OS 9.1- adskilt fra OS X-partition
Fra : Steen Villumsen

Dato : 28-03-01 07:09

Hej!

Jeg går og er særdeles 'sulten' efter at få installeret Mac OS X, men
jeg vil helst ikke risikere noget med mit originale Mac OS 9.1 US.

Mit spørgsmål lyder:
Jeg har partitioneret min HD i 2 partitioner, den ene partition kører et
OS 9.1. Hvis jeg nu vil installere Mac OS X på den anden partition,
berører det så min partition med 9.1?
Jeg er nervøs for at OS X installerer noget i min 9.1's systemmappe, der
kan give problemer.
(Jeg har tænkt mig at boote fra 9.1 partitionen, når jeg vil benytte OS
9.1 - jeg vil ikke bruge classic endnu.)

På forhånd tak for hjælpen,

Steen

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-03-01 09:22

On Wed, 28 Mar 2001 8:09:10 +0200, Steen Villumsen wrote
(in message <1eqyzsm.fcs3p8yp2b0N%supersteen@mailme.dk>):

> [...]
> (Jeg har tænkt mig at boote fra 9.1 partitionen, når jeg vil benytte OS
> 9.1 - jeg vil ikke bruge classic endnu.)

Det folk, der er nervøse, normalt gør med MacOSX, er at putte deres normale
9.1 på den ene partion, og så installere MacOSX oveni i en 9.1 på den anden.
Det gør, at man har en 'ren' nier.
Jeg har installeret X oveni 9.1 denne gang, og det kører fint. Det eneste er
problemer med mit eksterne anlæg, men det er der mange der har. Min Epson 740
er også understøttet, men den skriver desværre ud over margenen, også en
confirmed bug. Det kommerŠ til sommer
David (der er vild med MacOSX, og har været det hele tiden, uden at snakke om
hellere at ville skifte til Windows NT, når man nu alligevel skulle skifte
system, og så ombestemme sig alligevel ogŠ )

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : Peter Gersmann

Dato : 28-03-01 13:05

In article <01HW.B6E76BE200008C800A1F4730@news.cybercity.dk>,
non@sense.dk wrote:

> [...]
> normale
> 9.1 på den ene partion, og så installere MacOSX oveni i en 9.1 på den

Kører selv med en blandet 9.1 + X. Kan jo fortsat starte rent i 9.1.
Hvis du begynder at splitte X og 9.1 så sørg for at X ligger på første
partition.

//Peter

Fra : Jan Richardy

Dato : 28-03-01 13:24

"Peter Gersmann" <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote in message
> Kører selv med en blandet 9.1 + X. Kan jo fortsat starte rent i 9.1.
> Hvis du begynder at splitte X og 9.1 så sørg for at X ligger på første
> partition.

For lige at spørge som en newbie (som ikke engang har fået min første Mac
endnu), så kan man installere den 9.1 som følger med OSX + OSX på samme
partion, og så under opstart vælge hvilket system man vil starte op med ?

Og hvis man vælger 9.1 under opstart bliver det en fuldstændig 100% OSX-fri
version ?
---

/ JanR

Fra : Karl Antz

Dato : 28-03-01 13:36

Jan Richardy <jan@richardy.dk> wrote:

> [...]
> endnu), så kan man installere den 9.1 som følger med OSX + OSX på samme
> partion, og så under opstart vælge hvilket system man vil starte op med ?

Hvis du køber en ny Mac nu, dvs. en med det der så nydeligt hedder New
World ROM, kan du, ved under opstarten at holde Alt-tasten nede, selv
vælge hvilket system maskinen skal starte fra. På ældre Mac'er vælger du
startdisken fra det relevante kontrolpanel under OS 9 resp. System
Preferences/Startup Disk under OS X.

> Og hvis man vælger 9.1 under opstart bliver det en fuldstændig 100% OSX-fri
> version ?

