Mac og 'WebSpeed'?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 05-06-03 12:01

Jeg har netop anskaffet TDC WEbSpeed, og det kører OK - på min PC.
Nu er turen så kommet til Mac'en (Performa 6200/OS8.1), og her går det
knap så godt! :(
Jeg hari første omgang forbundet netkortet direkte med kabel'modemet' og
fulgt anvisningerne (tror jeg):
1. Vælge 'Forbind via Ethernet' i AT kontrolpanelet.
2. Vælge 'Forbind via Ethernet' og 'Bruger DHCP-server' (+
'Søge-domain-navn: tele.dk) i TCP/IP kontrolpanelet.

Men det virker sgu ikke!:
Hver gang, jeg forsøger at afsende/modtage post, går pgl. program
(Eudora/Netscape) i stå - og må 'nødafbrydes'.

Jeg kan forresten heller ikke slukke/genstarte - men det er måske fordi
AT er aktiv? (Har ikke brugt det meget før)

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Bitbucket

Dato : 05-06-03 12:03

Hans Henrik Hansen <h2vh@websletspeed.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg kan forresten heller ikke slukke/genstarte - men det er måske fordi
> AT er aktiv? (Har ikke brugt det meget før)

Ikke for at vær uhøflig overfor dit fine gamle instrument, men mon ikke
man kan sige at det befinder sig et godt stykke på den anden side af
pensionsalderen?
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 05-06-03 13:20

Bitbucket <bitbucket@devnull.invalid> wrote:
> Ikke for at vær uhøflig overfor dit fine gamle instrument, men mon ikke
> man kan sige at det befinder sig et godt stykke på den anden side af
> pensionsalderen?

Tak for din kommentar - er der mon mere konstruktive forslag, også? :)

(Jeg kan i øvrigt tilføje, at den for et par dage siden var i fin
forbindelse med Linux-delen af min PC, så netkort/-kabel burde funke)

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 05-06-03 13:57

Hejsa

Hans Henrik Hansen <h2vh@websletspeed.dk> wrote:

> Jeg hari første omgang forbundet netkortet direkte med kabel'modemet' og
> fulgt anvisningerne (tror jeg):
> 1. Vælge 'Forbind via Ethernet' i AT kontrolpanelet.

Det behøver du vist slet ikke, prøv at sætte appletalk til en anden
port.

> 2. Vælge 'Forbind via Ethernet' og 'Bruger DHCP-server' (+
> 'Søge-domain-navn: tele.dk) i TCP/IP kontrolpanelet.

Det virker til gengæld rimeligt. Men prøv at kigge i kontrolpanelet
TCP/IP, om du overhovedet får tildelt et ip-nummer.

Og elementært, der er lys i kabelmodemmets lampe for at der er "hul
igennem" rent elektrisk?

Evt kan det være nødvendigt med en genstart efter konfigurering af
TCP/IP.

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 05-06-03 14:00

Hans Henrik Hansen <h2vh@websletspeed.dk> wrote:

> 1. Vælge 'Forbind via Ethernet' i AT kontrolpanelet.

Jeg tror ikke du får noget synderligt ud af at køre AppleTalk udover
TDC's forbindelse ...

> [...]
> Hver gang, jeg forsøger at afsende/modtage post, går pgl. program
> (Eudora/Netscape) i stå - og må 'nødafbrydes'.

Får du en IP-adresse? Får du en DNS-adresse? Mon ikke det er sidstnævnte
der går galt? Prøv at indtaste TDC's DNS-adresser direkte i
TCP/IP-kontrolpanelet.

/hc

Fra : JHP

Dato : 05-06-03 14:07

"Hans Henrik Hansen" <h2vh@websletspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har netop anskaffet TDC WEbSpeed, og det kører OK - på min PC.

