Hjemmeside med rammer / Javascripts
Fra : D. B. Larsen

Dato : 26-05-03 15:57

Jeg har lige lavet en hjemmeside med rammer, men så var problemet
bare at hvis men skrev adressen på en af undersiderne oppe i
adresselinjen så kom siden frem uden rammer. Jeg har fundet en
lille java-kode så når man skriver adressen på en underside,
kommer forsiden (index.htm) frem. Men det må da være muligt at
lave en java så den underside man søger kommer frem men rammer og
det hele.

Er der nogen der kender sådan en?

Mvh.
D. B. Larsen
http://www.buus.biz

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-05-03 19:51

"D. B. Larsen" <dblarsen@jubiimail.dk> wrote in message
> [...]
> kommer forsiden (index.htm) frem. Men det må da være muligt at
> lave en java så den underside man søger kommer frem men rammer og

Det tror jeg ikke, du kan gøre. Sagen er jo den, at det lille script, du
henviser til, indlæser hele dit rammesæt. Hvis du kun har den HTML-fil der
skal til din indholdsramme stående i browservinduet, har browseren jo ingen
reference til din menu-fil. Den reference, der ville være naturlig

parent.left.location.replace("menu.html")

er jo meningsløs for browseren, når rammesættet ikke er indlæst.

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Fra : Ryan

Dato : 29-05-03 00:02

> [...]
>
> parent.left.location.replace("menu.html")
>
> er jo meningsløs for browseren, når rammesættet ikke er indlæst.

Er det ikke muligt, hvis man laver et rammesæt for hver enkel side, og så
tjekker om siden vises i en ramme, og hvis ikke så indlæses det rammesæt,
der indeholder den side man ønsker at se. Eller man kunne benytte asp/php og
så sende en variabel med, som fortæller rammesættet hvilken side der skal
åbnes og derved nøjes med et rammesæt?

Ikke fordi jeg mener, at det er en god løsning, men det burde da kunne lade
sig gøre.

--
Ryan

Fra : John Smith

Dato : 29-05-03 14:08

Ryan wrote:
> Er det ikke muligt, hvis man laver et rammesæt for hver enkel side, og så
> tjekker om siden vises i en ramme, og hvis ikke så indlæses det rammesæt,
> der indeholder den side man ønsker at se.

Jo, og det er netop saadan det skal goeres. Paa alle undersider skal
indsaettes noget javascript der tjekker om der er loadet et frameset, fx
med:

if (typeof parent == 'undefined' ||
typeof parent.menu == 'undefined') {
// nu skal vi loade et frameset, da det ikke eksisterer
top.location.href = "side_med_frameset.html#" + location.href;
}

Paa siden "side_med_frameset.html" kan man saa loade den requestede side:

<frameset>
<frame src="menu.html">
<script language="Javascript">
if (location.hash) {
document.write("<frame src=\"" + location.hash.substr(1) + "\">");
} else {
document.write("welcome.html");
}
</script>
</frameset>

Det kan ogsaa loeses paa andre maader men ovenstaaende burde virke.

Regards,
Peter Theill
Filebasket - http://www.filebasket.com/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-06-03 10:40

"Ryan" <ryan@NOSPAM.dk> wrote in message
> [...]
> åbnes og derved nøjes med et rammesæt?
>
> Ikke fordi jeg mener, at det er en god løsning, men det burde da kunne

Hej:

Joh, det er en løsning - at sikre, at et frameset indlæses for hver eneste
webside.

Men hvad er så fidusen ved rammer?

Det problem, D.B. Larsen støder ind i er jo en af de mange mange årsager
til, at man ikke skal bruge frames, medmindre det er absolut nødvendigt.

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk