Coleslaw
Fra : Herbert

Dato : 30-05-03 17:31

Hejsa

Opskift på "Coleslaw" søges.

På forhånd tak
Erik

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-05-03 18:43

Herbert wrote:

> Hejsa
>
> Opskift på "Coleslaw" søges.
>
> På forhånd tak

Værsgo: http://www.google.com søg efter "opskrift på coleslaw"

Der kommer 151 hits. Vælg blandt dem (og du må gerne fortælle hvad du
vælger og hvordan det er blevet).

mvh

Carsten Riis

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 30-05-03 19:08

"Herbert" bad om
> Opskift på "Coleslaw"

Undtagelsesvist er der her et link:

http://groups.google.com/groups?as_q=coleslaw&ie=ISO-8859-1&as_ugroup=dk.kul
tur.mad%2bdrikke&lr=&hl=da

Google groups
http://groups.google.com/advanced_group_search?hl=da&lr=&ie=UTF-8 er din
ven, og så slipper du for at gentage de tråde, der netop har kørt i gruppen
og dermed risikere et ringere svar end du har fortjent.

god weekend
Torben

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-05-03 20:23

Abildgaard 3140 wrote:

> http://groups.google.com/groups?as_q=coleslaw&ie=ISO-8859-1&as_ugroup=dk.kul
> tur.mad%2bdrikke&lr=&hl=da

http://www.shorterlink.com er din ven
bare lige til en anden god gang, når du har et langt link, der bliver
brudt når det sendes.

http://groups.google.com/groups?as_q=coleslaw&ie=ISO-8859-1&as_ugroup=dk.kultur.mad%2bdrikke&lr=&hl=da

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 30-05-03 22:31

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >
> http://www.shorterlink.com er din ven
> bare lige til en anden god gang, når du har et langt link, der bliver

I stand corrected.

Plejer ikke at poste links - hader selv at nå frem til det som svar . . .

Til enhver tid foretrækker jeg ren tekst. Men en sjælden gang får
efterspørgslen på pizzabunde og kogning af æg mit pis til at koagulere.

vh/Torben

PS. Hader også anglicismer og utidig sproglig forplumring, som den jeg begår
herover.

Fra : Felix

Dato : 31-05-03 05:16

On Fri, 30 May 2003 23:30:55 +0200, Abildgaard 3140 wrote:

>Til enhver tid foretrækker jeg ren tekst. Men en sjælden gang får
>efterspørgslen på pizzabunde og kogning af æg mit pis til at koagulere.

Det er typisk for for meget æggehvidestof i pisset. Du burde
opsøge din læge og få tjekket temperaturen regelmæssigt, så
koaguleringen undgåes (omkring 60 grader C.).

Den mest skånsomme behandling er dog, at springe de indlæg over,
som du ikke interesserer dig for.

Du har ret i, at der er mange unødvendige forespørgsler i denne
gruppe. Enhver idiot med kabelnet kan hurtigt finde svar på mange
spørgsmål.

Men tag lige en slapper (og det er ikke dig, men de Hellige som
blot sanseløst henviser til Google, jeg hentyder til).

Tænk på, at de som har en langsom og dyr netopkobling, måske ikke
har råd til at søge i timevis for at finde den optimale løsning.
Selv om der findes i tusindvis af opskrifter, er det dog bedre at
få de par stykker som - ved afprøvning i de små hjem - er fundet
gode.

Livet er simpelthen for kort til at afprøve alle opskrifter, så
hvorfor ikke bruge andres erfaringer, som de gladeligt og gratis
deler ud af?

Hvert år bringer nye erfaringer, så egentligt er intet spørgsmål
dumt. Kun tåber overreagerer i egen afmagt over mangel på viden
og menneskelig indsigt - eller fastgroede vaner.

Denne gruppe har også en - uvurderlig - social funktion. Det står
ikke i fundasen, men det er en del af grundtanken om det globale
net.

Post et godt svar hvis du har det; ellers skal du springe over,
så hjernen ikke koagulerer (= hjernedød).

