iMac og torden
Fra : Peter Lindberg

Dato : 10-06-03 22:16

Min iMac er helt død efter et tordenvejr!
Kan det være en sikring, og er der nogen, som ved, hvordan man skiller en
iMac ad.

Tak for evt. svar

PL

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 10-06-03 22:22

Peter Lindberg <lindberg@jellingnet.dk> wrote:

> Min iMac er helt død efter et tordenvejr!
> Kan det være en sikring, og er der nogen, som ved, hvordan man skiller en
> iMac ad.

Ups!! Har du stadig garanti dækker den muligvis. Hos mig gjorde den
heldigvis. Ellers har du måske en indboforsikring der kan klare det
(ikke mange kan)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 10-06-03 22:25

Peter Lindberg <lindberg@jellingnet.dk> wrote:

> Min iMac er helt død efter et tordenvejr!
måske røg din strømforsyning
> Kan det være en sikring
ja, det _kan_ det være, behøver dog ikke.
> , og er der nogen, som ved, hvordan man skiller en
> iMac ad.
hvilken model?

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Peter Lindberg

Dato : 10-06-03 23:07

Det er en 400 MHz/512k L2/128MB/13GB/DVD/56 fra 1999
Sådan står der på bunden
PL

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 11-06-03 20:56

Peter Lindberg <lindberg@jellingnet.dk> wrote:

> Det er en 400 MHz/512k L2/128MB/13GB/DVD/56 fra 1999
> Sådan står der på bunden

Hvis du er til hjemmeservice, så ligger der for et lille stykke tid en
manual på 11 MB på: http://rubiline.dalgashave.dk/misc/imacdv.pdf

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-06-03 13:20

"Peter Lindberg" <lindberg@jellingnet.dk> writes:

> Min iMac er helt død efter et tordenvejr! Kan det være en sikring,
> og er der nogen, som ved, hvordan man skiller en iMac ad.

Det forekommer mig, at Henrik Münster var ude for noget lignende for
et års tid siden. Han kan sikkert hjælpe.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-03 13:33

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Det forekommer mig, at Henrik Münster var ude for noget lignende for
> et års tid siden. Han kan sikkert hjælpe.

Det er da også rigtigt. Det må have været i december 2002. Jeg tog bare
stikket ud og lod min lille iMac hvile lidt. Det har nok været natten
over. Dagen efter startede den fint igen. Det var vist nok noget med en
ovebelastningssikring, der var slået fra. Men det gav da konen en
undskyldning for at skælde mig hæder og ære fra hele aftenen, da børnene
skulle have den iMac. Heldigvis virker den stadig fint, og jeg har fået
sat en trådløs modtager på, så den kører fint på vores Airport netværk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-06-03 20:50

>Heldigvis virker den stadig fint, og jeg har fået
> sat en trådløs modtager på, så den kører fint på vores Airport netværk.

Hvilken løsning endte det med (model, pris etc).
Har selv en rev. A som jukebox, som gerne vil slippe for
ledningsspagettien.

PS
Så udsendelsen på DK4 om din far (og resten af familien
Sympatisk mand. Der røg vist nogle af mine fordomme om
ugebladsbrevkasseredaktører.

/preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-06-03 08:07

> Hvilken løsning endte det med (model, pris etc).
> Har selv en rev. A som jukebox, som gerne vil slippe for
> ledningsspagettien.

En Linksys WET-11 wireless ethernet bridge
<http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=36&prid=432>.
Jeg havde lidt problemer med at få sat den op. Primært fordi, nogen
havde postet nogle gode råd på Apples diskussionsforum, som slet ikke
duede. Hemmeligheden er, at den skal have et IP-nr. i samme serie som
den Mac, den er sluttet til. Så kan man konfigurere den med en browser.
Enormt smart.

> Så udsendelsen på DK4 om din far (og resten af familien
> Sympatisk mand. Der røg vist nogle af mine fordomme om
> ugebladsbrevkasseredaktører.

Du har da vel ikke haft fordomme om min søde far?
Men jeg skal gerne sige, at du kunne lide udsendelsen. Det bliver han
glad for at høre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-06-03 12:22

> [...]
> duede. Hemmeligheden er, at den skal have et IP-nr. i samme serie som
> den Mac, den er sluttet til. Så kan man konfigurere den med en browser.

Fandt den til ca. 700 kr. Det er vel prisen.
Alternativet kunne være USBmodellen istedet.

