Microgheopagus ramirezi (sommerfugl ciklid~
Fra : /

Dato : 10-06-03 22:54

Jeg mistet forleden min ene Microgheopagus ramirezi (hunn) og nå sliter også
den andre (han) med pusten, jeg vet ikke årsaken annet enn at jeg her
forleden måtte ta all fisk ut av akvariet og beplante etc. De var noe
tungpustet tidligere men ikke slik som nå. Alle vannverdier ligger "ok"
etter min oppfattning og all annen fisk i akvariet ser ut til å trives helt
utmerket.

pH 6,8
KH 3-6
GH 6
NO3 <10
NO3 <5

Den siste ramirezi skjuler seg også mye , ligger gjerne nede eller hjemmer
seg langs min lille 3d bakgrunn (se bildene flytter.jpg / iskjul.jpg ).

Det er ingen andre fisk som kan ta ham.

Fiskebestand i akvariet er som følger:

3 stk Ancistrus dolichopterus (Ancistrus vanlig),
2 stk Corydoras schwartzi(Pansermalle sølv/prikket),
5 stk Hemigrammus Erythrozonus (Glødebånds tetra)
5 stk Paracheirodon innesi (Neontetra),
3 stk Caridina japonica (Amano Shrimp)
2 stk Microgheopagus ramirezi (sommerfugl ciklide) (nuh er 1 tapt)

Tor

For de med modem/isdn ;
http://home.no.net/~skogulv/aqua/small_size_800pixels/
For oss med bredbånd; http://home.no.net/~skogulv/aqua/

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 11-06-03 08:32

M. Ramizeri har ry for at være ret følsom, vi har opgivet at have dem da vi
aldrig har haft held med dem mere end nogle få uger. Det gælder også
danskopdrættede, og i et modent akvarium.

En del af historien er vistnok, at de i naturen dels lever i meget rent,
blødt vand, og lever relativt kort (sammenlignet med andre små ciklider.
Kortlivede dyr "investerer" sjældent så megen energi i deres immunsystem.

Håber andre kan hjælpe dig, jeg skal læse med interesse...

/Martin

Fra : /

Dato : 11-06-03 11:09

Enig i det, har likevel alltid hatt ramirezi uten problemer i tidligere
akvarier og over lengre perioder (1-2 år etc). Men så har jeg heller aldri
opplevd slike problemer som nå, det virker litt pussig og får meg til å lure
på om det er noe galt med vannet men såvidt jeg kan se skulle det ikke være
det (bruker dog tetra test 5 in 1 pinner å sjekke med og disse er jo ikke
heeelt best å benytte kanskje).

Skulle tro det var flere som hadde noen tips men stille i newsgroupen
sålangt

Tor

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> wrote in
message news:3ee6daca$0$12996$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...