Disken vil indeholde de for OS X nødvendige filer, men bortset fra det
er det i brugen et rent OS 9.1.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik

Dato : 28-03-01 14:40

On 28/03/01 14:24, in article 99sl3n$a9f$1@news.inet.tele.dk, "Jan Richardy"
<jan@richardy.dk> wrote:

> [...]
>
> Og hvis man vælger 9.1 under opstart bliver det en fuldstændig 100% OSX-fri

Hej Jan

Jeg vil anbefale følgende:

Partitioner disken i tre:
- en til Mac OS X (min. 2-3 Gb hvis du også skal bruge Developer Tools)
- en til Mac OS 9.1 til brug for Classic (ca. 350-500 Mb)
- og endelig en til daglig brug af Mac OS 9.1.

Formater alle partitioner med HFS+ og lad dem lige fysisk på disken i samme
rækkefølge som ovenfor. Altså OS X først og de to andre derefter.

Den sidstnævnte partition kan så indeholde alverdens udviddelser og
kontrolpaneler som alligevel ikke kan bruges under OS X og du holder dermed
Classic partitionen så 'lean and mean' som mulig for hurtigst mulig Classic
performance.

Hvor du placerer applikationer osv. er ligegyldigt - læg f.eks. OS X
applikationer på den første partition og alle andre på den sidste. Hold
Classic partitionen helt fri for andet end et nøgent system 9.1.

Herlige hilsner,
Henrik.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 28-03-01 18:58

In article <B6E7B63E.1E85%I.dont@like.spam>, Henrik <I.dont@like.spam>
wrote:

> Partitioner disken i tre:
> - en til Mac OS X (min. 2-3 Gb hvis du også skal bruge Developer Tools)
> - en til Mac OS 9.1 til brug for Classic (ca. 350-500 Mb)
> - og endelig en til daglig brug af Mac OS 9.1.

Jeg vil anbefale 2 partitioner. Når man deler disken op på i 3, så står
man med 3 dokumentmapper, har ikke plads nok på 9.1 disken til nye
programmer eller Photoshops swap fil, og så kommer der for alvor rod i
tingene... Ikke mindst fordi Mac OS X som standard kun ser i nogle
mapper efter programmer til at åbne dokumenter med.

Selv lagde jeg Mac OS X ind på en helt ren disk og installerede derefter
9.1. Alt på 1 partition. Kører fint. Man kan også fint installere X
ovenpå en 9.1. Gør ikke tingene mere nørdede eller besværlige end
nødvendigt. En fordel ved at lave en mini partition til 9.1 er, at du
med ALT under opstart kan boote over i 9.1. Derved ender du på at dele
disken i en massiv disk til daglig brug og så f.eks. 2-300 MB til Mac OS
9.1.

> Formater alle partitioner med HFS+

Yep - kør med "Mac OS Extended/Udvidet" dvs. HFS+. Det er standard og
har været det i et par år.

//Peter

Fra : Henrik

Dato : 28-03-01 19:12

On 28/03/01 19:57, in article
moof.immerfreundlich-AD1796.19574628032001@tnews.inet.tele.dk, "Peter
> [...]

> tingene... Ikke mindst fordi Mac OS X som standard kun ser i nogle
> mapper efter programmer til at åbne dokumenter med.

Det er vel en smags sag og et spørgsmål om hvor stor disk man har at gøre
med

Dine argumenter er gode nok, men Classic kører altså hurtigere i en helt ren
installaction uden alt det tingeltangel man normalt udstyrer den med hvis
det er det primære OS.

> [...]
> med ALT under opstart kan boote over i 9.1. Derved ender du på at dele
> disken i en massiv disk til daglig brug og så f.eks. 2-300 MB til Mac OS

Jeg har skam også brugt OS X og 9.1 på 1 og 2 partitioner - synes simpelthen
bare at det kører bedre på 3.

> Yep - kør med "Mac OS Extended/Udvidet" dvs. HFS+. Det er standard og
> har været det i et par år.

Jo det er klart, men jeg pointerede det nu mere fordi man kan vælge UFS ved
installation af OS X, og det mener jeg giver flere ulemper fremfor fordele
for en privat bruger.