> Jeg hari første omgang forbundet netkortet direkte med kabel'modemet' og
> fulgt anvisningerne (tror jeg):

Kunne det tænkes, at kablemodemet kun er beregnet til een maskine og hvis du
så har startet med din PC'er så har kablemodemet så registreret MAC
adressen. Når du så sætter kablemodemet til en anden computer har netkortet
jo en anden MAC adresse, og derfor vil kabelmodemet ikke fungere efter
hensigten.

Men det burde kunne efter prøves ved en række ping kommandoer, for at se om
der er hul ud af huset

mvh Joakim

Fra : Lone Koefoed

Dato : 05-06-03 14:47

In article <bbnf9p$r8p$1@dknews.tiscali.dk>,
"JHP" <usenetIngen spam@No-Spamhartmann-petersen.dk> wrote:

> [...]
> jo en anden MAC adresse, og derfor vil kabelmodemet ikke fungere efter

Jeg havde WebSpeed for et års tid siden og har prøvet det det der med at
skifte computere en del gange dengang. TDC registrerer MAC-adressen, så
hvis man skal skifte computer på internetforbindelsen, skal man
registrere en ny MAC-adresse.
Det gør man ved at tage strømmen til kabelmodemmet i 10-15 min, give det
strøm igen, sætte den 'nye' computer på, åbne en browser og skrive en
tilfældig adresse fx google.com eller mosters hjemmeside.
Så kommer man til TDCs registreringsside, som meddeler, at man har
registreret en anden computer på deres net, og om man vil ændre det. Det
vil man så, så man følger instruktionerne, efterhånden som de dukker op.

Sådan virkede det i hvert fald for et år siden.

Det er omstændeligt, men det er ikke ulovligt (forsikrede manden i
support mig om, da jeg lige ville vide, hvor ulovlig jeg var).

--
Lone

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 05-06-03 15:18

> Det er omstændeligt, men det er ikke ulovligt (forsikrede manden i
> support mig om, da jeg lige ville vide, hvor ulovlig jeg var).

Ulovligt? Der skulle ikke være noget med jura med at skifte en computer.
Pointen er, at man kun må have to IP-adresser samtidigt. Så er det lige
meget hvilken computer man bruger. MAC-adressen bliver registreret måske
fordi det er eneste måde man kan regulere antallet af IP-adresser der bliver
distribueret...?

Jeg har i hvert fald skiftet computer flere gange på vores by-net, og
skullet registrere på TDCs registreringsside. En PC var på, min iBook var
på, så fik jeg en købt Powermac, som blev registreret på bekostning af
iBooken, men jeg brugte altid iBooken, så den skulle bruge Powermacens
forbindelse gennem Deling i Jaguar på Powermacen, så den skulle altid være
tændt, hvorefter jeg registrerede iBooken igen.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 05-06-03 17:31

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> wrote:
> [...]
> forbindelse gennem Deling i Jaguar på Powermacen, så den skulle altid være
> tændt, hvorefter jeg registrerede iBooken igen.

Men du brugte ikke WebSpeed, vel?

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 05-06-03 18:08

> Men du brugte ikke WebSpeed, vel?

Næ, men mig bekendt, så er fungerer det på samme måde. Er det ikke et
Motorola SurfBoard 4200 kabelmodem, du bruger? Med en USB-udgang og en RJ-45
ethernet udgang. Esbjerg By-net (www.esenet.dk) kører på TDCs net, er lidt
billigere, lidt ustabilere, og det er TDC support man kommer i gennem til
når man ringer til dem, der er et TDC-logo på registreringssiden så vidt jeg
husker.

Nu bruger jeg USB til Pcen, ethernet til macerne via hub. Før jeg har jeg
også brugt en ældre PC med ethernet (Win95 understøtter ikke USB).

Og jeg skulle mene at WebSpeed giver 2 IP-adresser, ligesom TDC Bredbånd.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-06-03 09:26

> [...]
> Motorola SurfBoard 4200 kabelmodem, du bruger? Med en USB-udgang og en RJ-45

Jo, lige præcis - og også i den grad! :)
> Nu bruger jeg USB til Pcen, ethernet til macerne via hub. Før jeg har jeg
> også brugt en ældre PC med ethernet (Win95 understøtter ikke USB).

