DVD konvertering
Fra : Peter Ursin

Dato : 02-06-03 11:50

Hej,
Jeg ligger inde med den originale version af filmen "Gone in 60 seconds",
beregnet til afspilning i Nordamerika.
Jeg har flashet dvd-drevet i min powerbook så det er kodefrit, så afspilning
fungerer fint.
Nu har jeg fået mig en anden powerbook med superdrive og jeg er ikke så vild
med at flashe dette hvis det nu går galt. Den eneste regionbeskyttede film
jeg har er trods alt ovennævnte.

Mit spørgsmål er derfor:
Hvilket program skal jeg bruge for at lave en mpg/mov/avi/divx eller anden
kopi af filmen?
Hvis jeg bare kopierer filerne over på harddisken fylder de nemlig for meget
til at jeg kan få dem ned på en anden dvd.

Helst et OS X program, men 9.2 kan også gå an hvis det skal være.
Helst ikke noget der involverer en masse kommandoer i Terminalen.

Håber en kan hjælpe.

mvh
Peter Ursin

Fra : Bitbucket

Dato : 02-06-03 12:52

Peter Ursin <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> [...]
>
> Helst et OS X program, men 9.2 kan også gå an hvis det skal være.
> Helst ikke noget der involverer en masse kommandoer i Terminalen.

Skal det være et "Skyd og glem" program, så vælg Forty-Two 1.5.2, den
laver et rimeligt pænt resultat i DivX 5 format og koder direkte fra
DVD-skiven.

Har du en DVD brænder kan du bruge DVD2One til at pakke fimen så den kun
fylder én DVD: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19238
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Michael Holm

Dato : 03-06-03 10:20

Bitbucket <bitbucket@devnull.invalid> wrote:

> [...]
> --
> The trouble with the global village are all the

hvis han/jeg vil lave en DVD kopi uden landekode, hvilken en er så
bedst / nemmest ?
(altså ikke en DivX kopi)
--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Peter Ursin

Dato : 03-06-03 11:28

"Michael Holm" <michael.holmREMOVE@Removeanthro.ku.dk> skrev i en meddelelse

> hvis han/jeg vil lave en DVD kopi uden landekode, hvilken en er så
> bedst / nemmest ?
> (altså ikke en DivX kopi)
> --

Det kan jeg svare på. Jeg prøvede begge programmer i går og de er faktisk
lige lette at bruge.
Ulempen er at Forty-Two tager laaang tid. Maskinen stod hele aftenen og
natten med for at lave en DivX kopi som egentlig er okay kvalitet.
Man kan også lave andre formater end DivX, men altså det tager lang tid.

DVD2One er noget hurtigere og du kan tilpasse at materialet skal kunne være
på een dvd.

Jeg vil sige hvis du har en dvd-brænder så brug DVD2One både pga.
hastigheden og så kvaliteten.
Hvis du 'kun' har en cd-brænder så brug Forty-Two.

mvh
Peter Ursin

Fra : Bitbucket

Dato : 03-06-03 12:18

> [...]

> hastigheden og så kvaliteten.
> Hvis du 'kun' har en cd-brænder så brug Forty-Two.

Der er et lille program med i imagefilen til Forty-Two der hedder 'Speed
Up Forty-Two' som giver Forty-Two højere niceværdi.

Ellers kan man gøre det selv i terminalen:

Skriv: 'top -uw' og tast retur
tast kontrol+C for at stoppe top
Find PID tallet for Mencoder, mplayer eller mpeg2enc, afhængigt af
hviket tal Forty-Two benytter sig af.
Skriv: 'sudo renice -20 (PID tallet)' og tast retur.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Bitbucket

Dato : 03-06-03 11:42

Michael Holm <michael.holmREMOVE@Removeanthro.ku.dk> wrote:

> hvis han/jeg vil lave en DVD kopi uden landekode, hvilken en er så
> bedst / nemmest ?
> (altså ikke en DivX kopi)

