G4 400AGP: opstarts problem
Fra : teknik

Dato : 11-06-03 09:58

G4 400AGP
OS 9.22 Mac med 768Mb ram.
Hænger ofte i opstart så jeg må resette den på bundkortet før den vil
starte op igen.
Har prøvet at skifte rammene ud og prøve dem af i de forskellige slots.
ar osse prøvet at skifte batteriet på bundkortet men med uden held.

Når maskinen er startet op er der ingen problemer med at genstarte, men
hvis den bliver slukket helt ,er den gal igen.

Nogle foreslag ?

På forhånd Tak

G.T.A

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-03 14:26

Hejsa

teknik wrote:

> G4 400AGP
> OS 9.22 Mac med 768Mb ram.
> Hænger ofte i opstart så jeg må resette den på bundkortet før den vil
> starte op igen.

Det kunne godt tyde på, at firmwaren måske er gået i udu, og at du skal
geninstallere firmware til OS 9.2.x.

En anden mulighed er, at der er noget galt med HD'ens filstruktur, der
gør, at den hænger ved nogle bestemte udv. / startprogrammer. Så en tur
med DiskWarrior 2.1 vil ikke skade.

> Har prøvet at skifte rammene ud og prøve dem af i de forskellige slots.
> ar osse prøvet at skifte batteriet på bundkortet men med uden held.

Det var så det næste, jeg ville nævne, at PRAM batteriet kunne være på det
sidste.

Prøv at åbne mappen 'Kontrolpaneler' - hold COM+ALT nede, mens du
dobbeltklikker på kontrp. 'Hukommelse'. Nederst i det vindue, der så
kommer op, kan du slå RAM check ved start fra. Slå det fra og genstart så
og se, hvad der sker.

Det kan ganske enkelt også være en inkompatibilitet i RAM modulerne. -
Bruger du RAM af forskellig type og fabrikat? - Svjh. kan G4/400 ikke
bruge 256Mbits RAM kun 128Mbits, så alene det kan give problemer.

- Har du checket, at alle RAM slots sidder fast, og der ikke er en af dem,
der er løst i montering på bundkortet.?
- Har du checket, at alle RAM moduler sidder _helt_ fast i slot'ene?
- Har du evt. checket, som det er selve systemet - især arkivet 'System' +
'Finder', der er noget galt med.
- Har du filer i mappen 'Server' i selve systemmappen, - så tøm den
mappe...

> Når maskinen er startet op er der ingen problemer med at genstarte, men
> hvis den bliver slukket helt ,er den gal igen.

Har du checket om lampen lyser regelmæssigt i startknappen p+å fronten?. -
Det kan evt. være en defekt dioderelæ, - eller den er på vej til at blive
defekt. Hvis den står og blinker i meget hurtig frekvens, så kan det være
den, der er noget galt med, så når den er 'varmet' op efter start, så
holder den spændingen, men når den slukkes og køles ned igen, så får den
svært ved at skabe kontakt og derved holde den korrekte spænding på
startrelæet, - før den igen er blevet så varm, at spændingen kan holdes
konstant.

Kan du uden preoblemer starte fra en system CD? - Kan du det, kan du godt
udelukke problemerne med dioderelæet, så må fejlen ligge i enten firmware
eller på harddiskens system. - Og så er jeg mest tilbøjelig til at trok,
det er selve System/Finder, der har en eller anden fejl.

Prøv at slette flg. indst.
Finder Indstillinger
Mac OS indstillinger
System indstillinger
Dato og tid indstillinger.

Har du evt. TechTool Pro installeret? - Så skal du have fat i en program
som fx. FileBuddy 6.1.8 eller nyere og finde samtlige usynlige _mapper_ og
slette dem. TTP har den dårlige uvane, at den opbygger en databasemappe,
der ikke tømmes, men bare vokser i en uendelighed, Den opsamler info om
alt, hvad du foretager dig, og har du på et eller andet tidspunkt lavet
noget, der ikke længere er på maskinen, - fx. har haft en anden maskine
sat til i netværk, - så vil disse opl. stadig stå i TTP databasen, og den
vil give Finder og System besked på at søge denne ikke længere
eksisterende maskine. Og da TTP DB'en relaterer til mappen 'Server', vil
det gå galt.