Hvad præcis er fordelen ved USB til PCen (uha - det må jeg vel i grunden
slet ikke spørge om her!?); selv valgte jeg ethernet, sikkert især fordi
installationen så simplest ud - men hvis jeg alligevel ikke kan få
Mac'en 'på kablet', ville jeg jo nok gerne frigøre PCens ethernet udgang
til filudveksling med Mac'en?

> Og jeg skulle mene at WebSpeed giver 2 IP-adresser, ligesom TDC Bredbånd.

Der står, at abonnementet bl. a. indeholder:
"1 offentlig dynamisk IP-adresse med mulighed for en ekstra" + "Mulighed
for 1 fast IP-adresse"

Men intet om, hvorvidt "mulighed for en ekstra" er gratis - eller hur?

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-06-03 10:58

Hans Henrik Hansen <sleth2vh@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> for 1 fast IP-adresse"
>
> Men intet om, hvorvidt "mulighed for en ekstra" er gratis - eller hur?

Har du overvejet at læse lidt selv, på f.eks.:
<http://tdckabeltv.dk/?UniversID=8>

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen
preben@ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-06-03 12:21

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:
> Har du overvejet at læse lidt selv, på f.eks.:
> <http://tdckabeltv.dk/?UniversID=8>

Åh ja, så småt - men jeg er ikke lige nået så vidt endnu! :))

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-06-03 12:45

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:
> Har du overvejet at læse lidt selv, på f.eks.:
> <http://tdckabeltv.dk/?UniversID=8>

Nå, nu har jeg fået læst lidt på lektien - der står i korte træk, at man
(som minimum) skal købe en ekstra, offentlig IP-adr. til kr. 10/md.,
samt at man skal have en hub eller switch. Med disse betingelser opfyldt
kan man tilslutte to 'PC'er - altså uklart, om Mac også kan tilsluttes
sådan?
Derfor ringede jeg til WebSpeed support, hvor man hævdede, at en Mac
også ville kunne påkobles på den måde - lyder det plausibelt?

Er der evt. nogen, der har prøvet det (altså med simpelt hub/switch)?

Hvad mon man ca. skal af med for sådan en fyr??

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-06-03 17:04

> [...]

> (som minimum) skal købe en ekstra, offentlig IP-adr. til kr. 10/md.,
> samt at man skal have en hub eller switch.

Se bare hvad selvstudier kan føre til

>Med disse betingelser opfyldt
> kan man tilslutte to 'PC'er - altså uklart, om Mac også kan tilsluttes
> sådan?

I den forbindelse er der ingen forskel på PC og Mac.
Det er netkort man tilslutter.

> Derfor ringede jeg til WebSpeed support, hvor man hævdede, at en Mac
> også ville kunne påkobles på den måde - lyder det plausibelt?

Jeps.

> Er der evt. nogen, der har prøvet det (altså med simpelt hub/switch)?

Konfigurationen med en router og en hub/switch er meget anvendt af
ADSL-kunder

> Hvad mon man ca. skal af med for sådan en fyr??

TDC sælger en ZyXel Prestige 304 til 1295,00 kr., men det har du jo
sikkert allerede læst på siden
Hvis ikke andre giver nogle goe forslag til andre billigere modeller,
kan du selv prøve på edbpriser.dk

/Preben

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-06-03 19:19

Preben Bødker Nielsen wrote:
> TDC sælger en ZyXel Prestige 304 til 1295,00 kr., men det har du jo
> sikkert allerede læst på siden

Åh ja, men jeg forstod det nu sådan, at hub/switch kunne bruges *i stedet
for* routeren!?

> Hvis ikke andre giver nogle goe forslag til andre billigere modeller,
> kan du selv prøve på edbpriser.dk

Ja, men jeg skal helst lige først vide præcis, hvilken hardware, der (som
minimum) skal til! :)

Som en anden skribent observerede, er det jo lettere 'aldrende' grej, vi
taler om, så der må vel være en vis øvre grænse for investeringernes
størrelse! :)

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-06-03 18:18

> [...]