> Du har da vel ikke haft fordomme om min søde far?

Nja, mere sådan ugebladsstof generelt, du ved horoskoper, slankekure og
madopskrifter (lægebrevkasser

> Men jeg skal gerne sige, at du kunne lide udsendelsen. Det bliver han
> glad for at høre.

Undrede mig over, at ingen andre havde kommenteret den, men det er jo
også en "smal" kanal (ellers også er det bare mig, der er "smal" i
smagen)

Det er sjældent at høre den generation, opvokset under trange kår etc,
udtalte sig om "nutidens unge" helt uden fordomme.
Mit eneste chock under udsendelsen, var da hans computer blev vist.
Nåja, forresten og så billederne af hans ældste barn

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-06-03 15:09

> Fandt den til ca. 700 kr. Det er vel prisen.
> Alternativet kunne være USBmodellen istedet.

Jeg gav mere (1.000-1.200,- svjh)), men det er jo også et halvt år
siden. Jeg er ikke vild med USB-modellen. Da USB kom på Mac med den
første iMac hed det sig, at pc'er kunne lave netværk over USB, men det
kunne Mac ikke. Jeg er derfor ikke overbevist om, at det virker. Desuden
kan jeg finde masser af andre ting at bruge mine USB-porte til, men jeg
kan ikke finde så meget andet at bruge ethernetporten til end netværk.
Jeg vil derfor hellere optage den. Men hvis nogen kan bekræfte, at man
kan få USB-versioner til at virke på en Mac, vil jeg meget gerne høre om
det.

> Nja, mere sådan ugebladsstof generelt, du ved horoskoper, slankekure og
> madopskrifter (lægebrevkasser

Som min far plejer at sige (men det er nu mest om Ekstra Bladet): "Man
kan kun højne standarden indefra", eller noget i den stil.

> Undrede mig over, at ingen andre havde kommenteret den, men det er jo
> også en "smal" kanal (ellers også er det bare mig, der er "smal" i
> smagen)

Til gengæld sender de udsendelserne 25 gange over nogle uger, så man får
chancen for at ramme den, når man zapper forbi.

> [...]
> Mit eneste chock under udsendelsen, var da hans computer blev vist.
> Nåja, forresten og så billederne af hans ældste barn

Computeren er en arbejdscomputer fra Ekstra Bladet. Den er ret ny: Fra
1999. Før det havde han en IBM PS/2 model 30 fra 1989, men den kunne
ikke mere efter 10 år. Til min Fars store undren fandt Ekstra Bladet
ikke, det kunne betale sig at reparere den. Men min mor bruger Mac, så
vær rolig. Hun går meget op i, at ting skal se smarte ud, så hun er ret
nem at overbevise. Jeg skal have installeret ADSL hos dem og have købt
en ny computer til hende, men jeg venter lige og ser, om iMac får en
lille opgradering her til sommer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-06-03 17:09

> Jeg gav mere (1.000-1.200,- svjh)), men det er jo også et halvt år
> siden.

Har lige hentet en.
Pris 730,00 kr. (sorry)

KLIP

> [...]
> nem at overbevise. Jeg skal have installeret ADSL hos dem og have købt
> en ny computer til hende, men jeg venter lige og ser, om iMac får en

Hun kan vel snart købe din bærbare, billigt

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-06-03 23:19

> Har lige hentet en.
> Pris 730,00 kr. (sorry)

Hvor har du egentlig købt den? Jeg har faktisk glemt, hvor jeg købte
min, men det var på nettet.

> Hun kan vel snart købe din bærbare, billigt

Jeg tror, min mor er mere til en stationær. Det der med opladeren, der
skal sættes til og fra, det bliver alt for kompliceret. Det kan også
godt gå nogen tid, hvor hun slet ikke bruger computeren.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-06-03 12:40

> Hvor har du egentlig købt den? Jeg har faktisk glemt, hvor jeg købte
> min, men det var på nettet.

www.officeit.dk
Afhentet i Herlev.

Kan i øvrigt ikke få hul igennem den.
Må jeg høre din konfiguration.

Min er sat til:
Access Point Client, standard fast ipnr. 192.168.1.251
Forbundet direkte til iMac med krydset kabel.

iMac kan se den indbyggede webklient og pinge nummeret.
Alle andre på nettet kan se webklienten og pinge 192.168.1.251,
men iMac kan ikke kommen videre end Linkssys'en.

/preben
--
Preben Bødker Nielsen