God sommer og venlig hilsen

Fra : Felix

Dato : 31-05-03 03:11

On Fri, 30 May 2003 18:30:45 +0200, Herbert wrote:

>Opskift på "Coleslaw" søges.

Sjovt nok dukkede din forespørgsel op i min Agent, lige under et
svar fra år 2000, hvor Zilly Ink skrev (klippe klistre):

Her er en rigtig god én.
Kan varmt anbefale Lynn Anderson
God fornøjelse
flem

Cole Slaw
4 pers.

200 gr. Hytteost
et halvt lille hvidkål, revet groft
En halv l. vand
1 dl. Rosiner
1 mellemstor gulerod, revet fint
2 spsk. Mayonnaise
En halv tsk. Salt
hvid peber.

Purer hyyteost i blender og stil den i køleskab en ½ time.
Kom hvidkål i en skål, hæld kold vand over. Sørg for at kålen er
nede i det
kolde vand med en tung tallerken el.lign.
Lad den stå i 10-15 min.
Skyl kålen (igen) i kold vand og lad den dryppe af i en si i
nogle minutter.

Kom gulerod, hytteost og rosiner i skålen mæ kålen (hehe) og
tilsæt
mayonaisen, salt og peber.
Serveres straks eller stil den på køl.

Fra Lynn Andersons kogebog

Old Cole Slaw
6-8 pers.

500-700 gr. Meget fint revet hvidkål.
3 mellemstore gulerødder, meget fint revet.
3 forårsløg, fint hakket.
Et halvt grøn peber i tynde strimler.
1 dl. Mayonnaise.
1 dl. Creme fraiche 18%
En halv dl. Hvidvinseddike.
1 spsk. Fint hakket persille.
1 tsk. Sellerisalt.
En halv tsk. Salt
peber.

Bland hvidkål, gulerødder, forårsløg og peberfrugt i en stor
skål.
Pisk mayonnaise, creme fraiche, eddike, persille og sellerisalt i
en lille
skål.
Smag til med salt og peber.
Bland dressig med hvidkålsblandingen og stil den koldt indtil
servering !

Lynn Anderson
_____________________

m. v. h.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 31-05-03 06:02

On Sat, 31 May 2003 04:10:58 +0200, Felix <Felix@nowhere.com> wrote:

>Sjovt nok dukkede din forespørgsel op i min Agent, lige under et
>svar fra år 2000, hvor Zilly Ink skrev (klippe klistre):

Jeg begynder at blive bekymret for, at min opdragelse har en brist
"Coleslaw" er dukket op en del gange her - og jeg tror aldrig
tidligere, at jeg er stødt på det i mit liv. Men nu skal jeg snart
have prøvet at lave det

Men... har "Coleslaw" en særlig historie eller stammer et specielt
sted fra? Kort sagt, hvorfor er "Coleslaw" så populær?

Med videbegærlig hilsen

Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-05-03 07:30

Dorte R.M Hansen skrev:

> Kort sagt, hvorfor er "Coleslaw" så populær?

Mange synes at det smager godt.

Jeg smagte coleslaw første gang på Kentucky Fried Chicken, så det
er den type dressing (mayonnaise, kærnemælk, citronsaft, sukker og
salt) jeg bedst synes om.

// Klaus

Fra : Nette

Dato : 31-05-03 08:26

"Dorte R.M. Hansen" skrev i en meddelelse
> "Coleslaw" er dukket op en del gange her - og jeg tror aldrig
> tidligere, at jeg er stødt på det i mit liv. Men nu skal jeg snart
> have prøvet at lave det

Det er helt sikkert er fejl i din opdragelse....
Coleslaw er frisk og smager ret godt til en varm ret. Den egner sig fint til
grillmad, så prøv den da evt. en af sommerens grillaftener.
Jeg fik en del opskrifter herinde fra for nogen tid siden, og de fleste af
dem var på hver deres måde ret gode.

