Stuk i gammel lejlighed
Fra : Karsten Krambs

Dato : 27-03-01 18:52

Jeg har købt en lejlighed fra 1910.

Min stuk er temmlig "udvisket" pga. mange overmalinger, den sidste
ejer har endda malet min nuværende stuk mørkegrøn. Da det ikke lige
falde i min smag vil jeg gerne høre hvorda jeg får malingen af på den
rigtige måde. Jeg er klar over at det ikke er nogen nem løsning, men
vil alligevel gerne have lidt råd så jeg i det mindste gør det på den
rigtige måde.

Jeg har læst andet steds at man ikke umiddelbart kan male plast på
kalk - jeg er ikke klar over hvad alle de lag der er på min stuk
består af.

En ven har fortalt mig at maleren smurte noget klister på hans stuk,
og bagefter varmede med en varmepistol hvorefter at klisteret tørrede
og skallede sammen med de fleste lag maling.

Nogen gode råd - til de 1000 lag.

Karsten

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 28-03-01 09:18

Karsten Krambs wrote:

> [...]
> og bagefter varmede med en varmepistol hvorefter at klisteret tørrede
> og skallede sammen med de fleste lag maling.

Jeg har fjernet stuk fra en lejlighed - og jeg gør det aldrig igen.

I mit tilfælde var det malet plastic uden på kalk. Min teknik var at
gennemvæde det hele, hvorefter jeg skrabede forsigtigt med en teske.
Plasticmalingen knækkede simpelthen, når den bløde kalk bagved gav
efter.

Jeg kunne rense knap 1 m i timen. Andre jeg har talt med syntes det var
hurtigt.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@capgemini.dk | http://www.thehungersite.com

Fra : Morten Bering

Dato : 02-04-01 11:22

Min mand og jeg har også prøvet, det med at fjerne maling fra stuk.
Vi brute to metoder; gennemvæder stukken med tapet klister og så pakker den
ind i plastik og lader det sidde nogle timer til et døgn, det kan få det
meste af malingen til at løsne sig. Dernæst brugte vi en tapet-afdamper til
det sidste og det inde i det helt små kroge måtte vi forsigtigt skrabe ud
med diverse knive ig pinde osv.

Det tager langt tid, men resultatet er også en stuk så smuk som ny.

God arbejdslyst! :0)
Pernille Bering
<7ek1ctsbfgb872lvhurh7ku693u98k88ll@4ax.com>...