Frugtsalat til slikmunde
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 07-06-03 17:08

Så er der familiepinsefrokost imorgen og jeg havde egentlig check på
de kager, jeg skulle bage. Det skal jeg så altså bare ikke
alligevel... ;-(

Jeg har nu fået til opgave at lave frugtsalat (til ca. 25 slikmundede
pers.).

Det er rundt regnet 100 år, siden jeg sidst har lavet frugtsalat - og
dermed glemt alt om hvordan. Så jeg har knoklet mig igennem jeg ved
ikke hvor mange opskrifter via Google. Men det er altså svært at
vælge.

Vær sød at hjælpe mig: Hvordan lyder opskriften på "den bedste
frugtsalat i verden"? Der er børn med, så den må ikke indeholde
spiritus.

Rigtig god pinse og tak
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 07-06-03 17:15

Hej Dorte

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har nu fået til opgave at lave frugtsalat (til ca. 25 slikmundede
> pers.).
> Vær sød at hjælpe mig: Hvordan lyder opskriften på "den bedste
> frugtsalat i verden"?

Jeg er rigtig dårlig til at vurdere hvor meget man skal lave, så den lader
jeg dig selv om *G*, men jeg vil da gerne dele den opskrift jeg bruger når
jeg laver det.

Skær en masse forskellig frugt i tern. Jeg bruger selv : bananer, vindruer,
appelsiner, kiwi, pære, æbler, meloner, ja det er kun fantasien der sætter
grænser. Desuden bruger jeg rosiner og chokolade stykker.
Som prikken iver i'et, laver jeg en kalorie bombe af råcreme. Æggeblommer
rørt med sukker ( bruger selvfølgelig ikke alm æg ), og røres sammen med
flødeskum.

Mums hvor det smager. Nu sidder jeg helt og får lyst til det *S*

Håber du kan bruge mit forslag til noget. Også god pinse til dig

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Heidi

Dato : 07-06-03 17:34

Bolette Nielsen wrote:

[frugtsalat]
> [...]
> røres sammen med flødeskum.
>
> Mums hvor det smager. Nu sidder jeg helt og får lyst til det *S*

Det smager også godt med hakket chokolade og knuste
makroner i flødeskummet - evt. bare serveret ved siden af
selve frugten, i stedet for at blande det i.

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 07-06-03 20:35

On Sat, 7 Jun 2003 18:15:10 +0200, "Bolette Nielsen"
<bobo@nospam.bolettes.dk> wrote:

Hej Bolette.

>Jeg er rigtig dårlig til at vurdere hvor meget man skal lave, så den lader
>jeg dig selv om *G*, men jeg vil da gerne dele den opskrift jeg bruger når
>jeg laver det.

Du er måske også med i klubben af os, der gerne får lavet lidt vel
rigeligt, for at der ikke skal mangle noget

>Skær en masse forskellig frugt i tern. Jeg bruger selv : bananer, vindruer,
>appelsiner, kiwi, pære, æbler, meloner, ja det er kun fantasien der sætter
>grænser. Desuden bruger jeg rosiner og chokolade stykker.

Se her er det i grunden, jeg synes det allersværeste er at bestemme
mig for hvilke. Det er sket et par gange, at jeg er løbet ind i at få
serveret en frugtsalat, som ikke virkede helt heldig, fordi der var
hældt 117 forskellige frugter i - og som måske smagsmæssigt ikke
rigtig harmonerede. Har du en yndlingskombination af frugter?

>Som prikken iver i'et, laver jeg en kalorie bombe af råcreme. Æggeblommer
>rørt med sukker ( bruger selvfølgelig ikke alm æg ), og røres sammen med
>flødeskum.

Åh jeg elsker råcreme - og det er så sjældent, jeg får det. Den der
råcreme, er det en, du har siddende på rygraden (hehe)? Eller går du
efter et måleligt fordelingsforhold? Selv råcreme er der nemlig
forskel på, har jeg opdaget

>Mums hvor det smager. Nu sidder jeg helt og får lyst til det *S*

Jeg skal sende dig en tanke, når den fortærres

>Håber du kan bruge mit forslag til noget. Også god pinse til dig

Det tror jeg - og tak skal du have.

Hjerteligst
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-06-03 20:54

> [...]

> hældt 117 forskellige frugter i - og som måske smagsmæssigt ikke
> rigtig harmonerede. Har du en yndlingskombination af frugter?

Min yndlingsblanding er æbler, pærer, appelsin, banan og druer + hakket
chokolade og nødder. Jeg er enig med dig i, at det nemt kan blive
"tutti-frutti".

> [...]
> råcreme, er det en, du har siddende på rygraden (hehe)? Eller går du
> efter et måleligt fordelingsforhold? Selv råcreme er der nemlig

2 æggeblommer
25 g sukker
og gerne lidt vanille
- røres hvidt
2 dl fløde piskes og vendes forsigtigt i.

Vent med at blande frugten i, til silden er serveret - det bliver nemt
snasket.

God pinse!
Hilsen Inger

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 07-06-03 21:21

Hej igen Dorte

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Har du en yndlingskombination af frugter?

Næææ egentlig ikke, men bananer er et must. Derudover kan jeg godt lide
eksotiste frugter, stjernefrugter, ananas, og kærlighedsfrugter. Jeg har
ikke de store problemer med at blande alt muligt sammen, men det er jo en
smag sag.
rosiner og chokolade er afgjort også et must

det er den samme opskrift Inger og jeg bruger *G*, dog bruger jeg måske lidt
mere fløde end 2 dl ( skal der være fest, så lad der være fest )

> [...]
> 2 dl fløde piskes og vendes forsigtigt i.
>
> Vent med at blande frugten i, til silden er serveret - det bliver nemt

Jeg servere dog råcremen ved siden af, der er måske nogen der ikke kan lide
råcremen.

mange varme hilsner fra

Bolette

Fra : Nette

Dato : 08-06-03 08:36

"Bolette Nielsen" skrev i en meddelelse
> det er den samme opskrift Inger og jeg bruger *G*, dog bruger jeg måske
lidt
> mere fløde end 2 dl ( skal der være fest, så lad der være fest )

He. Kan man ikke smage det er sukker? Jeg selv har altid brugt flormelis
nemlig

> Jeg servere dog råcremen ved siden af, der er måske nogen der ikke kan
lide
> råcremen.

Så vilel jeg da blande det, så var der mere til os, der godt kunne lide
det*G*

Nette

Fra : Felix

Dato : 07-06-03 21:05

On Sat, 7 Jun 2003 18:15:10 +0200, Bolette Nielsen wrote:

>Skær en masse forskellig frugt i tern. Jeg bruger selv : bananer, vindruer,
>appelsiner, kiwi, pære, æbler, meloner, ja det er kun fantasien der sætter
>grænser. Desuden bruger jeg rosiner og chokolade stykker.

Rosinerne må gerne opblødes i lidt sherry (evt. halvt vand og
halvt sherry), også selv om der er børn blandt gæsterne.
Chokoladen plejer jeg at rive på det groveste rivejern, eller
dele det i småstykker med en kødhammer.

Før serveringen kan der drysses med flager af nødder; det ser
smukt ud og smager dejligt.

>Som prikken iver i'et, laver jeg en kalorie bombe af råcreme. Æggeblommer
>rørt med sukker ( bruger selvfølgelig ikke alm æg ), og røres sammen med
>flødeskum.

Æggeblommer og sukker tilsættes noget frisk vanilla før
flødeskummet røres i. Det giver en bedre smag end hvis der bruges
vaniljesukker.

>Mums hvor det smager. Nu sidder jeg helt og får lyst til det *S*

Ja, det smitter - Og så er det ligefremt sundt

m. v. h.

Fra : Kristina S. Andreass~

Dato : 08-06-03 09:11

Det er altså også vildt lækkert med MODNE passionsfrugter, mango og papaya.
det giver en rigtig god smag.

- Kristina andreassen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 09-06-03 06:33

On Sat, 07 Jun 2003 18:07:59 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Vær sød at hjælpe mig: Hvordan lyder opskriften på "den bedste
>frugtsalat i verden"?

Det lykkedes faktisk - og I skal have tusind tak for al inspirationen
herfra! Iøvrigt et par ideer, som jeg vil afprøve på andre eksempelvis
ikke rosinforagtere En anden gang med bedre tid, vil jeg også
prøve at bruge rigtig vanilla.

Søndag formiddag var jeg temmelig meget i tidsnød, så en del at
frugten kom altså ud af en dåse - og alt skulle blandes på forhånd, da
pinseturen foregår i skoven, og maden derfor skal være så let at gå
til som muligt.

Vi blev 16 og ikke 25, hvilket var meget godt, for der blev vist kun
to portioner til overs.

Pinsefrugtsalat anno 2003:

4 store bananer - skåret i skiver
1 stor dåse pærer - afdryppet og skåret i tern
1 stor dåse ferskner - afdryppet og skåret i tern
1 lille dåse ananas - afdryppet og skåret i tern
1 par håndfulde grønne druer - halveret og udstenet

200 gram mørk chokolade - hakket med kniv på spækbræt

Frugt og chokoladestykker blev forsigtigt blandet med fingrene i to
store skåle.

Heri blev forsigtigt iblandet en råcreme:

5 æggeblommer pisket hvide med 6 spskf. sukker. 7,5 dl. piskefløde
blev pisket til rimelig fast skum med 3 store tskf. vanillesukker.
Flødeskum blev forsigtigt fordelit med en dejskraber i æggemassen ad 5
gange.

Som kronen på værket, blev snulderet fra chokoladehakningen drysset
over.

Den var en succes: fremover skal jeg lave frugtsalat til pinse- og
julefrokoster, fik jeg at vide (selv af familiens mangeårige økonoma).

Fortsat god pinse - og rigtig mange tak for hjælpen.
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat