Fejl ved brænding
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-05-03 09:09

Jeg får en mystisk fejlmelding, når jeg forsøger at brænde en musik-cd.
Fejlmeldingen ser sådan ud:
The drive reported an error
Sense Key= ILLEGAL REQUEST
Sense Code= 0X24
INVALID FIELD IN CDB

Hvad pokker menes der med det?

Der er brugt en lidt ældre One Pro brænder og Toast 3.5.5, hvilket
normalt er det mest stabile - tror ikke jeg samlet har haft mere end 10
fejlbrændinger gennem de tre år jeg har haft brænderen.
Der er brugt BASF blank-cd

Frank

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 26-05-03 11:53

Frank Løkkegaard <frank.loekkegaard@e-mail.dk> wrote:

> Jeg får en mystisk fejlmelding, når jeg forsøger at brænde en musik-cd.
> Fejlmeldingen ser sådan ud:
> The drive reported an error
> Sense Key= ILLEGAL REQUEST
> Sense Code= 0X24
> INVALID FIELD IN CDB
>
> Hvad pokker menes der med det?

For mig betyder det at min brænder ikke vil æde mediet og at det
formentlig er et fejlbehæftet medie eller en type medie som brænderen
ikke forstår.

> [...]
> normalt er det mest stabile - tror ikke jeg samlet har haft mere end 10
> fejlbrændinger gennem de tre år jeg har haft brænderen.

Fejlbrændinger kan jo forårsages både af en fejl sket i brænderen/
computeren og en fejl i mediet - så der er ingen direkte forbindelse
mellem en brænders kvalitet og antallet af fejlbrændinger. Derfor kan
det f.eks. været tilfældet at du pludselig støder ind i en række medier
som alle er defekte og derfor ender i fejlbrændinger, men det siger jo
stadig ikke noget om brænderens kvalitet - at det så er BASF-medier gør
ikke den store forskel, da de nogle gange er lige så fejlbehæftede som
andre billigere medier (ifølge min erfaring).

Desuden er det vigtigt at være opmærksom på at selvom brændingen
forløber fejlfrit er det ingen garanti for at det rigtige ligger på
mediet - derfor kan det være en god ide at verificere mediet efter
brænding, jeg tror dog heller ikke at dette er nogen *fuldstændig*
garanti.

- Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-03 12:31

Hej Frank

"Frank Løkkegaard" wrote:

> Jeg får en mystisk fejlmelding, når jeg forsøger at brænde en musik-cd.
> Fejlmeldingen ser sådan ud:
> The drive reported an error
> Sense Key= ILLEGAL REQUEST
> Sense Code= 0X24
> INVALID FIELD IN CDB

Tja, - hvis man nu var lidt 'blabet', så kunne det jo være, du forsøgte at
kopiere en kopibeskyttet CD.... - Den danske forkortelse for CDB står
jo for 'CopyDan Båndkopi'.... - Nej, jeg tror ikke, det er det, der
hentydes til...

Jeg er mere bange for, at det kan være din laser i brændren, der er noget
galt med, så der simpelthen ikke kommer signal nok til at kunne brænde
korrekt. Hvilket mærke i selve drev værket er det, - Ricoh, Yamaha,
Panasonic, Sony osv..?

> Hvad pokker menes der med det?

Såvidt jeg kan finde ud af det, så betyder det altså, at der kommer for
lidt laserlys til disken, så brændingen ikke kan foregå korrekt.

> [...]
> normalt er det mest stabile - tror ikke jeg samlet har haft mere end 10
> fejlbrændinger gennem de tre år jeg har haft brænderen.

Det lyder så til gengæld underligt. - Jeg har netop ikke kunnet få hverken
Toast 3.5.5 eller 3.5.7 til at virke på OS 9.1 - 9.2.2. - Gør jeg det, så
får jeg konstant en fejlmeddelelse om "Data Error", og det er ligegyldigt,
om det er DK, IE, UK eller US system.

Men kig lige i din inbox om et par minutter, så ligger der noget, jeg
gerne vil have dig til at afprøve.

mvh. Erik Richard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-05-03 13:25

tietze@mail.dk (jørgen tietze) writes:

>For mig betyder det at min brænder ikke vil æde mediet og at det
>formentlig er et fejlbehæftet medie eller en type medie som brænderen
>ikke forstår.
Ja, det er også min umiddelbare fornemmelse, men forstår så ikke beskeden
om illegal request

>at det så er BASF-medier gør
>ikke den store forskel, da de nogle gange er lige så fejlbehæftede som
>andre billigere medier (ifølge min erfaring).
Ja, det kan der være noget om - efter mine hidtidige erfaringer er det
næremst ligemet om det er dyre eller billige CD'er, i hvertfald i forhold
til fejlbrændinger.

> [...]
>mediet - derfor kan det være en god ide at verificere mediet efter
>brænding, jeg tror dog heller ikke at dette er nogen *fuldstændig*
Toast verificerer automatisk hos mig

Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og
kostbare tapeter og billeder væggene. Hermann Hesse

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-05-03 13:30

kml.ers@mail1.stofanet.dk writes:
> [...]
>kopiere en kopibeskyttet CD.... - Den danske forkortelse for CDB står
>jo for 'CopyDan Båndkopi'.... - Nej, jeg tror ikke, det er det, der
)))
Så så, er ikke nogen vaneforbryder
Det er ikke en kopi-beskyttet CD - det er en CD lavet af et lille band jeg
kender.

> [...]
>galt med, så der simpelthen ikke kommer signal nok til at kunne brænde
>korrekt. Hvilket mærke i selve drev værket er det, - Ricoh, Yamaha,

Aner det ikke.
Men jeg tror til gengæld ikke der er noget i vejen med laseren. Brændte
lige en CD med en masse filer - ingen problemer.
Brændte så en kopi af en købt musik-cd (ups, måske alligevel lidt
vaneforbryder alligevel) - ingen problemer

> [...]
>får jeg konstant en fejlmeddelelse om "Data Error", og det er ligegyldigt,
Mystisk. Min goe gamle toast har nu kørt upåklageligt på 8.0, 8.1, 8.5,
8.6 og 9.1
Men det kan selvfølgelig være at brænderen er ved at være slidt. Der er
brændt over 3.000 cd'er på den!

>Men kig lige i din inbox om et par minutter, så ligger der noget, jeg
>gerne vil have dig til at afprøve.
Jeps - har set det. Vender tilbage!

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-03 14:26

Hej Frank

Frank Løkkegaard wrote:

> )))
> Så så, er ikke nogen vaneforbryder
> Det er ikke en kopi-beskyttet CD - det er en CD lavet af et lille band jeg
> kender.

- og du er helt sikker på, de ikke har lavet en kodebeskyttelse for at
prøve dig...))))

> [...]
> Brændte så en kopi af en købt musik-cd (ups, måske alligevel lidt
> vaneforbryder alligevel) - ingen problemer

..he..he.. - Men det kan nu alligevel godt være laseren. En laser til en
brænder bruger ca. 20x den styrke til brændingen, som hvis den bare skulle
læse CD'en.

De fleste OneTech / OnePro drev har været med enten Sony eller Yamaha værk. Du
kan se det i Apple systemprofiler. Jeg har lige haft 2 tilfælde med 2 Onetech
også fra 1998, hvor der sad Yamaha værk i, - her var det i begge tilfælde
værket - laserarmen, der var slidte i lejerne. Samt en enkelt OnePro fra 99,
med Sony værk, og her var det selve laseren, der ikke gav lys nok.

> Mystisk. Min goe gamle toast har nu kørt upåklageligt på 8.0, 8.1, 8.5,
> 8.6 og 9.1

Det har kørt fint med 3.5.5 og 3.5.7 på system 7.5.5 til og med 8.6, men da
jeg kom på OS 9, ville den ikke mere.

> Men det kan selvfølgelig være at brænderen er ved at være slidt. Der er
> brændt over 3.000 cd'er på den!

Tak skal du eller ha'!! - Så må den være slidt. De fleste brændere er normeret
til at brænde omkring 2500-3000 CD-R (Sony, Ricoh, Yamaha, Pioneer). Kun
Panasonic regnes for at kunne gå højere - helt op til omkring 10.000 for de
små drev og med CW-7502 værket helt op til 50.000 medier. Teac/Generic Labs
regner man med op til omkring 25-26.000 skiver.

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-05-03 23:10

> [...]
> små drev og med CW-7502 værket helt op til 50.000 medier. Teac/Generic Labs
> regner man med op til omkring 25-26.000 skiver.

Hvor mange kan et Matshita-værk så brænde? (hov, nu fortæller du måske,
at Matshita er en underafdeling af én af de nævnte? Det skal nok
passe)
Sådan ét sidder i min ONE Pro - og den giver nogen gange den samme
fjelmelding (_må_ det vel hedde, som Frank får). Sidst var det med nogle
billeder (.jpg) som jeg havde lagt over på min 7200/90 MacOS 8 via LAN
fra min PB .... filikonen, så nu mærkelig ud, var bare et 'dokument'

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-05-03 02:55

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> Hvor mange kan et Matshita-værk så brænde? (hov, nu fortæller du måske,
> at Matshita er en underafdeling af én af de nævnte? Det skal nok
> passe)

He...he...he... - Lige netop.. - og så dog alligevel. Matshita, - eller som det
oprindelig hed Matshuchita er faktisk navnet på hovedkoncernen, der bl.a. laver
Panasonic, Technics, JVC m.fl.... Så det er nærmere en 'overafdeling' end en
underafdeling.

De drev, der sælges under navnet 'Matshita', kan være både Panasonic og Technics
drev af forskellig kvaliteter og str. i brændehastigheder. - Så jeg vil regne med,
at de holder den normale Panasonic standard med op til omkring de 10.000 skiver.

> [...]
> billeder (.jpg) som jeg havde lagt over på min 7200/90 MacOS 8 via LAN
> fra min PB .... filikonen, så nu mærkelig ud, var bare et 'dokument'

Hvilken typebetegnelse har drevet i Apple Systemprofiler? - I perioden 1996-98 fik
Matshita produceret nogle standardværker hos Sony og Ricoh, - hvilken af dem, det
evt. kan være, vil jeg kunne se af typebetegnelsen. Disse værker blev brugt både i
alm. CD drev og CD-R drev i både OneTech/OnePro, LaCie (ikke d2-serierne) og
Technics-Panasonics egne drev.

Hvis det er tilfældet, at det er sådan et std. værk, så ligger antallet jo også
nede omkring de 2500-3000 stks..

Og så er jeg kommet til at tænke på, at jeg nogle gange for et par år siden fik
spørgsmål omkring nogenlunde det samme netop med OneTech/OnePro, og jeg snakkede
med flere tekniske 'begavelser' omkring det, og svjh. sagde de, at One's styrechips
nogle gange blev 'trætte', - nærmest at forstå, at de var udsat for overophedning,
da de ligger meget tæt på strømforsyningen inde i drevet, og at dette langsomt men
sikkert ødelægger drevenes evne til at brænde korrekt. - Så det kan også være en
mulighed.

mvh. Erik Richard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-05-03 00:14

MichspostIKKE@puttekasse.dk (mich. ottosen) writes:
>Sådan ét sidder i min ONE Pro
Det er også sådan et der sidder i mit, viste det sig ved et tjek i
Systemprofilen.