Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Newbie - Nikon COOLPIX 5700
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-06-03 14:46

Hej

Jeg går og overvejer at købe et Nikon COOLPIX 5700
og vil i den forbindelse høre om man kan tage denne slags billeder
http://www.baltoppen.dk/foto/nadja-auermann.jpg
Her tænkter jeg på den effekt at bagrunden er uskarp
og forgrunden er skarp.

De billeder jeg tager med mit nuværende Digital kamera
(et 1.3 MP Olympus), er skarpe i både forgrund
og bagrund ( ingen manual fokus)

Mvh Jan Rasmussen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 10-06-03 15:30

Hej.

> [...]
> http://www.baltoppen.dk/foto/nadja-auermann.jpg
> Her tænkter jeg på den effekt at bagrunden er uskarp

Ja, det er muligt at styre blænde og lukker manuelt på en Coolpix 5700. Den
har faktisk samme egenskaber som et SLR-kamera - uden at være det.

mvh Tommy

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-06-03 16:18

"Tommy Hansen" <kth@sport.dk> skrev i en meddelelse news:bc4q1o$q3b$1@sunsite.dk...

> Ja, det er muligt at styre blænde og lukker manuelt på en Coolpix 5700. Den
> har faktisk samme egenskaber som et SLR-kamera - uden at være det.
> mvh Tommy

Ok. lyder godt.

Hvad kalder man i grunden billeder hvor den
effekt er meget udtrykt, kontra hvor den ikke er ?
(forgrund og bagrund er i fokus)

og hvad kalder man effekten ?

Er det et spørgsmål om at købe en extra linse
der gør at denne effekt bliver extra meget udtrykt ?

Jeg ved godt at jeg er klar til en omgang Foto A..Z
men jeg vil lige sikre mig at denne effekt er på
mit næste digicam.

Mvh Jan Rasmussen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 10-06-03 16:51

"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad kalder man i grunden billeder hvor den
> effekt er meget udtrykt, kontra hvor den ikke er ?
> (forgrund og bagrund er i fokus)
>
> og hvad kalder man effekten ?

Lige hvad man kalder effekten - ved jeg ikke, men fænomenet hedder
dybdeskarphed eller rettere mangel på samme.

> Er det et spørgsmål om at købe en extra linse
> der gør at denne effekt bliver extra meget udtrykt ?

Nej, du kan faktisk bruge alle objektiver også Nikon's originale på
5700'eren. Princippet er at man bruger en stor blenderåbning - d.v.s. at det
er bedre med en blænde på 3,0 i stedet en på 8 for at skabe effekten.
Ofte er man nødt til at bruge hurtigere lukketider eller måske grå-filtre
for at kunne få den store blænderåbning.

> Jeg ved godt at jeg er klar til en omgang Foto A..Z
> men jeg vil lige sikre mig at denne effekt er på
> mit næste digicam.

Helt i orden og held og lykke med anskaffelsen. Kan anbefale Politikens bog
om digital fotografering.

Mvh Tommy

Fra : René Sørensen

Dato : 10-06-03 22:31

Hej Jan

Svaret er både ja og nej.
Man kan godt lave det effekten er dog ikke så nem at lave som med et SLR
kamera. Effekten laves med en står blænde åbning = lav dybdeskarphed
og/eller en lang brændvidde. På digi kameraer er ccd arealet dog meget
mindre (ca 1/3 til 1/5) af det som et normalt 24x36 film har. Det gør
desværre at dybdeskarpheden bliver tilsvarende større - det er nok digi
kameraernes største svaghed kontra de analoge. Nikon CP 5700 er dog et af de
bedre til at opnå effekten da den har en 8x zoom (svarer til 280 mm ved
24x36 kamera).

> "Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

*snip* (fra Tommy)
> Nej, du kan faktisk bruge alle objektiver også Nikon's originale på
> 5700'eren.

??? Nix - 5700 har en ikke-aftagelig zoom linse.

> Kan anbefale Politikens bog om digital fotografering.

Helt enig.

Vh René
(har en 5700 og er MEGET glad for den)

Fra : Tommy Hansen

Dato : 11-06-03 16:33

"René Sørensen" <res@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> *snip* (fra Tommy)
>
> ??? Nix - 5700 har en ikke-aftagelig zoom linse.

Hej Rene.
Lige for at rette en misforståelse.
Jeg tror du misforstod mig.
Jan spørger generelt:
"Er det et spørgsmål om at købe en extra linse
der gør at denne effekt bliver extra meget udtrykt ?"

Derfor svarer jeg også generelt at effekten kan opnås med alle objektiver
også Nikon's originale på
5700'eren.