> for* routeren!?

> Ja, men jeg skal helst lige først vide præcis, hvilken hardware, der (som

Min fejl.
Hvis du køber 1 ekstra dynamisk IPnr. kan du koble en hub til
kabelmodemmet og putte dine computere i den.
Dine computere får sine IPadresser fra TDCs DHCP-server når de tændes.

Hvis du i stedet køber 1 statisk IPnr. og en router med indbygget
switch, kobler du routeren til kabelmodemmet. Den får et "fast" IPnr.
fra TDCs DHCPserver. Derefter kan du koble ligeså mange computere til
switchen, som der er plads til eller sætte flytte switche/hubber til.
De får alle sammen deres eget interne IPnr. fra routeren (som kører din
egen DHCPserver).

Håber det lettede.

> Som en anden skribent observerede, er det jo lettere 'aldrende' grej, vi
> taler om, så der må vel være en vis øvre grænse for investeringernes
> størrelse! :)

Aldrende grej!

/Preben

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-06-03 20:41

Preben Bødker Nielsen wrote:
> Håber det lettede.

I høj grad - men da en (ny) router som sagt koster > 1 kkr. og da en statisk
IP-adr. koster ca. 6 hkr./år, bliver det nok i givet fald 'ekstra dynamisk'
+ hub/switch-løsningen, jeg satser på! :)

Men allerførst vil jeg nu prøve at koble Mac'en 'solo' på kabelkassen for at
se, om det overhovedet lader sig gøre??

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-06-03 22:39

> [...]

> IP-adr. koster ca. 6 hkr./år, bliver det nok i givet fald 'ekstra dynamisk'
> + hub/switch-løsningen, jeg satser på! :)

Hvis du køber routerløsningen behøves slet ingen ekstra IPnumre.
Det statiske IPnr. er kun aktuelt hvis du skal køre egen mail/webserver.

Du kan få en D-Link 604 Router med indbygget 4 ports switch for omkring
400 kr.
Den kører NAT, som betyder at den oversætter IPnumrene fra dit interne
netværk til eet IPnr. på WANsiden, altså mod TDC.
TDC ser kun een enhed, som beder om et IPnr.
En router med NAT er en form for firewall, som giver dig bedre
beskyttelse end hub-løsningen.

> Men allerførst vil jeg nu prøve at koble Mac'en 'solo' på kabelkassen for at
> se, om det overhovedet lader sig gøre??

Det kan det helt sikkert.

/Preben

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 06-06-03 23:02

> [...]

> IP-adr. koster ca. 6 hkr./år, bliver det nok i givet fald 'ekstra dynamisk'
> + hub/switch-løsningen, jeg satser på! :)

Du behøver nu ikke at have en fast ip-adresse for at bruge en router -
routeren kan sagtens tage en dynamisk ip-adresse. Jeg sidder således på
en forbindelse der er koblet på over en router med en dynamisk
ip-adresse, med en router købt i kvækly til en femhundrede-mand.

Desuden er der nogle væsentlige fordele ved at bruge en router, da de
fleste routere har indbygget firewall, som kan beskytte dine computere
mod diverse hacker angreb. Desuden giver en router dig også muligheden
for at koble alle de computere du har lyst til på din internet
forbindelse (uden problemer 253 computere, det kræver dog flere switches
el. hubs).

Man kunne lave følgende skema (for pædagogikkens skyld (o: )

Internet -> TDC -> Router & Firewall -> Switch/ Hub -> Computer(e)

Således får routeren en ip adresse som TDC uddeler. Routeren adskiller
derved internettet (WAN) fra dit lokale netværk (LAN) dels ved at virke
som en port til internettet (Gateway) og som en sikkerhedsforanstaltning
(firewall) der til en vis grad sikrer dine computere mod hackerangreb.

