Ny macbruger
Fra : Michel Komischke

Dato : 10-06-03 09:13

Jeg regner stærkt med at være Mac-ejer inden for en uges tid, og så dukker
der naturligvis nogle spørgsmål op, eftersom min eneste erfaring består i 30
sekunders leg med et grafisk program, på en Mac, på CEbit '99..

Hvordan fungerer det med programmer? Kan man finde freeware programmer til
Mac?
De programmer man kan vælge på Mac Store koster en formue per styk..

Jeg har set lidt skærmskud af programmer jeg godt kunne tænke mig, når jeg
skifter, men om de er gratis og følger med OS X eller om det er programmer
man skal købe ved siden af, står mig lidt uklart.

Det drejer sig blandt andet om iChat, iTunes (ser ud til at følge med
maskinen i et bundle, men er ikke sikker), Rendezvous og et PC Emulator
program, så jeg evt kan spille lidt af mine windows spil.

På forhånd tak for Jeres tid
Michel

Fra : Karl Antz

Dato : 10-06-03 09:44

Michel Komischke <spam@leet.dk> wrote:

> Jeg regner stærkt med at være Mac-ejer inden for en uges tid, og så dukker
> der naturligvis nogle spørgsmål op, eftersom min eneste erfaring består i 30
> sekunders leg med et grafisk program, på en Mac, på CEbit '99..
tillykke

> Hvordan fungerer det med programmer? Kan man finde freeware programmer til
> Mac?
> De programmer man kan vælge på Mac Store koster en formue per styk..

Der findes masser af freeware og shareware programmer til Mac - se efter
på f.eks. <http://www.versiontracker.com/> eller
<http://www.macorchard.com/> eller <http://digester.et.tudelft.nl/> -
sidstnævnte er en søgemaskine for InfoMac Archives, som er en katalog
over det meste af Freeware og shareware programmer til Mac samt links
til disse.

> [...]
> maskinen i et bundle, men er ikke sikker), Rendezvous og et PC Emulator
> program, så jeg evt kan spille lidt af mine windows spil.

iChat, iTunes og iPhoto følger med maskinen - iDVD såvidt jeg ved også
når du køber en maskine med DVD-brænder. Rendezvous er en del af
styresystemet - så det kan du ikke undgå at få

Hvad angår PC-emulator er den mest gængse VirtualPC fra Connectix -
ihvertfald indtil nu, da Microsoft lige har opkøbt det meste af
Connectix, herunder også VPC. Det er et købeprogram som fungerer
glimrende til kontorbrug og _simpel_ grafik - men det med computerspil
ka' du godt glemme, da emulationen er alt for langsom til dette formål.

Såvidt jeg ved findes der også en freeware- eller shareware-emulator,
men den har jeg ikke hørt godt om.

> På forhånd tak for Jeres tid

velbekomme

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Michel Komischke

Dato : 10-06-03 10:36

"Karl Antz" <karl@antz.dk> skrev i en meddelelse

> tillykke

Mange tak :)

> [...]
> sidstnævnte er en søgemaskine for InfoMac Archives, som er en katalog
> over det meste af Freeware og shareware programmer til Mac samt links

Jeg kigger på det - tak for links

> iChat, iTunes og iPhoto følger med maskinen - iDVD såvidt jeg ved også
> når du køber en maskine med DVD-brænder. Rendezvous er en del af
> styresystemet - så det kan du ikke undgå at få

Godt nok.. det gør det nemt :)

> [...]
> glimrende til kontorbrug og _simpel_ grafik - men det med computerspil
> ka' du godt glemme, da emulationen er alt for langsom til dette formål.

Okay.. Det må jeg droppe så.. men der findes jo også spil til mac :)

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 10-06-03 09:54

> [...]

> maskinen i et bundle, men er ikke sikker), Rendezvous og et PC Emulator
> program, så jeg evt kan spille lidt af mine windows spil.

iTunes og iChat følger med din mac, sammen med et par andre "i"
programmer - iMove og iDVD hvis der er dvdbrænder i din mac.

Der findes flere PC emulatorer til mac og det er nok den dyre du har
set, den er nemlig også den hurtigste. Den hedder Connectix Virtual PC
og koster vist 1800kr. Der findes dog et (gratis) opensource alternativ
som hedder bochs - den er bare temmelig sløv (især grafik) men kan godt
køre nt4 og windows95.