Dermed mener jeg at han med alle kameraer og objektiver kan opnå effekten
mere eller mindre. Jeg er udmærket klar over at 5700'eren ikke har
udskifteligt objektiv, da jeg også er den meeeget lykkelige ejer af en
sådan.
Jeg har sikkert ikke udtrykt mig helt klart. Sådan går det når man hurtigt
vil svare

Mvh Tommy

Fra : René Sørensen

Dato : 11-06-03 21:49

Hej Tommy

Alt tilgivet - jeg var sikker på at du godt vidste det. Jeg var mere bange
for at Jan ville misforstå det og købe en til sin store samling af Nikon
objektiver...

- René

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-06-03 10:08

> Alt tilgivet - jeg var sikker på at du godt vidste det. Jeg var mere bange
> for at Jan ville misforstå det og købe en til sin store samling af Nikon
> objektiver...

Din frygt var da også velbegrundet, Jeg læste det nemlig som
om at man kunne bruge alle nikon's linser på et
coolpix5700.. men det kan man så ikke, kan jeg forstå.

Mvh Jan Rasussen

Fra : Pico

Dato : 10-06-03 16:46

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Ok. lyder godt.
>
> Hvad kalder man i grunden billeder hvor den
> effekt er meget udtrykt, kontra hvor den ikke er ?

Jeg ved ikke om man kalder den efekt for noget, kan i hvertfald ikke eerindre at
have hørt det.
Det er dybdeskarpheden du leger med. Først skal man selvfølgelig stille skarpt
på hovedmotivet, derefter bruger du så stor en blænde som muligt, stor blænde er
så lille et tal som muligt. Jo større blænde du bruger jo mindre dybdeskarphed og
mere uskarpt foran og bagved skarphedsplanet. Det spiller også ind hvilket
objektiv du bruger, en vidvinkel har større skarphedsdybde end en tele.
Det billed du henviser til vil jeg gætte på er taget med en tele et godt stykke over
100 mm. for 35 mm. film og så den største blænde objektivet havde, nok omkring
1,4 til 2.
Prøv at gå på bibiloteket og lån en fotobog, det betaler sig.
Pico

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 10-06-03 23:17

On Tue, 10 Jun 2003 15:45:42 +0200, "Jan Rasmussen"
<janras@jubiimail.dk> wrote:

> [...]
>http://www.baltoppen.dk/foto/nadja-auermann.jpg
>Her tænkter jeg på den effekt at bagrunden er uskarp

Ja, man er i stand til at vælge stor blænde (lille tal), så det burde
jo være ok. Nu er det blot sådan, at et digitalkamera har større
dybdeskarphed, end et tilsvarende 35 mm kamera. Årsagen er
objektivets mindre brændvidde og CCD'ens mindre areal. For Coolpix
5700 gælder at f= 9-72mm svarer til f=35-280 for et 35 mm kamera.

Dette giver en forøgelse af dybskarpheden svarende til forholdet
mellem brændvidderne 1:4.
Coolpix 5700: Blænde 4,2 giver en dybdeskarhed svarende til den, der
opnås på et 35 mm kamera ved blænde 4,2 *4 = 16 (ca).

Se f. eks http://www.wrotniak.net/photo/dof/#ANDRE for yderligere
oplysninger.

Dette en god egenskab, når man ønsker skarpe billeder, da man med den
store blænde kan opnå en kortere eksponeringstid, og dermed eliminere
endnu en årsag til uskarpe billeder. Ønsker man imidlertid en uskarp
baggrund, er den forøgede dybdeskarphed en ulempe.

>De billeder jeg tager med mit nuværende Digital kamera
>(et 1.3 MP Olympus), er skarpe i både forgrund
>og bagrund ( ingen manual fokus)

Jeg vil tro, at brændviddeforholdet er endnu større for dette kamera,
så nogen ændring vil du se ved skiftet til Coolpix 5700, ikke mindst
fordi du også kan zoome kraftigere, og derigennem opnå mindre
dybdeskarphed.

Mvh
Ove Ilsøe

Fra : Manior

Dato : 11-06-03 12:34

Tja , billedet ser ud som at det er kombineret. Dvs man kan ikke ser, vand
dråber på modelet. Jeg tror at der er brugt en baggrund med regnvejr.

Du kan dawnloade manual til CP 5700 fra Nikon´s side
http://www.nikon-euro.com/nikoneuro2/download/download_manuals100.htm

Der kan Du få besvaret mange spørgsmål, bla vil Du finde en fin grafisk
forklaring for dybdeskarpheden i CP 5700.

Hilsen

Manior

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-06-03 13:04