Hvidvin
Fra : Rikke & Brian

Dato : 30-05-03 13:59

Hvorlænge vil I skyde på en hvidvin kan holdesig hvis der er blevet taget
hul på den? Hvis man f.eks. opbevarer den i køleskabet og med låg

Mvh. Brian

Rikke Brauner Mikkelsen
Brian Kjeldsen
Kristian Brauner Kjeldsen

http://brian.kjeldsen1.person.emu.dk/
O Captain, my Captain. Who knows where that comes from? Anybody? Not a
clue? It's from a poem by Walt Whitman about Mr. Abraham Lincoln. Now in
this class you can either call me Mr. Keating, or if you're slightly more
daring, O Captain my Captain.

Fra : Padmé Amidala

Dato : 30-05-03 14:11

Ca. en uges tid vil jeg mene. Men hvis I fryser den i små poser til senere
brug i fx en sauce, kan den holde sig meget længere.

VH
Padmé Amidala

Fra : Bo Warming

Dato : 30-05-03 16:46

"Padmé Amidala" <gsagae@geagnhwo.com> wrote in message
> Ca. en uges tid vil jeg mene. Men hvis I fryser den i små poser til senere
> brug i fx en sauce, kan den holde sig meget længere.
>
> VH
> Padmé Amidala

Retsina smager mig uændret efter en måned i køleskab(tildækket/proppet )
Visse fine vine kan næppe tåle en uge ved 8 grader - men alle tåler årtier i
fryser.
Udenfor køleskab sker sukkergæring og mælkesyredannelse på få dage, men
ellers er det kun nogle få bl.a. Chablis, hvor harskning smadrere de fine
smagsstoffer

Fra : Coffea ramosa

Dato : 30-05-03 17:22

> Ca. en uges tid vil jeg mene. Men hvis I fryser den i små poser til senere
> brug i fx en sauce, kan den holde sig meget længere.

Gælder det også for en sherry? Jeg har købt en flaske til madlavning, og
tror da det tager et par måneder før jeg får brugt det hele..

Fra : Padmé Amidala

Dato : 30-05-03 18:08

"Coffea ramosa" <no@mail.com> wrote in message

> Gælder det også for en sherry? Jeg har købt en flaske til madlavning, og
> tror da det tager et par måneder før jeg får brugt det hele..

Ja, det vil jeg tro... men det kan vel ikke skade og prøve

VH
Padmé Amidala

Fra : connie-toft

Dato : 30-05-03 22:37

Ikke ret lang tid her i huset!! Måske til dagen efter, højst!
Det er jo sommer i lille danmark, så drik dog vinen!

Connie

Fra : Rikke & Brian

Dato : 31-05-03 06:36

"connie-toft" <connie-toft@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ikke ret lang tid her i huset!! Måske til dagen efter, højst!
> Det er jo sommer i lille danmark, så drik dog vinen!

ja det var jo også en mulighed

Fra : Jakob Skytte

Dato : 31-05-03 09:46

Hej

Hvidvin max 2 døgn i køleskab, afhængig af vinen, med sherry er det en helt
anden sag den kan holde sig i måneder, og lad for guds skyld være med at
fryse vinen, selvom det kun er til mad, al syren forsvinder og det er jo
ofte den du vil bruge i maden.
mvh

GMD

Fra : Coffea ramosa

Dato : 31-05-03 13:43

> [...]
> anden sag den kan holde sig i måneder, og lad for guds skyld være med at
> fryse vinen, selvom det kun er til mad, al syren forsvinder og det er jo

Men sherry i køleskab? Min står bare på køkkenbordet.

Fra : Lene

Dato : 01-06-03 02:27

> [...]
> anden sag den kan holde sig i måneder, og lad for guds skyld være med at
> fryse vinen, selvom det kun er til mad, al syren forsvinder og det er jo

Sherry - flere måneder i køleskab?? Nu taler du vel ikke om tør sherry, som
kan holde sig højst lige så lang tid som hvidvin og rødvin - - nemlig nogle
dage (godt proppet til) i køleskab? Jeg ved godt at nogle opbevarer sherry
(også den tørre) i længere tid ved stuetemperatur, hvilket selvfølgelig er
en total misforståelse.
Mvh
Casper

Fra : Coffea ramosa

Dato : 01-06-03 17:06

> [...]
> (også den tørre) i længere tid ved stuetemperatur, hvilket selvfølgelig er

Det er lidt forskellige inputs man får herfra, hvem skal jeg tro på? :)

Fra : Lene

Dato : 01-06-03 18:11

..
Det er lidt forskellige inputs man får herfra, hvem skal jeg tro på? :)

Hej
Du kan roligt stole på mig. Tør sherry oxiderer ligesom rødvin og hvidvin,
hvis det står for længe efter at være lukket op. Dette er ikke noget, der
har forhindret den lidt ældre generation i at have sherry stående i årevis
og så oven i købet servere den ved stuetemperatur. Den skal serveres ved
samme temperatur som hvidvin - eller koldere. Ved søde sherrytyper gælder
andre regler.
Mvh
Casper

Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-03 19:51

> som
> nogle
>
> Det er lidt forskellige inputs man får herfra, hvem skal jeg tro på? :)

TRO PÅ DIN EGEN INDRE STEMME

" I can tell you, honest friend, what to believe: believe life; it
teaches better that book or orator "
Goethe (1749-1832).

Eller some Bailey whiskylikør-reklamefilmen citerer Nietzsche

"Let your senses guide you"

Når man så ikke har tid at afprøve alt før gæsterne kommer, så kan man tro
på at hvidvin er tabu til rødt kød, og anden overtro.