Hvis det er en enkeltlags (DVD-5)kan 0SEx gemme den som DVDImage der er
lige til at brænde og det er uden regionskode, CSS, Makrovision og andre
dårligdomme. Er den en dobbeltlags (DVD-9) så er Forty-Two 1.5.2b kuren,
den kan kopiere en DVD som brændbar imagefil.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 03-06-03 13:27

Michael Holm <michael.holmREMOVE@Removeanthro.ku.dk> wrote:

> hvis han/jeg vil lave en DVD kopi uden landekode, hvilken en er så
> bedst / nemmest ?
> (altså ikke en DivX kopi)

Jeg har haft vældigt meget glæde af DVDbackup, der blot kopierer og
fjerner koderne fra filmen. Hvorefter man kan afspille det i Apples DVD
afspiller - mosgaard-O: Open VIDEO_TS folder ...

DVDBackup's hjemmeside:
http://www.opuscc.com/download/others.shtml

DVDBackup v.1.3 (95kb):
http://www.opuscc.com/download/FTP/CR751246/DVDBackup1.3.sit

- Jørgen

Fra : Michael Holm

Dato : 03-06-03 13:30

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Jeg har haft vældigt meget glæde af DVDbackup, der blot kopierer og
> fjerner koderne fra filmen. Hvorefter man kan afspille det i Apples DVD
> afspiller - mosgaard-O: Open VIDEO_TS folder ...

kan man så brænde dem direkte bagefter via f.eks. Toast ?

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 03-06-03 13:37

Michael Holm <michael.holmRemove@Removeanthro.ku.dk> wrote:

> kan man så brænde dem direkte bagefter via f.eks. Toast ?

Nej, den laver blot en kopi, som man kan afspille - der er selvfølgelig
ingen hindring i at brænde kopien, men den fylder tit for meget til at
kunne være på en enkelt brændbar DVD.

- Jørgen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-06-03 20:45

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Nej, den laver blot en kopi, som man kan afspille - der er selvfølgelig
> ingen hindring i at brænde kopien, men den fylder tit for meget til at
> kunne være på en enkelt brændbar DVD.

Og det er her, at DVD2One kommer ind i billedet. Eminent program!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Bitbucket

Dato : 03-06-03 13:38

> [...]

> fjerner koderne fra filmen. Hvorefter man kan afspille det i Apples DVD
> afspiller - mosgaard-O: Open VIDEO_TS folder ...

Man kan dog komme ud for at disken skal åbnes og valideres af DVD Player
før den kan afkodes af DVDBackup
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Thomas Heinesen

Dato : 07-06-03 14:07

> Man kan dog komme ud for at disken skal åbnes og valideres af DVD Player
> før den kan afkodes af DVDBackup

Hvor er det dog lovende med dvdbackup, det er lige sådan et program jeg
har ledt efter, MEN: jeg kan ikke få det til at du'.
Når jeg prøver at kører en kode 1 disk i dvdbackup, svarer den mig:
error in processing VTS–01_1.VOB (eller nogle andre tal).
Det eneste jeg ikke har gjort som foreskrevet er at validerer disken af
dvd player. Når jeg åbner dvdplayer spørger den om jeg vil skifte
region. Når jeg så canceler kommer disken ud igen. Nu har jeg
naturligvis slået dvdplayers automatiske opstart fra, men så er
problemet jo at den ikke validerer.
Hvad mon jeg gør nu?
Pft, Thomas

Fra : Bitbucket

Dato : 07-06-03 17:32

Thomas Heinesen <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> region. Når jeg så canceler kommer disken ud igen. Nu har jeg
> naturligvis slået dvdplayers automatiske opstart fra, men så er

Ellers brug Forty-Two, den kan også backuppe til DVD.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Thomas Heinesen

Dato : 09-06-03 16:17

> Ellers brug Forty-Two, den kan også backuppe til DVD.