Herlige hilsner,
Henrik.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-01 09:05

> [...]

> tingene... Ikke mindst fordi Mac OS X som standard kun ser i nogle
> mapper efter programmer til at åbne dokumenter med.

alias'er fungerer nu fint, selv mellem UFS og HFS partitioner

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-03-01 13:39

On Wed, 28 Mar 2001 10:22:26 +0200, David Blangstrup wrote
(in message <01HW.B6E76BE200008C800A1F4730@news.cybercity.dk>):

<znip>
Min Epson 740
> er også understøttet, men den skriver desværre ud over margenen, også en
> confirmed bug. Det kommerŠ til sommer
<znap>
Den bug passer ikke, heldigvis! Da jeg indstillede printeren ordentlig,
virker det endog særdeles godt!
Har dog stadigvæk problemer med at få lyd ud over mit stereoanlæg fra iMac
rev. A.

Fra : Michael Holm

Dato : 28-03-01 14:03

David Blangstrup <non@sense.dk> wrote:

> [...]
> virker det endog særdeles godt!
> Har dog stadigvæk problemer med at få lyd ud over mit stereoanlæg fra iMac

Hej David,

Fortæl lidt mere om hvordan 0s X kører på din rev. A, Jeg syntes det
kører meget langsomt på min rev. B... hvad er din opsætning, med Ram
m.m. ?

--
- Michael (som kun drømmer om et DVD superdrive, og en 733 Mhz G4 med
OX X på, som de havde til "launch"

http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-03-01 14:39

On Wed, 28 Mar 2001 15:02:49 +0200, Michael Holm wrote
(in message <1eqzixc.110zvvu1qnz9hcN%kiaikidoRemove@mac.comRemove>):

> Hej David,
>
> Fortæl lidt mere om hvordan 0s X kører på din rev. A, Jeg syntes det
> kører meget langsomt på min rev. B... hvad er din opsætning, med Ram
> m.m. ?

Min opsætning er 160 MB RAM, DSL 512, øh, ja, hvad mere, en iMation SuperDisk
som virkede under Public Beta X, men ikke gør det her, desværre (det kommerŠ
til sommer) eller også er der noget, jeg har overset. Cathy Lu fra MacAddict
har også problemer med SuperDiskŠ ellers synes jeg, at det kører hurtigere
end betaen, altså MacOSX Man skal bare ikke læse de internationale
nyhedsgrupper, de er besat af folk der hyler op om småting. AppleWorks (6.1)
som er min øjensten, kører blændende, med clippings og nu også PaintŠ iDisk
er for første gang blevet virkelig brugbar, da den er blevet integreret i
systemet og nu kører rimeligt hurtigt, hvilket vil sige hamrende hurtigt i
forhold til før. Jeg synes, MacOSX er lækkert, og glæder mig til forårets
update, så jeg kan få lyd ud af mine højtalere. Med hensyn til fart kan du
ikke sammenligne med MacOS 9.1, det er nok det hurtigste, MacOS har kørtŠ men
internetmæssigt, whoa! Der er X godt. Så er det en anden sag at MIE og OMNI
åbenbart ikke kan bruge Java 2 ordentligt endnu, det virker ikke sådan, jeg
kan heller ikke homebanke fra nogen af dem, men det kommer vel også til
sommer. Det spændende er jo at få updates, det er ligesom fødselsdag. Nu har
jeg jo en røv.A, og jeg tror nok, at Henrik Münster vil give mig ret i, at
sådan bliver maskiner ikke lavet mereŠ den hurtigste på nettet Men din
rev. B må da også kunne følge med. Åh, forresten, jeg har 6 MB vram, eller er
det 4Š? Jeg har en Epson 740, desværre ikke i, og efter lige at have kigget
lidt nærmere fandt jeg ud af, at MacOSX printer fremragende på den!
Hvis der er noget jeg har glemt, kan du bare spørge!