Bochs: http://bochs.sourceforge.net/getcurrent.html
Virtual PC: http://www.connectix.com/products/vpc6m.html
Sidste kan købes her m.windows98 (vist 2100kr, men siden var død da jeg
ville checke): http://www.officeline.dk/webstore/

Hvis du kigger efter kontoprogrammer er openoffice også udkommet i en
final beta, men der er ikke sket noget på den front i flere måneder:
http://porting.openoffice.org/mac/ooo-osx_downloads.html

Til grafik er der MacGimp: http://www.macgimp.org/

Der findes en bred vifte af andre opensource programmer så frit kan
hentes ned, søg og du skal finde

- Jørgen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 10-06-03 09:57

Nå der var jeg vidst lidt for langsom ved havelågen!

- Jørgen

Fra : Michel Komischke

Dato : 10-06-03 10:36

"Jørgen Tietze" <tietze@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nå der var jeg vidst lidt for langsom ved havelågen!

Hellere to svar end intet svar - og tak for din tid, anyway :)

Fra : Dan Henriksen

Dato : 10-06-03 11:07

Hej og velkommen til Mac platformen.... Jeg er sikker på at du vil blive
meget glad for den. Se evt også disse links.

http://www.apple.com/downloads/macosx/
http://www.apple.com/macosx/applications/

http://www.chezmark.com/osx/
http://www.pure-mac.com/

http://www.mediamac.dk/
http://www.macnyt.dk/
http://www.mactalk.dk/news.php

Venligst
Dan

Fra : Tom Dissing

Dato : 10-06-03 11:31

Og lidt historie og teknik..
Velkommen til !!!
Tom

http://www.apple-history.com/

http://www.mediamac.dk/

http://www.macosrumors.com/

http://www.macnn.com/

http://www.appleinsider.com/

http://www.spymac.com/

http://www.macevangelist.com/

http://www.macspeedzone.com/

http://macosxhints.com/

Fra : Michel Komischke

Dato : 10-06-03 11:35

Mange tak til både Dan og Tom :)

Hvis man ikke vidste bedre, skulle man næsten tro, I var glade for flere
Macbrugere ;)

Jeg har ihvertfald indtil nu, følt mig meget velkommen :)

Tak for det.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 10-06-03 13:30

"Michel Komischke" <spam@leet.dk> writes:

> Jeg har ihvertfald indtil nu, følt mig meget velkommen :)

Velkommen til Danmarks hyggeligste nyhedsgruppe<tm>.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 10-06-03 19:42

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Velkommen til Danmarks hyggeligste nyhedsgruppe<tm>.
>
> -j

Hvor sotrt set intet er OT, så længe det blot indeholder ordet mac,
eller er skrevet på en mac...

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 10-06-03 19:58

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Hvor sotrt set intet er OT, så længe det blot indeholder ordet mac,
> eller er skrevet på en mac...

.... og hvor det er sjældent man rigtigt slås

- Jørgen

Fra : JHP

Dato : 10-06-03 18:17

> Michel Komischke <spam@leet.dk> wrote:

> Der findes flere PC emulatorer til mac og det er nok den dyre du har
> set, den er nemlig også den hurtigste. Den hedder Connectix Virtual PC
> og koster vist 1800kr.

Pt. kr. 1289,29 (med kursen pr. 2/5) for udgaven med dos. Hvorefter jeg bare
har installeret flere os'er (arbejder på at få OS/2 Warp, sådan bare for
skæg) heribland en demoudgave af Windows 2003 Server.
Mit mål er at skrotte adskillige ibm-komp. pc'er til fordel for min nye 1,25
m. 768MB ram, hvor virtual pc kører ganske fornuftigt.

mvh Joakim

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 10-06-03 11:41

"Michel Komischke" <spam@leet.dk> writes:

> Jeg regner stærkt med at være Mac-ejer inden for en uges tid

Tillykke!

> Hvordan fungerer det med programmer? Kan man finde freeware
> programmer til Mac?

Masser. Ikke bare freeware, men Open Source, fordi Mac OS X er er
unix, der via programmet Fink kan trække en god bid af GNU-skatkisten
hjem.

> Det drejer sig blandt andet om iChat, iTunes (ser ud til at følge
> med maskinen i et bundle, men er ikke sikker), Rendezvous

Altsammen er en del af OS X.

> og et PC Emulator program, så jeg evt kan spille lidt af mine
> windows spil.

Glem det. Du kan til nøds afvikle homebanking eller et leksikon på
VirtualPC, men der er alt sløvt til at afvikle spil, med mindre altså
at din Mac er en Quadro-G6 med 5 Ghz procesorer (hvilket ikke findes
enndu).