Check også evt. ekstra PCI kort, at de sidder helt fast i soklerne.

Prøv at tage maskinen fra netstrøm - også skærmen skal væk. Tryk på
startknappen foran og lad maskinen stå ca. 30 min., så skulle den være
helt fri for 'gammel strøm' i form af statisk elektricitet..

Håber der er noget af det her, der kan hjælpe...
mvh. Erik Richard

Fra : Villy Erichsen

Dato : 12-06-03 16:24

Erik Richard Sørensen wrote:

> Det kunne godt tyde på, at firmwaren måske er gået i udu, og at du skal
> geninstallere firmware til OS 9.2.x.
Firmware til OS 9.2.2 ?
Firmwaren hører som regel til en maskintype - ikke et OS.
Kan man genistallere firmwaren - hvordan?
Opdatering er prøvet - med den meddeler blot at firmwaren er OK og så
kan man bare slutte. (Firmwareopdatering fra OS X CD´en)

> En anden mulighed er, at der er noget galt med HD'ens filstruktur, der
> gør, at den hænger ved nogle bestemte udv. / startprogrammer. Så en tur
> med DiskWarrior 2.1 vil ikke skade.
Er så prøvet - virkede ikke - vi glemte at fortælle at der er tale om en
helt ny installation af OS X - og 9.2
(det er min nye kollega som efterhånden skal overtage jobbet der har
skrevet indlægget)

> [...]
> dobbeltklikker på kontrp. 'Hukommelse'. Nederst i det vindue, der så
> kommer op, kan du slå RAM check ved start fra. Slå det fra og genstart så
Virker heller ikke
> Det kan ganske enkelt også være en inkompatibilitet i RAM modulerne. -
> Bruger du RAM af forskellig type og fabrikat? - Svjh. kan G4/400 ikke
> bruge 256Mbits RAM kun 128Mbits, så alene det kan give problemer.
Prøvet med et modul isat af gangen - virker ikke - og rammen er PC 133
SDram - vi har også prøver med PC 100 SDram - samme resultat - så rammen
er udelukket.
> - Har du checket, at alle RAM slots sidder fast, og der ikke er en af dem,
> der er løst i montering på bundkortet.?
> - Har du checket, at alle RAM moduler sidder _helt_ fast i slot'ene?
Selvfølgelig.
> - Har du evt. checket, som det er selve systemet - især arkivet 'System' +
> 'Finder', der er noget galt med.
> - Har du filer i mappen 'Server' i selve systemmappen, - så tøm den
> mappe...
Efter en helt ny formatering/partitionering - og installering?

> [...]
> svært ved at skabe kontakt og derved holde den korrekte spænding på
> startrelæet, - før den igen er blevet så varm, at spændingen kan holdes
Ingen flimmer - men når jeg starter med knappen sker der intet - HD
spinner ikke op - ingen startlyd - men holder jeg knappen inde til lyset
slukkes - og trykker igen starter maskinen.
Og maskinen kører perfekt - indtil jeg lukker ned - den kan heller ikke
vækkes fra vågeblus - så det er slået fra.

> [...]
> eller på harddiskens system. - Og så er jeg mest tilbøjelig til at trok,
> det er selve System/Finder, der har en eller anden fejl.
Kan hverken starte fra det ene eller det andet uden ovennævnte metode.

> [...]
> vil give Finder og System besked på at søge denne ikke længere
> eksisterende maskine. Og da TTP DB'en relaterer til mappen 'Server', vil
Absolut intet installeret - kører altid kun fra CD´en.

