"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> wrote in message
news:bbbheo$ot7$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa
Til alle jer der pusler med Matrix tanker og spørgsmål så prøv at kigge i
news:alt.movies.the-matrix her er der virkelig nogle vilde teorier og gode
links. Men jeg vil da godt lige prøve at dissekere dine spørgsmål..... og
husk nu på at Warchowski'erne har haft matrix trilogien på tegnebrættet
meget længe og hver en scene betyder noget!!
> Nu fik jeg endelig set filmen, efter at have skruet mine forventninger
> tilstrækkelig ned, og jeg blev da heller ikke skuffet - faktisk er jeg
lidt
> positivt overrasket, der var noget fed action, og nogle filosofiske
> detaljer, som man kan sidde og diskutere over et par flasker whisky til
> sommerens grill-fester.
> Og, så var der en masse seksuelt ladede scener.
Det er aldrig af vejen at diskutere filosofi en lys sommeraften med lidt
god rødvin eller brandy
> Er det bare mig, eller virker det som om en af Warchowski brødrene langt
om
> længe har fået noget dåse, og simpelthen var nødt til at fortælle om sine
> følelser i denne her film ? (Jeg har ikke set Bound) Der var et par
scener,
> som jeg havde lidt svært ved at se relevansen i, og som jeg desuden syntes
> virkede, ja, pubertære...
Hmmm, det er jo ikke rigtig til at sige om de har været ude og score :) men
jeg tror, filmens sexscene er portrætteret som den er, pga. den tidsløse og
usikre "verden" de lever i. I the Matrix kan de alt! og føler sig næsten
usårlige. I den virkelige verden har de ingen fordele mht. oplysning og
"bending the spoon". Her må de opleve det hele på ny.... og husk på at hvis
du havde ligget i respirator de første 20-25 år af dit liv og skulle redde
verden og ikke var helt sikker på hvordan... så ville du nok også være lidt
nervøs, når du var sammen med en pige
Men seriøst så synes jeg faktisk
at scenen virker meget reel. Ingen lækre fosterstillinger (før til sidst),
ingen pudrede næser, ingen flaskebundsbelysning osv.. Jeg føler, at det godt
kunne ske sådan.
> F.eks. sexscenen under danseorgiet - hvad gik det ud på ?
Dansescenen har flere forskellige funktioner. Ét, alle de dansende er unge
mennesker! Ikke noget man lægger mærke til første gang men ser det, men set
i bakspejlet af Arkitektens tale, om at genopbygge Zion i v. 7, så giver det
lige pludselig nye perspektiver. For man ser ikke andre end de gamle/ældre i
rådet... Alle andre i Zion og derved også i Tempel scenen er unge mennesker
under 30, så måske har Arkitekten ret, når han siger at Zion vil blive
destroeret og skal genopbygges af the One. Man ser også kun meget få med
"plugs" på kroppen der danser, hvilket også viser at det de "ægte" børn af
Zion og ikke de befriede. To, i Matrix 1 hvor neo første gang møder trinity
er det på diskoteket, hvor alle også danser til de dunrende rytmer. Nu
"møder" de hinanden igen på et nyt niveau - de dansende mennesker kan, om
man vil, være et symbol på deres forhold eller interaktion. Til sidst kan
man sige, at i the Matrix er alting rent og pænt, ingen er svedige, beskidte
eller løber rundt i bare føder
et bevis på at vi i sandhed befinder os i
den virkelige verden.
> Var det meningen at menneskene skulle sammenlignes med primitive dyr, der
bare giver efter
> for deres lyster og drifter ? Og Neos pludselige følsomhed efter
sexakten -
> hvad var det ? Var det en del af den sammenblanding/ombytning af maskuline
> og feminine værdier, som der ifølge visse kritikere er mht Neo og Trinity
> (
http://www.dfi.dk/dfi/undervisning/matrix/seksuel.htm), eller var det
Neo,
> der var uerfaren og forelsket, og derfor ikke helt kunne finde ud af sine
> følelser for Trinity ? Jeg undrede mig ihvertfald lidt...
Som nævnt før, så er neos reaktion i sexakten nok beskrevet som den er, for
at lave så stor kløft mellem den supermans-artige-messias han er i the
matrix og den usikre og måske bløde mand han er i den virkelige verden. Det
er ganske simpelt dramaturgi - han er jo kun supermanden, når han er aller
mest følsom, ergo ligger i koma i stolen på skibet.
> Chokoladekage-Orgasmen i 101 restauranten var nærmest direkte pinlig,
syntes
> jeg. Ikke fordi jeg er sart, men det virkede som en nørdet matrix-udgave
af
> forhørs-scenen i Basic Instinct, kombineret med den typiske fyrs fantasi
om
> at kunne ophidse en kvinde 'like that'. Hvad var meningen ? Jeg syntes
ikke
> den detalje forstærkede franskmandens pointer særligt, det fik nærmest
hans
> bevæggrunde til at være direkte platte.
Som Just Jonny allerede fortalt, så er kage scenen et simpelt eksempel på
virkning og effekt. Det er også værd at huske, at the Merovigian og
Persephone er programmer, der prøver at leve og ikke mindst opleve som
mennesker, men samtidig misunder neo og de andre fordi de inderst inde godt
ved, at de aldrig helt vil komme til at opleve det, som de var programmeret
til.
> Kyssescenen med Persephone hvor Trinity trækker pistolen. Altså -
pleaze...
> Jeg var forudindtaget, en bekendtinde havde brokket sig over scenen, men
> alligevel - fuck hvor var det plat. Hvorfor vil Persephone kysses ? Og
hvor
> gamle er Trinity og Neo egentlig, at de ikke kan tåle det ?
Et kys er altid farligt
Alene symbolikken i et kys er enorm. Judas
kysset, englens dødskys, i gangsterverdenen er kysset både forbundet med
samhørighed (familie) og forræderi ("the kiss of death") osv... og som nævnt
før, savner Persephone jo reaktionen både fra neo, men også trinity, da hun
føler sig forrådt og tilsidesat af hendes mand.
> Og sluttelig, Persephones 'hævn' over franskmanden med snakken om
> læbestiften, der ikke sad på ansigtet. Altså helt ærligt...
Orhh, come on, det var da meget sjovt...
> Er det mig, eller virkede disse sex-referencer underligt uerfarne og
> påtagede ?
> Selvfølgelig, hvis det skal vise at Neo ikke er særlig velbevandret ud i
de
> menneskelige drifter, fordi han måske et eller andet sted er en maskine/et
> program, så er det genialt nok - men hvis det bare er fordi Warchowski
> brødrene ikke er særlig modne i den retning, så ville jeg meget hellere
have
> været foruden.
Jeg håber du selv kan svare på dette ved at læse mine overstående
kommentare.
Håber du kan bruge det til noget - johan