-j

Fra : Michel Komischke

Dato : 10-06-03 11:42

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev i en meddelelse

> Tillykke!

Mange tak.

> Masser. Ikke bare freeware, men Open Source, fordi Mac OS X er er
> unix, der via programmet Fink kan trække en god bid af GNU-skatkisten
> hjem.

Godt nok, jeg har tidligere brugt Debian, og har dengang brugt en del
GNU-licenserede programmer.

Okay - det var ikke en løsning så.

tak for svaret.

Fra : Michel Komischke

Dato : 10-06-03 11:38

Et nyt spørgsmål er dukket op, efter lidt læsning på
http://www.apple.com/macosx/applications/ hvor følgende står:

" Virtual PC
Run Windows applications, connect to PC networks, share files with PC users
and copy and paste text and graphics between Mac and Windows as easily as
going between any two windows on your Mac desktop."

*skal* jeg bruge VPC for at få adgang til windows-netværk? (jeg har en
Windows gateway).

pft
Michel

Fra : Dan Henriksen

Dato : 10-06-03 11:51

> *skal* jeg bruge VPC for at få adgang til windows-netværk? (jeg har en
> Windows gateway).

OSX virker fint med vintel netværk fra fødslen, så det behøver du heller
ikke tænke på Du ka endda sætte din Mac op således at vintel maskinerne
har adgang til den.

http://www.apple.com/macosx/jaguar/compatibility.html

Dan

Fra : Michel Komischke

Dato : 10-06-03 12:02

"Dan Henriksen" <dan@1way2print.net> skrev i en meddelelse
> OSX virker fint med vintel netværk fra fødslen, så det behøver du heller
> ikke tænke på Du ka endda sætte din Mac op således at vintel
maskinerne
> har adgang til den.

Rart at vide, at mine bekymringer én efter én bliver gjort til skamme :)

Så glæder jeg mig bare til min eMac kommer ind af døren :)

Fra : Dan Henriksen

Dato : 10-06-03 12:39
Fra : Michel Komischke

Dato : 10-06-03 13:03

> Lige et par links mere:

mange tak... masser af læsestof til at slå ventetiden ihjel.. og nøøøj hvor
føles ventetiden lang, nu :)

Fra : Per Madsen

Dato : 10-06-03 14:11

Michel Komischke <spam@leet.dk> wrote:

> Rart at vide, at mine bekymringer én efter én bliver gjort til skamme :)
>
> Så glæder jeg mig bare til min eMac kommer ind af døren :)

Hvor meget ram kommer den med?

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

Fra : Michel Komischke

Dato : 10-06-03 16:37

"Per Madsen" <permandREMOVETHIS@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor meget ram kommer den med?

384MB.. mente ikke de 128 den var født med, var nok.

Fra : Per Madsen

Dato : 10-06-03 17:57

> 384MB.. mente ikke de 128 den var født med, var nok.

Det havde du også ret i
OS X har brug for en del ram, men med 384 mb skal den nok køre fint. Du
kan jo altid smide mere i,- jo mere jo bedre.

Fra : Dan Henriksen

Dato : 11-06-03 09:28

> OS X har brug for en del ram, men med 384 mb skal den nok køre fint. Du
> kan jo altid smide mere i,- jo mere jo bedre.

Yep, det gælder vel alle platforme ...

Ang. din 1 knaps mus, så kan du købe en 2 knaps med scoll hjul - fuld
understøttet i OSX

Dan

Fra : Karl Antz

Dato : 10-06-03 11:56

Michel Komischke <spam@leet.dk> wrote:

> *skal* jeg bruge VPC for at få adgang til windows-netværk? (jeg har en
> Windows gateway).

Det behøver du ikke - Samba følger med OS X.

Du aktiverer det i System Preferences/Sharing.

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : st@theilgaardNOSPAM.~

Dato : 16-06-03 22:16

In article <1fwc97w.1nbh0ylhefuwwN%karl@antz.dk>, Karl Antz
<karl@antz.dk> wrote:

> Det behøver du ikke - Samba følger med OS X.
>
> Du aktiverer det i System Preferences/Sharing.

Det er kun nødvendigt hvis andre Windows brugere skal have adgang til
dine date.

Hvis du skal have adgang til en windowsmakine, skal du ikke gøre noget,
de komme automatisk frem.

--
Søren Theilgaard

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-06-03 14:28

> [...]

> maskinen i et bundle, men er ikke sikker), Rendezvous og et PC Emulator
> program, så jeg evt kan spille lidt af mine windows spil.

Hvad skal du have ? Altså af maskine............ !

