Palm Desktop, FileMaker, JFile & FMSync
Fra : Olav Noksagt

Dato : 26-05-03 07:50

.... lyder dette bekendt, har jeg et spørgsmål:

Opsætningen: MacOS 9.2.2, Palm Desktop 4.1, FileMaker 4, JFile 4 & FMSync 4.

Jeg skiftede fra Palm Desktop 3.6.3 til 4.1 - og siden da har min "FMSync
for JFile"-conduit ikke virket. Når man vil konfigurere den (dobbeltklikke
på den) i Conduit Manager, går programmet ned - og hvis man markerer den og
klikker på knappen "Configure" (eller hvad den nu hedder) sker der
ingenting.

Jeg bruger FileMaker 4 sammen med JFile 4 (da der var for mange problemer
med version 5).

Er der nogen der kan fortælle mig om der findes en løsning, da jeg er
afhængig af mine FileMaker-databaser.
At købe Filemaker 5/6 med Mobile er ikke en løsning, da det er alt for dyrt
for mig...

Olav

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 26-05-03 22:23

Olav Noksagt <noksagt_fjerndette@hotmail.com> wrote:

> Opsætningen: MacOS 9.2.2, Palm Desktop 4.1, FileMaker 4, JFile 4 & FMSync 4.
>
> Jeg skiftede fra Palm Desktop 3.6.3 til 4.1

Du mener 2.6.3 ... men nok om det

> [...]
> på den) i Conduit Manager, går programmet ned - og hvis man markerer den og
> klikker på knappen "Configure" (eller hvad den nu hedder) sker der

Kendt problem. Palm Desktop 4 laver om i strukturen for 3.
parts-conduits, så de fleste af disse gik i stykker (gælder f.eks. også
AvantGo) og kræver nye versioner for at køre sammen med Palm Desktop
4.x. Desværre er det ikke dem alle, der er kommet nye versioner af ...

Specifikt for FmSync er der sket det uheldige at udvikleren har lukket
gesjæften, formentlig pga. konkurrencen fra FileMaker selv, og laver nu
kun sporadisk videreudvikling på en halvfærdig OS X-version.

> Er der nogen der kan fortælle mig om der findes en løsning, da jeg er
> afhængig af mine FileMaker-databaser.

Du kan enten downgrade til Desktop 2.6.3 og køre FmSync 1.1.5 igen.
Eller du kan upgrade til OS X, Desktop 4.x samt FmSync for OS X.
Sidstnævnte bruger jeg, og det virker, men der er en del flere
fejlmeddelelser og "sjove situationer" der opstår, end under OS 9.

Pest eller kolera

/hc

Fra : Olav Noksagt

Dato : 27-05-03 08:46

Hej HC

Hans Christian Hansen skrev:

> Du mener 2.6.3 ... men nok om det

Ja - touché!

> [...]

> Sidstnævnte bruger jeg, og det virker, men der er en del flere
> fejlmeddelelser og "sjove situationer" der opstår, end under OS 9.

Tusind tak - jeg havde ligesom opgivet at få hjælp, da der på forskellige
foraer ikke har været svar. Vi er åbenbart ikke så mange der bruger
Filemaker med Palm.
Du skrev lige præcist hvad jeg frygtede, men beskrev nøjagtigt mulighederne,
og det skal du ha' tak for!
Problemet med at "nedgradere" er at jeg er ved at teste BrainForest, hvor
Mac-klienten kræver Palm Desktop 4.x...
Mac OS X er heller ikke sjov, da meget få af mine programmer kører native,
og en bette gammel G3 næppe kan trække OS 9 og X samtidig...

Men...
Brainforest droppet - velkommen tilbage, 2.6.3...

Dak, dak,
Olav

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 27-05-03 20:34

Olav Noksagt <noksagt_fjerndette@hotmail.com> wrote:

> Problemet med at "nedgradere" er at jeg er ved at teste BrainForest, hvor
> Mac-klienten kræver Palm Desktop 4.x...

Her i huset kører vi BrainForest (genialt program i øvrigt) både på OS
9-Palm Desktop 2.6.3-Palm 515, og på OS X-Palm Desktop 4.1-Palm Tungsten
C. Ingen problemer -- og har heller aldrig været det, lige siden vi
begyndte på BrainForest i 1998.

Dog kører vi fortsat på AportisDoc's version af programmet, jeg ved at
softwarerettighederne nu er overtaget af et andet firma (UltraSoft?) som
har releaset en ny version -- det er måske den der kræver Palm Desktop
4.x (selvom jeg ikke kan forstå, hvorfor den skulle krævet -- der er
ikke noget i Mac-klienten der kommunikerer aktivt med Palm Desktop). Da
der tilsyneladende ikke er nogen ny features (i hvert fald ikke nogen
der er beskrevet særlig godt på deres hjemmeside) og da softwaren i
forvejen er opdateret til OS X og kompatibel med Palm OS 5, har vi valgt
ikke at opgradere.

/hc