melforbrug
Fra : Coffea ramosa

Dato : 31-05-03 20:59

Når man bruger bageopskrifter, så bruger man altid mel i selve dejen, men
også en stor del går til selve æltning og når den skal rulles... Skal man
dele melen som står i opskriften så der er regnet en del til bearbejdning af
dejen? Eller kommer denne del af melen ved siden af?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-06-03 17:44

"Coffea ramosa" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> rulles... Skal man dele melen som står i opskriften så der er regnet
> en del til bearbejdning af dejen? Eller kommer denne del af melen

Det kommer helt og aldele an på opskriften og melet.

Du må ganske enkelt prøve dig frem - og det er bedre at tilsætte for lidt
mel i starten end for meget. Du kan jo altid tilsætte mere hen ad vejen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 01-06-03 17:48

> [...]
> dejen? Eller kommer denne del af melen ved siden af?
>
> Man skal dele det mel, der står i opskriften. Der er ofte beregnet
rigeligt, synes jeg, og det er nemmere at tilsætte lidt mere mel, hvis dejen
skulle blive for våd end at pille noget fra igen.

MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Peter Weis

Dato : 01-06-03 19:35

"Coffea ramosa" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
bearbejdning af
> dejen? Eller kommer denne del af melen ved siden af?

Det nytter ikke at hænge sig 100% i den angivne melmængde. Det
afhænger fx af årstiden, hvor meget mel der faktisk skal bruges. Man
skal have det i sin "Fingerspitzgefühl".

mvh
Peter