Jeg bruger følgende router, der har indbygget firewall og switch, så man
kan bruge den til at koble fire computere til netværket. Hvis man bliver
træt af router-delen kan man slå den fra og blot benytte den som switch.

Du kan se routeren her (3com 3c857-ME):
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674667895

Nb. den koster 455kr+forsendelse og dermed ikke over en tusse

Der findes dog mange andre modeller som er lige så gode, dem kan du
finde på edbpriser.dk.

Til sidst skal det nævnes at routeren kan give problemer hvis man vil
dele filer over nettet o.lign. Så kræver det (hvilket er ganske nemt) at
man ændrer routerens opsætning på den hjemmeside den har installeret.

- Jørgen

Fra : Morten Lind

Dato : 07-06-03 08:56

> [...]

> + hub/switch-løsningen, jeg satser på! :)
>
> Men allerførst vil jeg nu prøve at koble Mac'en 'solo' på kabelkassen for at

Hej Hans.....

Har fundet en router til dig på markedspladsen - 2mdr. gammel - 200,-
Jeg har sendt dig artiklen/opslaget.
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-06-03 11:28

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> wrote:

> Og jeg skulle mene at WebSpeed giver 2 IP-adresser, ligesom TDC Bredbånd.

Hos Esenet her i Esbjerg, kan man have to dynamiske IP-adresser. Man kan
altså have to enheder (netkort eller router) registreret hos Esenet.
Registrerer man en ny enhed, skal man afregistrere en af de to gamle.
Sådan som jeg læser reglerne, er det tilladt at have flere
enheder sluttet til via en router. De bruger så routerens IP-nummer Min
Airport Base er således registreret, og vi har da nogle gange tre
computere kørende på den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 10-06-03 14:35

> [...]
> enheder sluttet til via en router. De bruger så routerens IP-nummer Min
> Airport Base er således registreret, og vi har da nogle gange tre
Kan også varmt anbefale en Airport-base som router ("1. computer i
netværket"). Airporten er dermed DEN 'computer' der er registreret hos
TDC; hvilket Maccer / windåser m.v. jeg så kobler på Airporten -
trådløst eller med kabel, er TDC uvedkommende.

Jeg måtte dog vente et døgn, før jeg kunne på det til at virke, men det
var med OS 9 og et 3.parts-kort til wlan.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 05-06-03 17:31

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:
> Det er omstændeligt, men det er ikke ulovligt (forsikrede manden i
> support mig om, da jeg lige ville vide, hvor ulovlig jeg var).

For mig vil det blive alt for besværligt!
Min intention var faktisk at tilslutte PC og Mac samtidigt via et hub -
men det er så nok slet ikke muligt?
Når jeg nu skal være helt ærlig, ville jeg faktisk bare bruge Mac'en til
nyhedsgrupper - jeg _elsker_ nemlig MacSOUP! :)
Men jeg ville jo aldrig kunne leve med at skulle gennem hele det forløb
flere gange om dagen!

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 05-06-03 22:55

Hejsa
> [...]

> For mig vil det blive alt for besværligt!
> Min intention var faktisk at tilslutte PC og Mac samtidigt via et hub -

Du kan da bare bruge en router i stedet.

Den ser jo for kabel-kassen ud som én maskine.

> Når jeg nu skal være helt ærlig, ville jeg faktisk bare bruge Mac'en til
> nyhedsgrupper - jeg _elsker_ nemlig MacSOUP! :)

Se det kan jeg godt forstå ,-)

> Men jeg ville jo aldrig kunne leve med at skulle gennem hele det forløb
> flere gange om dagen!

Nej det er da noget bøvl; men sært, når nu ham den anden skrev, at man
kunne have TO maskiner på ad gangen.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-06-03 20:24

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Hejsa
>
> Se det kan jeg godt forstå ,-)

Findes der forresten ikke MacSOUP til OS X?
I så fald skulle det vel være en nogenlunde smal sag at 'portere' det til
Linux?? :))

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen