Velkomstdrink
Fra : Klaus Petersen

Dato : 30-05-03 00:02

Kunne nogen komme med et godt forslag til en (rimelig) billig / nem at lave
velkomstdrink?

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 30-05-03 04:35

"Klaus Petersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> skrev i en meddelelse...
> Kunne nogen komme med et godt forslag til en (rimelig) billig / nem at lave
> velkomstdrink?

Pizza, pasta, is, velkomstdrink, kagemand, raclette, chokoladekage o.m.a. ..
Hurtig og nemt! - Søg efter tidligere indlæg i dk.kultur.mad+drikke:
http://groups.google.com/groups?oi=djq&as_ugroup=dk.kultur.mad%2Bdrikke

Velkomstdrink group:dk.kultur.mad+drikke 117 resultater 17 sekunder
Hurtigt og nemt...
http://makeashorterlink.com/?G28712FB4

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Homer

Dato : 30-05-03 11:58

Peter W. Bosse skrev:

> Velkomstdrink group:dk.kultur.mad+drikke 117 resultater 17 sekunder
> Hurtigt og nemt...

Hmm ... det går virkelig tilbage for Google. Jeg er endda tilbøjelig til
at være uenig i din karakteristik, "Hurtigt".

- Men dog stadig hurtigere end at skulle vente på svar i gruppen, som
allerede er givet mange gange, så langt er vi naturligvis enige.

Homer.
- "Mr Gumble, this is a Girls' Scouts meeting!"
- "Is it?! Or is it that you girls can't admit you have a problem?!"

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-05-03 12:02

"Homer" <psv@isaid.nospam.e-box.dk> writes:

> Hmm ... det går virkelig tilbage for Google. Jeg er endda tilbøjelig til
> at være uenig i din karakteristik, "Hurtigt".

Det tager trods alt lidt tid, at taste ind. Hos mig tager selve
søgningen kun 0,21 sekunder og i mellemtiden er der naturligvis kommet
et indlæg mere.

Nå, det er vist lidt OT, så fut til ?.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Nette

Dato : 30-05-03 20:33

"Klaus Petersen" skrev i en meddelelse news:bb63h3$jnm$1@sunsite.dk...
> Kunne nogen komme med et godt forslag til en (rimelig) billig / nem at
lave
> velkomstdrink?

Champagne, rød sodavand og frugtstykker, f.eks. melon og ananas.

Nette

Fra : connie-toft

Dato : 30-05-03 22:41

Jeg ville lave en dejlig sommerlig velkomstdrink, med
hvidvin og hyldeblomstsaft.
Jeg bruger ikke så dyr en hvidvin, kommer hyldeblomstsaft efter smag og
gerne et frossent jordbær.

Connie

PS. hyldeblomsterne springer snart ud, så er det tid til at lave saft igen!

Fra : Padmé Amidala

Dato : 30-05-03 23:36

"> Connie

> PS. hyldeblomsterne springer snart ud, så er det tid til at lave saft
igen!

Hvordan laver du hyldeblomstsaft? Gerne en udførlig beskrivelse, da jeg ikke
har prøvet det før..

VH
Padmé Amidala

Fra : Nette

Dato : 31-05-03 03:17

"connie-toft" skrev i en meddelelse news:bb8j3m$i1f$1@sunsite.dk...
> PS. hyldeblomsterne springer snart ud, så er det tid til at lave saft
igen!

Jeps og i år, må madvarene i køleskabet rykke noget sammen. Jeg har lavet
hyldesaft i ti år, nogle år har jeg endda lavet af 2 gange, men forrige år
gik det galt. Gryden, der plejede fint at kunne stå på gulvet i køkkenet,
skulle pludseligt have været i køleskabet i stedet. Saften var for gæret og
udrikkelig, og sjovt nok skete det for et familiemedlem samme år, som havde
lavet den i en menneskealder uden at stille det på køl. Vi må virkelig have
haft en speciel varm periode på det tidspunkt, det år.
Sidste år sprang vi over men i år, er modet ved at være tilbage.

Firøvrigt plukker vi tidligt om morgenen, det giver efter vores mening, den
bedste smag i blomsterne, da vi gerne vil skylle dem inden brug.

"Padmé Amidala" skrev i en meddelelse
> Hvordan laver du hyldeblomstsaft? Gerne en udførlig beskrivelse, da jeg
ikke
> har prøvet det før..

Min opskrift:

20 store skyllede blomsterklaser
1 citron i skiver
2 appelsiner i skiver
300g. puddersukker
300 g. sukker
1 brev citronsyre

1 ltr. kogende vand

1 tsk atamon

Alle ingridienserne lægges i lag i en gryde/krukke/kar m. låg og overhældes
med kogende vand. Henstår i ca. 3 dage, hvor der jævnligt røres i
blandingen. Sies, blandes med atamon og hældes på atamonskyllede flasker.
Kan fortyndes efter behov med vand, men typisk 1:4

I en husholdning på fire personer, laver jeg typisk denne opskrift 3 gange,
så har vi til sommeren over. 2 x opskriften kan lige være i en stor
suppegryde og laver man den gange 2, kan den godt tåle en citron og en
appelsin mere.

Blomsterne skal være udsprungne, men ikke så meget, at de er begyndt at
drysse alt for meget.

Nette

Fra : Padmé Amidala

Dato : 31-05-03 13:50

> [...]
> appelsin mere.
>
> Blomsterne skal være udsprungne, men ikke så meget, at de er begyndt at

Hej Nette.

Det lyder rigtig godt. Men hvornår kan jeg begynde at plukke blomsterne? Jeg
tænker på tidspunktet? Er det ved at være tid, eller skal vi længere hen på
sommeren?
Når du skyller flaskerne med atamon, skal det så tørre ind, eller gør det
ikke noget at der stadig er lidt atamon tilbage i flaskerne?
Skal blandingen stå på køl efter "tilberedningen"? og hvor lang tid kan det
ca. holde sig? Med mindre det bliver drukket først..

VH
Padmé Amidala

Fra : Nette

Dato : 31-05-03 15:02

> Det lyder rigtig godt. Men hvornår kan jeg begynde at plukke blomsterne?
Jeg
> tænker på tidspunktet? Er det ved at være tid, eller skal vi længere hen

> sommeren?

Du skal lidt længere hen, de skal nå at springe helt ud. Det duer ikke, hvis
de kun er i knop. Det er lidt forskelligt, hvornår de springer ud. Selv to
træer ved siden af hinanden, kan sagtens have forskelligt
udspringstidspunkt. SÅ du er nød til at holde lidt øje med træet, du vil
plukke fra.

> Når du skyller flaskerne med atamon, skal det så tørre ind, eller gør det
> ikke noget at der stadig er lidt atamon tilbage i flaskerne?

Nej nej.... Hæld en hættefuld atamon i en flaske, tilsæt et par dl. vand,
sæt låget på og ryst flasken, hæld så indholdet over i den næste flaske og
forsæt sådan indtil alle flasker er skyllet på den måde. Der skal ikke
skylles efter med vand, og de par dråber der forbliver i flasken, sker der
ikke noget ved. - Du tilsætter jo også drikken atamon.

> Skal blandingen stå på køl efter "tilberedningen"? og hvor lang tid kan
det
> ca. holde sig? Med mindre det bliver drukket først..

Atamon er naturlig konserveringsmiddel. Dvs. du kan opbevare det, ligesom du
opbevarer alt andet saft. Nogle siger, det kun holder i tre måneder, men jeg
har nu haft en flaske til at stå i et par år.

Nette

Fra : Padmé Amidala

Dato : 31-05-03 16:59

Det glæder jeg mig til at prøve...
Tak for hjælpen..

VH
Padmé Amidala

Fra : connie-toft

Dato : 05-06-03 17:42

Min opskrift ligner din meget, dog har jeg ikke appelsiner i, men 2-3
citroner. (måske jeg skulle prøve appelsinerne i den ene portion i år)
Jeg bruger heller ikke farin, men 500 g. rørsukker.
Ellers er det samme fremgangsmåde, superlet!!
Dog stiller jeg altid gryden i køleskabet, har ikke rum i huset der er
kølige.
Jeg plukker også helst om morgenen, gammelt råd fra min mormor.

Connie

Fra : Thomas Thisted Peter~

Dato : 31-05-03 14:52

"Klaus Petersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> wrote in message
> Kunne nogen komme med et godt forslag til en (rimelig) billig / nem at
lave
> velkomstdrink?

Tja, hvis det må være lidt utraditionelt (for Danmark), så findes der en
lang række øl fra Belgien, hvor frugt indgår i gæringen.

Prøv f.eks. Liefmans Kriek (kirsebær) eller Framboises (Hindbær). De er
skønne om sommeren. Skal det være helt vildt kan man kigge på Chapeaus de
Troch Banan med banansmag eller deres kriek, der er noget sødere end
Liefmans.

Liefmans kan ihvertfald købes i Høkeren (Ravnsborggade, Kbh.N) og hvor
chapeau sælges kan ses på http://www.amby-import.dk/ klik på forhandlere.

Mvh
Thomas Thisted