HELE den mail man LIGE har
siddet og læst en gang til, hvor så at læse svaret NEDEN under alt det
spammede..

Jeg ved godt at alle(læs: de fleste) har ADSL og det ikke mere er mængden af
data der er et problem. Men bare ha i baghovedet at andre skal altså også
læse dette og ikke gider se det hele igen.

Det mindste man kunne gøre var da at skrive øverst i mailen. Og hvis der
skal svares på et spm midt i teksten, behøves der altså kun lige de sidste
5-10 ord fra spørgsmålet og ikke hele mailen.

Hilsen C

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 11-06-03 20:33

Christian Münster wrote:
> Det mindste man kunne gøre var da at skrive øverst i mailen.

Forkert!
Det anbefales at svarre efter spørgsmålene
http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

for yderligere dokumentation:

ps. der er en selvstændig gruppe til salg
(han godt sen du bare svare)

FUT news:dk.admin.netikette
svar havner i netikette-gruppen
følger den ikke selv.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Martin Heller

Dato : 11-06-03 22:30

Christian Münster wrote in <bc7uot$1cbk$1@news.cybercity.dk>:

[snip]

Meget af det du skriver er stadig god latin. Ligeledes er det
velset at man holder sig inden for gruppens emne. Du kan læse
mere om reglerne på usenet på <URL:http://www.usenet.dk>.

Hvis du har yderligere spørgsmål kan du også kigge forbi gruppen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-06-03 11:46

Christian Münster wrote:
> Hej alle

<KLIP>

> Anyway, det undrer mig at jeg ikke ser nogen moderator herinde? Jeg synes
> bare at der burde da være en eller anden form for retningslinier på reply's
> ?

Det er et fåtal af grupperne der har moderering.
Hvis folk gad at sætte sig ind i hvordan man gør for at usenet virker
bedst muligt burde det ikke være nødvendigt.

> [...]
>
> " ja det synes jeg også, jeg følger også med her og..... blabla"
>
> forinden står der >> mange gange og linieskift kommer også med som et > uden

Der skal jo klippes i det. Desuden sætter man et "<KLIP skal vi have en
ny gruppe?>" ind i stedet, eller hvad nu essensen af det bortklippede er.

I det nævnte tilfælde kunne man også overveje om ikke posten var helt
overflødig.

> Den gang tilbage var der regler og folk fik faktisk karentæne hvis de
> spammede tekst på mere end 5-6 linier fra den mail de lavede reply på.. Dog
> var der 3-4 advarsler..

Præcis; der skal klippes. Desværre er det lidt mere "løst" idag.

> Jeg mener bare at det er da ikke nødvendigt at se HELE den mail man LIGE har
> siddet og læst en gang til, hvor så at læse svaret NEDEN under alt det
> spammede..

Der skal klippes.
En af grundene til at man citerer forlæns er at en enkeltstående
nyhedspost også gerne må give mening i anden sammenhæng, f.eks. i en
søgning på Google, om to måneder, to år eller måske to årtier. Det gør
den i langt mindre grad hvis man tilføjer i toppen, end hvis man gør det
rigtigt.

Det er altså et implicit krav om at man ikke skal egotrippe for meget.
Er det ikke rimeligt nok?

Det svarer jo lidt at afvise dem der poster i en gruppe og afslutter med
"svar på email". Det gør jeg aldrig med mindre der er en årsag til det,
netop af samme årsag.

> Jeg ved godt at alle(læs: de fleste) har ADSL og det ikke mere er mængden af
> data der er et problem. Men bare ha i baghovedet at andre skal altså også
> læse dette og ikke gider se det hele igen.

Det er jo kun et problem fordi folk ikke har sat sig ind i tingene.

> Det mindste man kunne gøre var da at skrive øverst i mailen. Og hvis der
> skal svares på et spm midt i teksten, behøves der altså kun lige de sidste
> 5-10 ord fra spørgsmålet og ikke hele mailen.

NEJ, NEJ og atter NEJ!

Svar under (efter) det spørgsmål eller den problemstilling man tager
stilling til og klip resten væk.

I en personlig ansigt-til-ansigt-samtale med svarer man jo heller ikke
/før/ spørgsmålet, vel?!

Læs <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>; der står hvordan
man gør.

--