> Check også evt. ekstra PCI kort, at de sidder helt fast i soklerne.
Der er ingen.
> Prøv at tage maskinen fra netstrøm - også skærmen skal væk. Tryk på
> startknappen foran og lad maskinen stå ca. 30 min., så skulle den være
> helt fri for 'gammel strøm' i form af statisk elektricitet..
Også prøvet uden held.

Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-03 03:20

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> Firmware til OS 9.2.2 ?

Selvfølgelig den firmware, der _hører til_ OS 9.2.2. Der ligger en firmware
update på Apples ftp site under 'G4'..

> Firmwaren hører som regel til en maskintype - ikke et OS.
> Kan man genistallere firmwaren - hvordan?

Ved at hente den førnævnte firmware update, der ligger på apples site, men hvis
du har brugt den fra OS X CD'en, så får du ikke en nyere ved at hente den
anden.

> Opdatering er prøvet - med den meddeler blot at firmwaren er OK og så
> kan man bare slutte. (Firmwareopdatering fra OS X CD´en)

OK!

> Er så prøvet - virkede ikke - vi glemte at fortælle at der er tale om en
> helt ny installation af OS X - og 9.2
> (det er min nye kollega som efterhånden skal overtage jobbet der har
> skrevet indlægget)

Hm, så er harddisken også 'frikendt' - indtil videre da, - med mindre det er
en IBM GXP, så kan der stadig være problemer, forårsaget af den type.

> Virker heller ikke
> Prøvet med et modul isat af gangen - virker ikke - og rammen er PC 133
> SDram - vi har også prøver med PC 100 SDram - samme resultat - så rammen
> er udelukket.

Enig!

> Efter en helt ny formatering/partitionering - og installering?

Sagtens, - især hvis der er noget galt med firmware (maskinens) og evt. HD. Jeg
har før oplevet, at både Finder og System arkiverne har været ødelagte lige
efter installation, - endda for ganske nylig, da jeg skulle lægge en OS 9.1 på
en 9600...

> [...]
> Og maskinen kører perfekt - indtil jeg lukker ned - den kan heller ikke
> vækkes fra vågeblus - så det er slået fra.

Svjh. er der en update til netop 'Sleep' funktionen i G4 men den er vist nok
primært beregnet til nogle PowerBooks...

Men med det, du skriver her, så mener jeg at det højst sandsynlig er selve
startknappen og den elektronik, der sidder bag, der er noget galt med.

> Kan hverken starte fra det ene eller det andet uden ovennævnte metode.

Så er jeg næsten 100% sikker på, det må være startelektronikken, der er noget
galt med... - Har den evt. fået et 'chok' - dvs., at den har stået tændt under
et af de sidste dages ret skrappe tordenbyger?

> Absolut intet installeret - kører altid kun fra CD´en.

Dvs., du _har_ brugt TTP? - prøv så lige med FileBuddy og se, hvilke usynlige
filer, der ligger på harddisken. TTP laver en database uanset, om den er
installeret eller ej, men normalt vil den kun reg. de allerede forefundne filer
og ikke nye, der måtte være kommet til efter at have kørt TTP.

> Der er ingen.
> Også prøvet uden held.

Hm... Der er en hardwarefejl et eller andet sted, som skrevet højst sandsynlig
i startelektronikken, - men det kan godt være selve bundkortet, der er ved at
have det skidt. - Det er faktisk set før netop på G4/400 modellerne.

Jeg går også ud fra, du har checket PRAM batteriet, men har du prøvet KUDA
knappen, mens batteriet var taget ud?

Hvis du har sefvicemanualen ti lden, så kan du også se, hvor stor
udgangsspændingen fra strømforsyningen skal være, - altså spændingen, hvor den
kobler til fx. bundkort. Prøv at måle den med et voltmeter. - Hvis den har
været udsat for et 'chok' i forb. med torden, er de to mest ømfindelige dele
startelektronikken og strømforsyningen.

mvh. Erik rihcard

Fra : Villy Erichsen

Dato : 13-06-03 05:44

In article <3EE934C6.27015A7A@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> efter installation, - endda for ganske nylig, da jeg skulle lægge en OS 9.1 på
Jeg tror ikke det er fejlen her -maskinen kører upåklageligt når den
først er startet.

