neolamprologus Multifasciatus
Fra : Sanne og Søren

Dato : 31-05-03 07:49

Nu har jeg fået anskaffet mig et par af ovenstånde. Mit akvarie er på 100 l.
Da sneglehuscichliderne kun går på bunden ved deres sneglehuse. Er der så
plads til en art mere, der evt. kunne gå i de lidt højere vandlag.
Eller kan man evt. have en koloni af en anden art sneglehuscichlider i
samme akvarie.

Jeg spørger, da det jo som bekendt for nogen i gruppen, gik galt med min
malawier. (se "mine fisk æder hinanden") Det skulle jo helst ikke gentage
sig.

\Søren

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-05-03 08:19

Sanne og Søren <fangphil@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:riYBa.5$JT.2@news.get2net.dk...
> [...]
> malawier. (se "mine fisk æder hinanden") Det skulle jo helst ikke gentage

Jeg vil mene at det vil være et dårligt valg at forsøge med nok en
sneglehus art i akvariet.
du kunne jo prøve med en af de Julidochromis arter jeg skrev om, f.eks
ornatus, eller dirckfeldi,
de bliver ikke så store. Eller hvad med Neolamprologus brichardi, de er
smukke og koster ikke alverden.
Regn dog med kun at have en af arterne og kun et par.

Carsten

Fra : Søren Poulsen

Dato : 31-05-03 10:58

Du kan selv bestemme hvor dine fisk skal være ved at flytte sneglehusene.
Ved at placere fisken i den ene ende kan du feks lave en stenopbygning i den
anden, og supplere med en huleleger. Eller endnu bedre en art
sneglehuscichlider der også bliver ved deres "hus".

Iøvrigt får du stor glæde af dine multifasciatus når du har en lille flok.
Det er en fisk der gerne lever i store kolonier, og det er fantastisk
interessant at iagtage deres "nabostridigheder".

Mine gik tidligere sammen med N. brichardi, men de blev jaget, så de går nu
alene

--
M.v.h. Søren Poulsen, Køge
Email: spo@xxxwebspeed.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-05-03 17:42

Søren Poulsen <spo@xxxwebspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ed87c96$0$76094$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> anden, og supplere med en huleleger. Eller endnu bedre en art
> sneglehuscichlider der også bliver ved deres "hus".

De sneglehus ciklider, jeg har haft, flyttede da rundt på sneglehusene,
indtil de
var hvor de ville have dem. Det tog sin tid, men iløbet af et par dage,
kunne de da flytte det op i mod
30 cm. De store Leipidolamprologus boulingeri tog det i kæberne og
svømmede med det!

Carsten

Fra : Søren Poulsen

Dato : 31-05-03 20:58

Multifasciatus graver, men flytter ikke sneglehuset.
Jeg har lige fået nogle unge lamprologus ocellatus, og de prøver at trække
huset. Jeg ved ikke om de kan flytte rundt på dem når de er fuldvoksne.

Men hvad med Neolamprologus brevis. Den minder meget om multifasciatus, men
har alligevel en anden (yngle)adfærd.

Læste iøvrigt på nettet om en der anbefaler at man holder en stime fredlige
overflade fisk for at alarmere sine multifasciatus. Det skulle gøre dem mere
opmærksomme og ynglevillige.
Ikke lige min kom te, mine yngler godt nok og har som sagt en interessant
adfærd.