SÃ¥ kom armene godt nok ned igen. Efter 4 timer har den konverteret 13
minutters DVD (godt nok i near dvd-quality) men selv som alm DivX (1 cd)
er den rigtig lang tid om det. Og jeg ville jo bare kunne smide en kode
1 dvd i computeren og se den.
Er der kommet et nogen lunde sikkert flash til en eMac?

Mvh,
Thomas

Fra : Bitbucket

Dato : 09-06-03 19:42

> [...]
> 1 dvd i computeren og se den.
> Er der kommet et nogen lunde sikkert flash til en eMac?

Om hardware flashing af DVD drevet er sikkert? Ved ikke! Skal det gå
nogenlunde tjep med kodningen og kvaliteten være iorden så rip DVD'en
med 0SEx som program streams og indkod den i ffmpegX med videocodec:
MPEG4 [.AVI] (ffmepg) Brug MacMPEG2Decoder til at finde TBLR værdierene
der skal indsættes under fanebladet Filters -> Crop.

Videocodec MPEG4 [.AVI] (ffmpeg) <- Dette er DivX
Video size 720 og vælg så Autosize 4:3, 16:9 eller 2.35:1 efter hvad der
paser til filmen.
Framerate: PAL (25) eller hvis det er en R1 import NTSC (29.97)
Instil til 1 CD, 80m mode-1
Klik på calc best og notér tallet i video bitrate

Under Audio fanebladet:
kryds i HighQuality, Use B-Frames, 4-motion vectors og Two-pass
encoding.
Keyframe interval 240
Qmin 1 qmax 3
Sæt Audio til 128 eller 160 kbit/s, sampling til 48000 og channels til
stereo.

Under Options Fanebladet:

Gå tilbage til Video fanebladet og skriv filmens spilletid i min i xx
min keep in
Klik på rate
Er den indenfor 2/3 af best er det OK, ellers sæt Audio bitrate ned
eller video size ned til 640, 576 eller 512 og vælg autosize derefter og
test så med calc rate om den er indenfor 2/3 af best.

Vælg VOB'en du har rippet i Open og skriv filnavnet på divx filen med
endelsen .avi

Klik op Encode.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Thomas Heinesen

Dato : 10-06-03 12:37

> [...]
> test så med calc rate om den er indenfor 2/3 af best.
>
> Vælg VOB'en du har rippet i Open og skriv filnavnet på divx filen med

Tak - jeg prøver og vender sikkert tilbage med alt det jeg ikke forstår....

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 07-06-03 22:17

> [...]

> Når jeg prøver at kører en kode 1 disk i dvdbackup, svarer den mig:
> error in processing VTS01_1.VOB (eller nogle andre tal).

Jeg skal være ærlig og sige at jeg kun har prøvet det på min egen
computer (10.2.6), så det kan godt være at det ikke er så stabilt. Har
du prøvet med flere forskellige dvd'er?

> Det eneste jeg ikke har gjort som foreskrevet er at validerer disken af
> dvd player.

Jeg ved slet ikke hvad det betyder at den skulle validere disken? Dukker
den ikke op på skrivebordet? Hvis den dukker op på skrivebordet og du
ikke kan kopiere den ind, sådan helt manuelt, tror jeg at det kan være
en fejl på selve dvd'en.

> [...] Når jeg åbner dvdplayer spørger den om jeg vil skifte
> region. Når jeg så canceler kommer disken ud igen.

Ja, det gør de også her :)

> [...] Nu har jeg
> naturligvis slået dvdplayers automatiske opstart fra, men så er
> problemet jo at den ikke validerer.

Samme her, normalt plejer jeg bare at ræse dvd'en i og så backe den up.
Jeg er lidt nervøs for at begynde at skifte landekoder frem og tilbage,
før der er kommet noget der kan slå det fra på mit drev.

> Hvad mon jeg gør nu?

Gi' den et trælår og prøv igen, evt. med en anden dvd. Ikke megen hjælp,
vi må lige høre hvad det der validering er for noget

- Jørgen