Nu er du jo allerede i det mest nørdede forum, så mon ikke hjælpen står
på spring, når du først har den indenfor dørene ?!

Hvor i landet er du ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Michel Komischke

Dato : 10-06-03 16:39

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Hvad skal du have ? Altså af maskine............ !

En eMac.. den billige, blot med lidt mere RAM.

> Nu er du jo allerede i det mest nørdede forum, så mon ikke hjælpen står
> på spring, når du først har den indenfor dørene ?!

Det håber jeg da :)

> Hvor i landet er du ?

Sønderjylland, nærmere betegnet øen Als.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 10-06-03 16:53

Michel Komischke <spam@leet.dk> wrote:

> "[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> En eMac.. den billige, blot med lidt mere RAM.

Lyder lækkert! Og godt med ekstra RAM.

> Sønderjylland, nærmere betegnet øen Als.

Måske dette så kunne være noget for dig:

<http://www.mac-biddet.dk/>

--
vh Jesper
jmfink (at) mac.com

Fra : Michel Komischke

Dato : 10-06-03 17:53

"Jesper Møller-Fink" <heltvildfalsk@adresse.com> skrev i en meddelelse

> Lyder lækkert! Og godt med ekstra RAM.

Jep, også min tanke :)

> Måske dette så kunne være noget for dig:
> <http://www.mac-biddet.dk/>

Det vil jeg da lige kigge på.. tak for linket :)

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 10-06-03 14:57

> [...]

> der naturligvis nogle spørgsmål op, eftersom min eneste erfaring består i 30
> sekunders leg med et grafisk program, på en Mac, på CEbit '99..

Til lykke

-- og tænk: Skal der kun 30 sekunders leg med en mac til at "omvende"?

Velkommen til - vi glæder os til at høre, om den virker

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Michel Komischke

Dato : 10-06-03 16:41

"Martin Ammentorp" <martin@xyzammentorp.org> skrev i en meddelelse

> -- og tænk: Skal der kun 30 sekunders leg med en mac til at "omvende"?

Nej - for dengang var det en amputeret mus med én knap osv.. det skræmte
faktisk mere end det lokkede

Jeg har sidenhen forelsket mig i OS X da det kom frem, og det har jeg så
tumlet med, da flere jeg kender fra IRC så havde Mac, har lysten altså været
der, men uden nogen form for kendskab - og det var netop den manglende
kendskab, de 30 sekunder skulle gøre opmærksom på ;)

> Velkommen til - vi glæder os til at høre, om den virker

Mange tak ;)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-06-03 17:18

> [...]

> der, men uden nogen form for kendskab - og det var netop den manglende
> kendskab, de 30 sekunder skulle gøre opmærksom på ;)

Hej Michel.
Jeg er selv ny her i "suppen", og du kan tro at jeg også nyder når
guldkornene drysser vellystigt ned over min skærm. Så velkommen til
Mac-paradiset!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Michel Komischke

Dato : 10-06-03 17:53

"Lone Schmidt" <maillone@netscape.net> skrev i en meddelelse

> Hej Michel.

Hej Lone.

> Jeg er selv ny her i "suppen", og du kan tro at jeg også nyder når
> guldkornene drysser vellystigt ned over min skærm. Så velkommen til
> Mac-paradiset!

Mange tak :)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-06-03 18:27

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Hej Michel.
> Jeg er selv ny her i "suppen", og du kan tro at jeg også nyder når
> guldkornene drysser vellystigt ned over min skærm. Så velkommen til
> Mac-paradiset!

Lone - du er ikke ny her i suppen - suppen er slang for MacSOUP, som
Michel kun kan glæde sig til at teste. Du er ny her på Usenet, som
dk.edb.mac er en del af.

MacSOUP er programmet du benytter til at læse dk.edb.mac

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-06-03 18:50

> [...]
> dk.edb.mac er en del af.
>
> MacSOUP er programmet du benytter til at læse dk.edb.mac

Tak for den afklarende rettelse, det er det jeg siger, det her har
paradisiske dimensioner!

