Kogetid Limabønner
Fra : Leif Langeskov Pouls~

Dato : 29-05-03 10:08

Jeg har en gryde med limabønner stående over ilden.
De er udblødt natten over, kogt i 10 minutter så nyt kogevand - hvor længe
skal de koge????
Jeg har fundet forslag fra 10 minutter til 3 timer - og naturligvis "til de
er møre".
Er det meningen at de skal pilles ud af "skallen" når de en gang er færdige?

mvh. leif

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-05-03 10:26

Leif Langeskov Poulsen skrev:

> Jeg har fundet forslag fra 10 minutter til 3 timer - og naturligvis
> "til de er møre".

Hvad vil så få dig til at stole mere på et svar her fra gruppen?

Hvis du var mig, ville du smage på et par bønner med 10-15 minutters
mellemrum mens de kogte og indtil bønnerne havde den konsistens du
ønskede.

// Klaus

Fra : Leif Langeskov Pouls~

Dato : 29-05-03 10:37

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad vil så få dig til at stole mere på et svar her fra gruppen?

Jeg regner med at det er her experterne er samlet, ik'..................

> Hvis du var mig, ville du smage på et par bønner med 10-15 minutters
> mellemrum mens de kogte og indtil bønnerne havde den konsistens du
> ønskede.

..............og da min erfaring med bønner er lig nul har jeg ingen
fornemmelse af hvordan en mør bønne er i konsistens. Er der ikke noget om at
de er giftige hvis de ikke er tilstrækkeligt kogt? Så måske Far Verden,
Farvel.....

Ellers tak for svaret.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-05-03 13:09

> Jeg regner med at det er her experterne er samlet, ik'.

Jeg tror at du regner forkert. Jeg tror at det er den samme slags
folk der poster opskrifter her, som osse lægger dem ud på sider på
www. Jeg tror at du vil få lisså mange forskellige svar ved at
spørge her, som ved at søge på www, da det i allerhøjeste grad er
et sprøgsmål om smag. Fx er kogetiden for kidneybønner angivet til
45 minutter på den pose jeg har i spisekammeret, men jeg koger dem
gerne 2½-3 timer.

> og da min erfaring med bønner er lig nul har jeg ingen for-
> nemmelse af hvordan en mør bønne er i konsistens.

Til gengæld synes jeg ikke at det er svært at smage/mærke hvornår
en bønne er velkogt.

> Er der ikke noget om at de er giftige hvis de ikke er til-
> strækkeligt kogt?

Nogle er. Men så start med den mindste kogetid du har fundet for
limabønner og arbejd dig opad til du har fundet den rette konsi-
stens. Du kan kun få erfaring af det, og så vil du aldrig mere
være i tvivl om hvor lang tid limabønner skal koges.

// Klaus

Fra : Leif Langeskov Pouls~

Dato : 29-05-03 13:42

> [...]

> et sprøgsmål om smag. Fx er kogetiden for kidneybønner angivet til
> 45 minutter på den pose jeg har i spisekammeret, men jeg koger dem

Kog 10 minutter - skift vand - lad snurre 30 minutter er tilsyneladende
passende i mit køkken, og så skal jeg nok lade være at spørge en anden gang

...og dog - Den skal eller hinde der dækker bønnen skal den fjernes eller
spiser man den med. " Det kan jeg gøre som jeg synes", ja men hvad
foretrækker garvede bønnespiser? Jeg synes den er ubehagelig og kiler sig op
mellem tænderne og klistrer til ganen. Er det fordi den er kogt for lidt
eller bliver den aldrig mør?

mvh. leif

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-05-03 07:42

Leif Langeskov Poulsen skrev:

> Den skal eller hinde der dækker bønnen skal den fjernes eller
> spiser man den med.

Jeg spiser den med. Men jeg bruger kun kidney- og pintobønner, og
måske er det helt anderledes emd limabønner.

// Klaus