> Så er jeg næsten 100% sikker på, det må være startelektronikken, der er noget
> galt med... - Har den evt. fået et 'chok' - dvs., at den har stået tændt under
> et af de sidste dages ret skrappe tordenbyger?

Nej, maskinen er faktisk købt med fejlen, jeg gav ikke mere for den end
DVD brænder, Zip drev og ram koster på brugt markedet.

> [...]
> været udsat for et 'chok' i forb. med torden, er de to mest ømfindelige dele
Jeg har ingen af delene - er ikke så meget for at rode med ædlere dele
i Mac´en.

Er det noget du kan ordne - mod betaling selvfølgelig - så mail mig off
list til teknik@hammel-nyt.dk

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-03 16:47

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> Nej, maskinen er faktisk købt med fejlen, jeg gav ikke mere for den end
> DVD brænder, Zip drev og ram koster på brugt markedet.

Hm, lidt afhængig af hvor meget RAM, så koster de maskiner jo 4-5000kr., hvis de er
OK. Iflg. opl. jeg for et par dage siden fik fra Apple, så er deres mindste takst
for flatrate rep. 1500kr., så hvis du har givet undet 2500kr. og resten ellers er
OK, så kan det godt betale sig at få skiftet startmekanismen ud.

> Jeg har ingen af delene - er ikke så meget for at rode med ædlere dele
> i Mac´en.

Du kan få servicemanualer fra mig...

> Er det noget du kan ordne - mod betaling selvfølgelig - så mail mig off
> list til teknik@hammel-nyt.dk

Uak! nej!, - jeg skal med mit syn heller ikke til at pille.., det vil være det
samme som at sætte ræven til at vogte gæs.., men jeg kan sende dig en
servicemanual til samme adresse... Sender den senere i aften.

mvh. Erik Richard

Fra : Villy Erichsen

Dato : 13-06-03 17:49

> [...]

> samme som at sætte ræven til at vogte gæs.., men jeg kan sende dig en
> servicemanual til samme adresse... Sender den senere i aften.

Tusind tak på forhånd!
Min arvtager (som er tekniker) har måleudstyret - så ser vi hvad der sker.
Om ikke andet så bytter jeg med min hjemmemaskine en G4/466 - digital
audio modellen - selv om jeg vil være ked af det.

Men jeg kan trods alt få den til at virke hver gang - og det kan den
person som skal bruge den til daglig ikke lige overskue. (han har ferie
i denne uge - og jeg har brugt maskinen hver dag - uden problemer når
den først er startet)
Det jeg bruger maskinen til gør ikke nogen forskel hastighedsmæssigt og
så får jeg jo en DVD brænder og Zip drev - ram mæssigt stort set det
samme. Så hvis ikke vi får det til at virke bliver det løsningen.

Min hjemmemaskine bruger jeg selvf. til hjemmearbejde - her producerer
jeg sjovt nok op til 50% mere end når jeg er på kontoret - det skyldes
sikkert at jeg er fri for telefoner - og tåbelige spørgsmål fra
kollegerne - som faktisk kender svaret bare de gider tænke sig om.

Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-06-03 19:25

On Fri, 13 Jun 2003 18:48:39 +0200, Villy Erichsen wrote:

> [...]
> sker. Om ikke andet så bytter jeg med min hjemmemaskine en G4/466 -
> digital audio modellen - selv om jeg vil være ked af det.

