Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forstørrelser
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 05-06-03 14:28

Hej

Jeg skal til at tage nogle billeder jeg regner med at skulle få lavet i en
rimelig stor forstørrelse, fx. 40x60 cm, hvilken film skal jeg bruge (hvor
langt kan jeg gå, før billedet bliver "grynet")...

Det er billeder af bla. en kop espresso o.lign. til vores køkken...

Jeg har overvejet flg. tre:

1) Fujichrome Sensia ISO 100

2) Fujipress ISO 400 (mest fordi jeg lige har købt en kasse med 20 film, og
gerne vil lege lidt med dem...)

3) Fujipress ISO 800 (mest fordi jeg lige har købt en kasse med 20 film, og
gerne vil lege lidt med dem...), hvor store forstørrelser kan man gå op på
her ??

4) Fujichrome Velvia ISO 50

5) Fujicolor reala ISO 100

Jeg har mest erfaring med farvenegativ film, men dette kunne være en
mulighed for at "øve" sig lidt med diasfilm, hvad egner sig bedst ?

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Brian Lodahl

Dato : 05-06-03 14:58

der ligger klart mest billed-information i negativerne på de lave iso-tal,
så gå efter 100 eller mindre hvis din forstørrelse skal være så stor... uden
at blive grynet......

På nedenstående link
http://digital.photography.tripod.com/Camera/a_camera_resolution.html

er der en god beskrivelse af, hvad du kan forvente dig af forstørrelser vs.
filmtype og ISO-tal.

-men husk: det siger ikke noget om farvedybde og kontrast i dit færdige
billede, så hav også motivet in mente når du vælger.

mvh
Brian

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 05-06-03 15:08

hvis jeg forstår dette korrekt skal jeg altså vælge en ISO 50 film for at
kunne lave en forstørrelse på 40x30 hvis jeg vil have et rimeligt resultat.

Der må da også være forskel fra film til film ??, jeg mindes da noget om "i
gamle dage" at en ISO 400 var grynet ved normale forstørrelser, mens det
ikke er noget problem nu, kornene er vel blevet mindre...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 05-06-03 15:11

> [...]
> gamle dage" at en ISO 400 var grynet ved normale forstørrelser, mens det
> ikke er noget problem nu, kornene er vel blevet mindre...

Jeg mener at huske at Fuji Provia F skulle være den mest fintkornede
film på markedet (ret mig gerne hvis det ikke passer længere) - og det
er da en 100ISO-film.

I øvrigt - Det er en fordel for os der skal følge med i trådene, hvis du
svarer under det du svarer på, i stedet for over det - det er jo ikke
jeopardy ;) Se mere på http://www.usenet.dk/

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-03 15:28

Provia F100 er MEGET fintornet, men hvad med at købe er Kodak E100VS der er
en vivid saturated film. Det vil sige at der er skruet op for farverne. Da
billeder af en vis størrelse ofte ses lidt på afstand, ville jeg tage en 100
asa med knald på farverne frem for små korn..... Køb dog 2-3 forskellige
film og leg med dit stile leben. Det kan blive nogle gode timer Jeg har
da i hvert fald ladet mig inspirrere til at lave noget lignende. Jeg vil
bruge Kodak E100VS.....

Karsten