Fondue hjælp !!
Fra : Tom Frank

Dato : 27-05-03 09:06

Hej,

Hvilke kødstykke er velegnet til fondue, her tænker jeg mest på oksekødet,
men også svinekødet. Jeg har allerede noget 'rib eye'(hvad er det for et
stykke fra koen) og svinemørbrad i fryseren.

Hvis der kan rystes nogen gode saucer + tilbehør op vil det blive modtaget
med kyshånd.

Da vi skal have oliefondue hvilken slags olie vil det være at fortrække. Jeg
har før set man har brugt Mazola (tror jeg nok det hedder). Men nogen siger
at oliven olie er bedre.

/Tom

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-05-03 06:46

Tom Frank wrote:
> [...]
> oksekødet, men også svinekødet. Jeg har allerede noget 'rib eye'(hvad
> er det for et stykke fra koen) og svinemørbrad i fryseren.

jeg tror egentlig man kan bruge det hele.... det primære er vist bare at man
ikke laver det i for store stykker, så det ikke kan blive gennemstegt.......
svinemørbrad er vildt lækkert i fondue..... skåret ud i forholdsvis små
stykker og evt marineret så kan det næsten ikke blive bedre....
rib-eye har jeg ikke erfaringer med, men personligt ville jeg foretrække
sådan et stykke kød på grillen, da det først kommer rigtig til sin ret når
kødet steges helt.....
ellers bruger jeg alt oksekød og svinekød der ikke er for
fedtmamoreret.......

> Hvis der kan rystes nogen gode saucer + tilbehør op vil det blive
> modtaget med kyshånd.

det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med.......

> Da vi skal have oliefondue hvilken slags olie vil det være at
> fortrække. Jeg har før set man har brugt Mazola (tror jeg nok det
> hedder). Men nogen siger at oliven olie er bedre.

vi plejer at bruge en olie der er velegnet til friturestegning også.....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : N/A

Dato : 28-05-03 07:16

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 28-05-03 07:16

"kim rasmussen" <raski@dbmail.dk> skrev i en meddelelse..

> Hej Tom
> Her er en sur-sød som er .. osv. + et par billeder ialt: 130KB..

*Vedhæftede billedfiler* er IKKE velset her i gruppen!! ..

På forhånd tak!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

I'm not afraid to die. I just don't want to be there when it happens.
- Woody Allen

Fra : Heidi

Dato : 28-05-03 16:43

Peter W. Bosse wrote:

> *Vedhæftede billedfiler* er IKKE velset her i gruppen!! ..
>
> På forhånd tak!

.... og derudover er der (heldigvis) også mange newsservere der
sorterer indlæg med vedhæftede filer fra, når de sendes til
tekstgrupper. Jeg har feks. ikke det indlæg hvor der er sendt
filer med (på news.cis.dnf.de).

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Bjarne Christiansen

Dato : 01-06-03 08:37

Tom Frank <tofran@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ed31f30$0$76096$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
Jeg
> har før set man har brugt Mazola (tror jeg nok det hedder). Men nogen

Nu nævner I kun svine- og okse kød. Det er sådan set også ok. Jeg plejer at
bruge kalkun. Dels bliver det hurtig gennemstegt og dels smager det skønt
til fondue. Med hensyn til olien vil jeg anbefale "Vindruekerneolie".
Hilsen

--
Bjarne Christiansen

Fra : Dullermaren

Dato : 03-06-03 11:03

"Tom Frank" skrev d. 27-05-03 09:06 dette indlæg :
> [...]
> at oliven olie er bedre.
>
> /Tom
>
> Gå ind på google de har en side :dyrefondue. opskrifter med bla. 8
saucer / dip
til fundue bruger jeg selv :oksefilet , svinemørbrad , kyllinge bryst,
cocktail pølser , champingons, rejer mm.
sørg bare for at det er rimeligt mørt kød. ( Merko kæden har ofte
oksefilet til ca. 20-30 kr. pundet, det er fint nok til fondue)

http://www.kandu.dk/

Fra : Dullermaren

Dato : 03-06-03 11:06

> [...]
> at oliven olie er bedre.
>
> /Tom
>

> brug IKKE oliven olie, det tåler ikke de høje temperaturer så godt som
f.eks raps, majs ,eller solsikkeolie
du kan også købe en flaske friture olie

http://www.kandu.dk/