En god øl..
Fra : Ukendt

Dato : 10-06-03 11:39

Min far ønsker sig øl-glas, og jeg har også købe nogle flotte nogle..
Men, der er 200kr tilbage som jeg skal købe et eller andet for. Og jeg
har tænkt mig at købe nogle speciale god øl. Så langt så godt.

Til dagligt kan han faktisk bedst lide en kælder-kold maribo/ren
pilsner/ eller de andre billig-øl. Og hvis jeg spurte ham, ville han
sikkert sige at jeg bare skulle købe flere af dem, end at købe nogle
dyre nogle ;) Men jeg har bestemt mig for noget speciale gode pilsner
øl.

Har i nogle ideer? De skal helst kunne købes på sydsjælland, eller
over nettet. Jeg skal bruge dem i weekenden.. Glæder mig at høre hvad
i anbefaler.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-06-03 11:49

peet_dk <na> writes:
>Har i nogle ideer? De skal helst kunne købes på sydsjælland, eller
>over nettet. Jeg skal bruge dem i weekenden.. Glæder mig at høre hvad
>i anbefaler.

Hvis du kunne lokkes til at springe på toget, kan du få en række
forskellige russiske øl i den russiske forretning i København. den ligger
på hjørnet ved Park Hotel. Russisk øl er bestemt ikke at kimse af - hvon
man så lige kimser
Du kunne også prøve at kontakte Bornholms Bryghus, de kan købes flere
forskelige steder i landet, og de kan sikkert oplyse et sted i nærheden af
dig.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : d e n t r o

Dato : 10-06-03 17:47

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

| Du kunne også prøve at kontakte Bornholms Bryghus, de kan købes flere
| forskelige steder i landet, og de kan sikkert oplyse et sted i nærheden af
| dig.

Sælger de ikke mere på "hjemmelavet øl" end de sælger på "god øl"? Jeg har
smagt dem flere gange, og synes i hvert fald ikke de smager særlig godt.

--
d e n t r o

Fra : Remmen

Dato : 10-06-03 18:32

"d e n t r o" <kena@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Sælger de ikke mere på "hjemmelavet øl" end de sælger på "god øl"? Jeg har
> smagt dem flere gange, og synes i hvert fald ikke de smager særlig godt.

Min ydmyg mening er (efter efterhånden at have smagt flere forskellige øl
end jeg kan holde styr på) at Svanneke Mørk Guld er det bedste indenfor den
mørke pilsnertype. Deres classic, stout og påskebryg synes jeg også er gode
men slet ikke i klasse med mørk guld.

Men hvis den omtalte far er til de lysere pilsnerøl, så er Urquell,
Staropramen og Thy Øko Pils gode bud.

Men det kan da også være at han bliver forskrækket over al den smag der
pludselig er i en pilsner...

Lars

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 10-06-03 12:44

> Har i nogle ideer? De skal helst kunne købes på sydsjælland, eller
> over nettet. Jeg skal bruge dem i weekenden.. Glæder mig at høre hvad
> i anbefaler.

Det er jo en smagssag, men jeg kan personligt godt lide Belgiske øl:

Trappister (Klosterbrygget):
Chimay Bleu (fåes i Føtex+Irma)
Rochefort (specialforretninger)
Orval (ditto)

Andre:
Kwak (specialforretninger)
Bieken (ditto)
Erdinger (Føtex+Irma)

Men der er jo også spændende danske øl fra f.eks Bröckhouse, Hancock og
Fuglsang.

Jeg aner ikke hvad der findes af ølforretninger på Sydsjælland, men her et
et link til specialforretninger i DK : http://www.ale.dk/indkob.asp#Danmark

Kasper

Fra : Stig Mogensen

Dato : 10-06-03 13:26

> Har i nogle ideer? De skal helst kunne købes på sydsjælland, eller
> over nettet. Jeg skal bruge dem i weekenden.. Glæder mig at høre hvad
> i anbefaler.

Svaneke Bryghus, leverer deres 3 flasker(Stout, Classic, Mørk Guld - hver på
70cl) i en gaveæske i træ. Den ville sikkert falde i god jord. Det er dansk
øl, _og_ ser godt ud som gave.

Det kan købes hos købmanden på Naboløs 6 i Kbh, eller hos Barley Wine. Min
lokale Skjold Burne har dem også, så prøv dér.

/Stig
--
* SuSE Linux 8.1 Prof, KDE 3.0.5, GeForce4 TI-4800SE *
* P4S333, P4 1.6ghz NW, 256mb DDR333, 80gb Seagate, 20gb IBM *

Fra : Peter Weis

Dato : 10-06-03 13:48

"peet_dk" <na> wrote in message

> [...]
>
> Har i nogle ideer? De skal helst kunne købes på sydsjælland, eller
> over nettet. Jeg skal bruge dem i weekenden.. Glæder mig at høre

Det kommer lidt an på hvor eventyrlysten han er.
Hvis det skal være pilsnertype, men bare bedre, så prøv de tjekkiske
Pilsner Urquell og Budvar. De kan begge fås i mange supermarkeder.
Ellers kan Du prøve at få fat i Ørbæk
(http://www.oerbaek-bryggeri.nu/). Både deres Classic og deres
hyldeblomt-øl er gode på hver deres måde uden at skræmme nogen bort.
Jeg mener i øvrigt at hyldeblomst-øllen er en glimrende overgang til
eksperimenter med tysk hvedeøl.

Eller kan du gå i gang med belgierne, som allerede foreslået.
Leffe er udmærkede og blide at starte med. Og så kan de af og til fås
i forskellige supermarkeder.

Tag til det største supermarked du kan komme i nærheden af, og hiv
forskellige ting ned fra hylderne. Man ved jo ikke om man kan lide det
før man har prøvet det.
Du kan også hente inspiration i butikkerne nævnt på Danske
Ølentusiasters hjemmeside http://www.ale.dk/indkob.asp.

mvh
Peter

Fra : kim rasmussen

Dato : 10-06-03 14:55

Hej peet_dk

Hvis du kan komme til Hårlev syd for Køge ligger der et par kilometer før
mod Køge en DK-tank han har over 120 forskellige ølmærker fra Hele verden
og selvfølgelig masser af Danske også.

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 10-06-03 16:27

Hvilke ølglas har du købt? Det vil da være bedst om glas og øl passer
sammen.
Nu går jeg ud fra at det er pilsner pokaler og så vil jeg umiddelbart
foreslå nogle gode tjekkiske pilsnere eller tyske pils.
(Og så skal det vel ikke være alt for besværligt at få fat i).

Gå i Føtex, Iso eller Irma og køb

- 12 stk Urquell (Irma, Iso og Føtex)
- 12 stk Budvar (Irma)
- 15 stk Staropramen (Iso & Føtex)
- 1 stk Radeberger 5 liters 'partyfass' (Irma)

Bjarke

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 10-06-03 16:37

Sorry....
Jeg mener selvfølgeligt at du skal vælge imellem de forskellige 'tilbud' .
Du har næppe råd til dem alle...
Men hvis du finder en butik, hvor du kan få det hele for 200 kroner - så
skriver du det lige her i NG'en ;)

Bjarke

Fra : anders lehmann

Dato : 10-06-03 16:40

der er az ale no 16, som er en fynsk øl. den er brygget på bryggeriet
refsvindinge.den er skulle være kåret til danmarks bedste øl, og derudover
nr 3 i verden. jeg ved at de har dem på vestfyens, men om de levere til
sjælland ved jeg ikke, men jeg lover at det er ved at undersøge

mvh anders

Fra : Iggy

Dato : 10-06-03 19:09

Hved med Anchor steam beer den eneste øltype med oprindelse i USA, Regent
Trabon den bedste Tjekkiske pilsner på det danske marked og den gode
Lifjordsporter fra Thisted

Iggy

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-03 19:41

Tak for jeres bud :) Tror jeg skriver dem ned, og smutter i den lokale bilka
og evt. føtex :) (bilka har også et stort udvalg såvidt jeg kunne se.. hvis
det ikke er de samme flasker hylde efter hylde)

Jeg er selv så småt begyndt, og har ind til vidre prøvet:
Chimay "grande réserve" og Pilsner Urquell.

Det ender nok med jeg køber en masse forskellig pilsner øl til ham. Så kan
han bare starte for en ende

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 10-06-03 20:02

peet_dk wrote:

Klip

> Det ender nok med jeg køber en masse forskellig pilsner øl til ham. Så kan
> han bare starte for en ende

En rigtig god ide du fik med øllene. - Og kommentarerne var interessante.

Hvad med et medlemskab til danske ølentusiaster.?
http://www.ale.dk/

Mvh. Jørgen

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 15-06-03 17:43

In news:3EE62B20.2010901@aa.sa.dk ,
Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> typed:

> Hvad med et medlemskab til danske ølentusiaster.?
> http://www.ale.dk/
>

> Mvh. Jørgen

Kan i hvert fald anbefales, især nu hvor de (endelig) har fået styr på de
nye medlemskort :)

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-03 20:28

ja men dog.. Jeg fandt http://www.olhus.net/ .. Perfekt :) Så må jeg håbe de
har de forskellige øl hjemme.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-06-03 23:25

"d e n t r o" <kena@mail.dk> writes:
>Sælger de ikke mere på "hjemmelavet øl" end de sælger på "god øl"? Jeg har
>smagt dem flere gange, og synes i hvert fald ikke de smager særlig godt.

Jeg synes at den mørke guld er _ret_ god. Kvaliteten er ifølge min
ølentutiastiske venner helt OK, så mon ikke det er almindelig forskel på
smag og behag?

Fra : BHR

Dato : 11-06-03 07:16

"peet_dk" <na> wrote in message
> Min far ønsker sig øl-glas, og jeg har også købe nogle flotte nogle..
> Men, der er 200kr tilbage som jeg skal købe et eller andet for. Og jeg
> har tænkt mig at købe nogle speciale god øl. Så langt så godt.

Mit bud ville være bogen :
Ølrejsen
En rejse i øl og kultur - og ølkultur

af Carsten Berthelsen

http://www.cicero.dk/boeger/oelrejsen.html

med venlig hilsen
Benny Rasmussen

begin 666 graa_prik.gif
K1TE&.#EA`0`!`( ``,S,S/___R'Y! $```$`+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Lars

Dato : 11-06-03 10:22

"peet_dk" <na> skrev i en meddelelse
> Min far ønsker sig øl-glas, og jeg har også købe nogle flotte nogle..
> Men, der er 200kr tilbage som jeg skal købe et eller andet for. Og jeg
> har tænkt mig at købe nogle speciale god øl. Så langt så godt.

Hos BelgiskBryg i Emdrup (www.belgiskbryg.dk), kan du få en lang række
belgiske super-øl. De har mere end 40 forskellige (meget billigere end
specialbutikker) og de sælger glas, bøger og øl-chokolade også. De pakker
gerne i en gavekurv!

vh

Lars

Fra : Georg

Dato : 12-06-03 10:56

Her er en masse gode ideer, ser jeg.

Men I skylder jer selv at prøve "Porse Guld" fra Thisted. Hvis man leder
efter porsesmagen, finder man den, men den er meget diskret. Så diskret at
det ikke bliver til saftevand. Porse Guld er en rigtig god og frisk øl,
synes jeg. Velbekomme jer.
Mvh
Georg