Første gang jeg fik det, var også fra Kentucky Freid Chicken, og deres er
helt speciel, men forleden dag, så jeg den under salater fra Gråsten el.
lign. i Føtex. Jeg aner dog ikke, om den er lige så god med div.
konserveringsmidler i, eller om den smager lige så dårlig som f.eks.
frugtsalaten på "dåse"....

Nette

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 31-05-03 21:44

> [...]

>nogle minutter.
>
>Kom gulerod, hytteost og rosiner i skålen mæ kålen (hehe) og

Som nævnt andetsteds kender jeg ikke til Coleslaw på forhånd.

Men ovenstående opskrift forsøgte jeg mig med her til aften (iøvrigt
som tilbehør til en gang hurtig lasagne). Den smagte altså bare godt!
Jeg stillede den iøvrigt på køl ½ time før spisning.

Hjerteligst
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Felix

Dato : 31-05-03 04:17

On Fri, 30 May 2003 18:30:45 +0200, Herbert wrote:

>Opskift på "Coleslaw" søges.

Her er efter sigende den orginale KFC opskrift (engelsk)
http://www.topsecretrecipes.com/recipes/kfcslaw.htm
Fedtfri : http://www.topsecretrecipes.com/recipes/kfcffsla.htm

m. v. h.

Fra : Herbert

Dato : 31-05-03 10:08

Undskyld kære gruppe!

Det var nu ikke for,at fornærme nogle herinde og jeg har da først søgt på
google! Så jeg omformuler mig!

Jeg har søgt på google og der er jo meget forskelige..... Men har i en, som
i en opskrift, som i kan anbefale?

På forhånd tak
Erik

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-05-03 10:19

Herbert skrev:

> Men har i en, som i en opskrift, som i kan anbefale?

KFC-inspireret coleslaw:

Riv ¼-½ hvidkålshoved og bland det med 1-2 revne gulerødder.
Begge dele skal rives på den grove side af råkostjernet.

Lav en dressing af 3/5 mayonnaise og 2/5 kærnemælk, og smag
den til med citronsaft (og evt. vineddike), salt og sukker.
Dressingen skal være saltere end man umiddelbart skulle tro,
da noget af saltheden "forsvinder" når dressingen vendes i
kål-gulerod-blandingen.

Hæld dressingen over kål og gulerødder, og lad coleslawen
trække nogle timer i køleskabet inden servering.

Google kender en del opskrifter på KFC-inspireret coleslaw:

   <http://xrl.us/ir2>
   <http://www.google.com/search?q=kfc+coleslaw+recipe>

// Klaus

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 04-06-03 05:26

"Herbert" <herbert007@hotmail.com_remove> skrev i en meddelelse
> [...]
> google! Så jeg omformuler mig!
>
> Jeg har søgt på google og der er jo meget forskelige..... Men har i en,

Jeg genposter da gerne fra 17. februar i år, da Kitti Egevang bad om
opskrifter på hvidkålssalat:

Solveig Skaarup omtaler i Solens Køkken en kinakålssalat, der snildt kan
køre med hvidkål.

Li's kinakålsalat:
300 g. kål, 1 spsk tamari, 1 spsk vineddike, 2 spsk jordnøddeolie, 2 spsk
vand, 1 tsk. råsukker, 1/2 tsk. knust sechuanpeber, 1 knivspids chilipulver.

Snit kålen fint og lad den trække med salt i et fad i mindst en halv time.
Ingredienserne rodes sammen og smages til. Pladderet må godt bide lidt.
Kålen skylles og drypper af. Bland. Går fint med f.eks. grillmad.

John Rasmussens Coleslaw:
1/4 fintsnittet hvidkålshoved, 4 groftrevne gulerødder, 2 stilke skiveskårne
blegselleri, 1½ dl cremefraiche, saften af ½ lime, 1 tsk. sukker, salt,
peber.

Limesaften blandes i cremefraichen og smages til med sukker, salt og peber.
Dressingen skal ikke være sur, og man skal kunne ane, at der salt og peber
i. Hvidkål, gulerødder og blegselleri kommes i en skål og blandes med
dressingen. Går fint med f.eks. grillmad.

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard