Sending af hardware fra US?
Fra : Anders Jakobsen

Dato : 28-03-01 09:38

Hej

Jeg har lige vundet auktionen over en Newton 2100 på eBay ($ 272.5 inklusiv
alle kabler, 32 mb kort, modemkort etc. Fantastisk billigt i forhold til de
normale priser) og skal nu have den sendt til DK. Er der nogen som har en
idé om hvordan jeg skal have sendt den hertil for at undgå at den ligger på
lager hos tolden og undgår de afgifter, som kurerfirmaerne tager sig for den
"service"? Er det bedste simpelthen at sende den med USPostal?

For de evigt mistroiske her i gruppen: NEJ detr er ikke for at spare told
o.lign. Jeg kan godt selv henvende mig de rigtige steder for at få gjort
det. Jeg vil bare ikke betale i forvejen dyre transportfirmaer for at gøre
det for mig. Desuden har jeg hørt rædselhistorier om hvor lang tid pakker
kan komme til at ligge i Kastrup.

Anders

Fra : tom dissing

Dato : 28-03-01 09:55

Bid i det sure æble og få den sendt med FedEx eller et af de andre store
firmaer der sender worldwide 24/7.
Få eBay til at sende dig det som gave, og helst på den mest "langsomme"
måde. ( stadig med kurer)
På den måde bliver det billigere og gaver har det med ikke at blive
fortoldet !?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-01 13:17

Hej Anders

Ja, det lyder endda rigtig billig for den.

Men når det er sagt, så slipper du nok ikke for at betale moms af beløbet,
uanset, hvilken forsendelsesmetode, du vælger. UPS, DHL, US Postal Services
osv..

Hvis jeg var dig, ville jeg bede dem sende den med DHL, selvom det så koster
lidt ekstra. Du skal jo samtidig tænke på, at _alle_ forsendelser sendt med DHL
er forsikrede til fuld genanskaffelsesværdi af samme vare, så skulle den på en
eller anden måde forsvinde under transporten, så er det ikke dig, der hæfter
for tabet men DHL. Du kan samtidig bede DHL om at sørge for alle de nødvendige
papirer til Told&Skat for momsafregning, og er du selv momsregistreret, tager
DHL ikke noget for det arbejde. - Jeg har ihvertfald aldrig betalt noget for
det, - blot fået en opgørelse og ca. 14 dage senere er der kommet et girokort
fra T&S, så enklere kan det ikke gøres.

Brug aldrig UPS! - Det er noget af det sløveste, jeg nogensinde har haft med at
gøre. Jeg bestilte en vare hos et firma i USA, og de ville bruge UPS for at vi
som kunder skulle spares for de store portoudg. hos div. hurtige firmaer, men
da der var gået 4 mdr. og pakken stadig ikke var kommet, ringede jeg til
firmaet, for at de skulle spore pakken. De kunne spore den til Holland - und
nichts weiter. Jeg fik den aldrig. Istedet sendte de så en ny pakke til mig, -
denne gang med DHL. 48 timer senere havde jeg varen!

Men under alle omstændigheder, uanset hvilken forsendelsesmetode du vælger, så
skal du sørge for, at forsendelsen er forsikret, og at den bliver sendt som
'Priority Delieverance', så burde der kun gå ca. 14dage til 3 uger inden du
modtager den fx. sendt via US Postal Overseas Quick Services'. Din risiko er så
desværre, at den kan komme til at ligge i fortoldnings-/momsafdelingen i
København i lige så lang tid.

Så brug hellere DHL og beetal de par hundrede kroners gebyr, hvis du ikke selv
er momsregistreret.

mvh. Erik Richard

Anders Jakobsen wrote:

> [...]
> det for mig. Desuden har jeg hørt rædselhistorier om hvor lang tid pakker

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : (Sebastian Løc

Dato : 29-03-01 21:57

Hej Anders

Tolden burde IMHO ikke være noget problem. Dimsen blev er jo købt og
brugt i US. Jeg betalte heller ikke dansk moms og skat for det jeg købte
under mit sidste opholdt i NYC - og jo i Amsterdam skulle jeg åbne hele
bagagen, men tolderne var ligeglade. En anden gang havde jeg et komplet
splinternyt Golf-set til farmanden med - heller ikke noget problem, selv
om han var indstillet på momsen.

Jeg har gode erfaringer med FedEx og UPS, selv om de kaster rundt med
tingene. Især UPS' parceltracker er en god ting. Lignende systemer har
alle (dog ikke PostDanmark )
Derfor sørg for at du få pakkenummer når den blev sendt - så kan du hold
øje med pakken.
Når pakken ikke bliver sendt by air mail med f.x. USPostal varer det 3-6
uger.