-
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)
Lone. ibook,320RAM,OSX

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 10-06-03 19:33

Michel Komischke <spam@leet.dk> wrote:

> "Martin Ammentorp" <martin@xyzammentorp.org> skrev i en meddelelse

> Nej - for dengang var det en amputeret mus med én knap osv.. det skræmte
> faktisk mere end det lokkede

Ja det virker frygteligt kun at have en knap, men det er noget man
sagtens kan vende sig til eller købe sig ud af. Jeg har en gammel
logitech usb mus med masser af knapper (som ingen ville købe af mig
*snøft*) som bare ligger ved siden af min computer og samler støv. Men
det er nok også fordi det er længe siden der har været gang i et godt
spil quake

Jeg har dog et problem med standard Apple musen - den samler fantastiske
mængder af skidt på poterne, så den af og til snubler og hopper lidt
afsted. Det er ikke pga. overfladen, men simpelthen fordi der har samlet
sig et par kager af snask under den - er der andre der har oplevet dette
eller er det bare mig der har placeret den i en svinesti?

- Jørgen

Fra : Michel Komischke

Dato : 10-06-03 20:37

> [...]
> *snøft*) som bare ligger ved siden af min computer og samler støv. Men
> det er nok også fordi det er længe siden der har været gang i et godt

Kan jeg bruge min Logitech trådløse USB satan på Mac? :)

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 10-06-03 21:11

Michel Komischke <spam@leet.dk> wrote:

> "Jørgen Tietze" <tietze@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kan jeg bruge min Logitech trådløse USB satan på Mac? :)

Uden at blinke vil jeg sige ja, men du skal nok hente logitechs specille
driver til osx, for at kunne bruge alle de ekstra knapper - den findes
selvfølgelig på logitechs side.

- Jørgen

Fra : Michel Komischke

Dato : 10-06-03 21:37

> Uden at blinke vil jeg sige ja, men du skal nok hente logitechs specille
> driver til osx, for at kunne bruge alle de ekstra knapper - den findes
> selvfølgelig på logitechs side.

Den har kun en enkelt ekstra knap.. og jeg har ikke gidet installere den
under win.. så der virker den heller ikke ;)

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 11-06-03 00:43

Michel Komischke wrote:

>"Jørgen Tietze" <tietze@mail.dk> skrev i en meddelelse

>Den har kun en enkelt ekstra knap.. og jeg har ikke gidet installere den
>under win.. så der virker den heller ikke ;)

Den kan sikkert køre på din nyerhvervelse, jeg bruger selv et trådløst
sæt fra Logitec uden problemer

--

Mvh.
Henrik Lindskou

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-06-03 21:34

Michel Komischke <spam@leet.dk> wrote:

> "Jørgen Tietze" <tietze@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg bruge min Logitech trådløse USB satan på Mac? :)

Jeg bruger Logitechs Cordless Navigator Keyboard + iFeel Mouse.
Savner kun det kendte touch af Saragossaen. (Apples gamle udvidede
tastetur).

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen
preben@ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Fra : Michel Komischke

Dato : 10-06-03 21:37

"Preben Bødker Nielsen" <spam-01@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger Logitechs Cordless Navigator Keyboard + iFeel Mouse.
> Savner kun det kendte touch af Saragossaen. (Apples gamle udvidede
> tastetur).

Okay - det tyder på en fair chance for at det virker :)

Fra : Per Madsen

Dato : 10-06-03 22:03

Michel Komischke <spam@leet.dk> wrote:

> Kan jeg bruge min Logitech trådløse USB satan på Mac? :)

Det kan du temmelig sikkert. Du kan evt. tjekke her:

http://www.logitech.com/index.cfm?page=products%2Fproductlist_action&CRI
D=19&countryid=4&languageid=15&SelectFeature=5068

Laters...

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-06-03 22:15

Hej Jørgen

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

Kører din mangeknaps under OS 9?

> Jeg har dog et problem med standard Apple musen - den samler fantastiske
> mængder af skidt på poterne, så den af og til snubler og hopper lidt
> afsted. Det er ikke pga. overfladen, men simpelthen fordi der har samlet

Prøv at åbne og bruge en vatpind med isopropylalkohol på

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 10-06-03 22:53

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Hej Jørgen
>
> Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:
>
> Kører din mangeknaps under OS 9?

Ja, så hudt jeg hvisker - jeg brugte den på min gamle "runde" ibook
under os 9.1-9.2. Vil du ha' den?

- Jørgen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-06-03 23:19

Hejsa

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Ja, så hudt jeg hvisker - jeg brugte den på min gamle "runde" ibook
> under os 9.1-9.2. Vil du ha' den?

Det var da det, jeg tænkte, hvis min 8600/9600 med 9.1 kunne få den.

/Seb

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-06-03 21:34

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> -- og tænk: Skal der kun 30 sekunders leg med en mac til at "omvende"?

Det gælder jo også den omvendte vej!

Min Win98 bruger 60 sek. på opstart - allerede der savner jeg Darvin

/Preben