Inden du gør alt for meget, så prøv lige at starte maskinen uden et
tastatur tilsluttet (jeg går ud fra at tastatur og mus er de eneste
eksterne enheder du har tilsluttet).
Hvis den ikke starter op på den måde, så pil CD/DVD-drevet (bare
IDE-kablet) fra og prøv at starte op. Hvis det heller ikke virker, så
tjek at HD'en ikke sidder som slave.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : teknik

Dato : 14-06-03 08:54

Martin Edlich wrote:

> Hvis den ikke starter op på den måde, så pil CD/DVD-drevet (bare
> IDE-kablet) fra og prøv at starte op.

Det virker - og hvad gør jeg så - skal jeg bar glemme CD/DVD-ram drevet
eller ?
Systemprofilen - inden jeg pillede IDE-kablet fra.
Intern ATA 2 = Harddisk på ID 0
Intern AT 0 = ID 0 DVD - RAM ID 1 = Zip drev

--
Villy Erichsen - Systemansvarlig
Ugeaviserne i Hammel

Fra : teknik

Dato : 14-06-03 09:16

teknik wrote:

> Det virker - og hvad gør jeg så - skal jeg bar glemme CD/DVD-ram drevet
> eller ?

Jeg var for hurtig - virkede kun 1. gang jeg prøvede.

Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-06-03 10:51

On Sat, 14 Jun 2003 10:15:36 +0200, teknik wrote:

> Jeg var for hurtig - virkede kun 1. gang jeg prøvede.

En ting er sikkert, du kan godt glemme alt om "startmekanismer" som
fejlårsag. Du har et problem med din firmware. Når du resetter den, fungerer
det, når du piller en enhed af fungerer det.

Starter den som den skal med tatstaturet pillet fra, eller er det det
samme?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 14-06-03 13:05

In article <pan.2003.06.14.09.50.32.887505@mail.edlich.dk>, Martin
Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> [...]
> det, når du piller en enhed af fungerer det.
>
> Starter den som den skal med tatstaturet pillet fra, eller er det det
Det samme.
Hvordan fixer man firmwaren?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-06-03 16:43

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> En ting er sikkert, du kan godt glemme alt om "startmekanismer" som
> fejlårsag. Du har et problem med din firmware. Når du resetter den, fungerer
> det, når du piller en enhed af fungerer det.

Det er jeg også ved at tro nu, - _hvis_ ikke, det er i selve starten, at
firmwaren evt. ødelægges. - Vil du i så fald mene, at det kan være selve ROM
chippen, der har en defekt, - det er jo dér, firmwaren lagres?

Ville det monstro være en idé, hvis Villy downgradede til den originale
firmware med alle drev taget fra og så satte drevene i igen i den korrekte
rækkefølge.

> Starter den som den skal med tatstaturet pillet fra, eller er det det
> samme?

Hm, jeg kan ikke helt se, hvad godt det skulle gøre, med mindre, du mener, at
der evt. kan være en defekt i selve tastaturet - fx. en tast, der har en dårlig
kontaktflade eller hænger.

Det er også underlig, at HD sidder på BUS 2 og ikke på = ID 0. Det har jeg set
en gang før, og det var på en G4/450, hvor det gav ret store problemer...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-06-03 11:20

On Sat, 14 Jun 2003 17:42:46 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> at firmwaren evt. ødelægges. - Vil du i så fald mene, at det kan
> være selve ROM chippen, der har en defekt, - det er jo dér, firmwaren

Man kan ikke lagre noget i en ROM-chip. Det er i NVRAM man lagrer det. Det
kan være noget defekt harware, det kan også være oprativsystemet. jeg
ville prøve at lægge en OS 9 på den og se om problemet staigvæk er
der.

> Ville det monstro være en idé, hvis Villy downgradede til den
> originale firmware med alle drev taget fra og så satte drevene i igen i
> den korrekte rækkefølge.

Man kan svjv ikke lige nedgradrere firmwaren.

> Hm, jeg kan ikke helt se, hvad godt det skulle gøre, med mindre, du
> mener, at der evt. kan være en defekt i selve tastaturet - fx. en tast,
> der har en dårlig kontaktflade eller hænger.

Jeg har set diverse USB-enheder få en Mac til at opføre sig irrationelt.

> Det er også underlig, at HD sidder på BUS 2 og ikke på = ID 0. Det
> har jeg set en gang før, og det var på en G4/450, hvor det gav ret
> store problemer...

Det burde ikke give problemer, men det er jo gratis at prøve at bytte
rundt på busserne. Det er da et forsøg værd.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 15-06-03 12:02

In article <pan.2003.06.15.10.20.21.470895@mail.edlich.dk>, Martin
> [...]

> kan være noget defekt harware, det kan også være oprativsystemet. jeg
> ville prøve at lægge en OS 9 på den og se om problemet staigvæk er
Jeg har faktisk en partition med en frisk installeret OS 9.1 - det
hjælper ikke at vælge den som startdisk.

> Det burde ikke give problemer, men det er jo gratis at prøve at bytte
> rundt på busserne. Det er da et forsøg værd.
Det er ikke gratis - så skal jeg ud at købe nye "strømpebånd" de kan
ikke umiddelbart byttes rundt - kunne de det - havde jeg allerede
prøvet det.

Men i morges havde jeg et ærinde på jobbet og prøvede at starte
maskinen - den startede med det samme. Lukkede så ned og prøvede at
starte igen - denne gang uden held.
Jeg åbnede så maskinen og trak stikket ud fra boksen ved startknappen
og ved motherboardet - satte det i igen - lukkede maskinen og den
startede fint.
Mon ikke det bare kan være manglende kontakt i det smalle "strømpebånd"
fra knappen til motherboardet - jeg vil da prøve i morgen - det virkede
som om stikket gik alt for let i ved startknappen.

I skal have tak for jeres indsats med at hjælpe dyret igang.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-06-03 03:40

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> Tusind tak på forhånd!
> Min arvtager (som er tekniker) har måleudstyret - så ser vi hvad der sker.

Der ligger nu 2 manualer i din postkasse...

> Om ikke andet så bytter jeg med min hjemmemaskine en G4/466 - digital
> audio modellen - selv om jeg vil være ked af det.

Det er selvfølgelig en mulighed, men jeg tror først og fremmest, at I skal se, om I
ikke kan få den her til at køre, - og så evt. ofre de ca. 1500kr. det vil koste med en
ny startmekanisme.

> [...]
> person som skal bruge den til daglig ikke lige overskue. (han har ferie
> i denne uge - og jeg har brugt maskinen hver dag - uden problemer når

Netop når det er i virksomhedsøjemed, synes jeg, det er vigtigt, at udstyret fungerer
optimalt, - også selvom han nok kunne 'lære' at bruge den på samme måde som dig...

> Det jeg bruger maskinen til gør ikke nogen forskel hastighedsmæssigt og
> så får jeg jo en DVD brænder og Zip drev - ram mæssigt stort set det
> samme. Så hvis ikke vi får det til at virke bliver det løsningen.

I kunne måske lave en handel, - jeg véd jo ikke, om du er medejer eller ikke, men
forudsat, du ikke er, så kunne du jo sælge din egen til virksomheden, og så købe den
her og evt. bruge den, som den er eller ofre en istandsættelse. - Det tror jeg nok,
jeg ville gøre, hvis det var min maskine...

> [...]
> sikkert at jeg er fri for telefoner - og tåbelige spørgsmål fra
> kollegerne - som faktisk kender svaret bare de gider tænke sig om.

Jatak! - jeg kender det... - Jeg får også lavet mest om natten, hvor det er yderst
sjælden, telefonen forstyrrer, og sker det, så er det som regel min lille Kirsten, der
ikke kan sove, og gerne vil snakke lidt... - Og lige nu sidder jeg og
kontrollytter en ny CD overførsel, som skal med til Spanien her i næste uge. - Jeg har
lovet at have en del musik klar til dem, så de får noget at lytte til, mens de kører
på ferie....

Held og lykke med den...
mvh. Erik Richard