Spiste æg :-(
Fra : Jesper Cederberg

Dato : 24-05-03 22:00

Hej

Mit scalare par har efterhånden lagt æg nogle gange. Alle gangene er æggene
enten skilmet eller spist af de andre fisk. Denne gang havde jeg så støvet
mit lille 31 liters akvarie af, købt planter og nyt lysrør til det. Jeg
fyldte vand fra mit store akvarie i sammen med et par planter og et par små
sugemaller. Et par dage efter satte jeg parret ned og efter et par dage
lagde begyndte de da også at rense det blad de havde udset sig. Hun lagde
et par hundrede æg, men de var alle sammen væk næste morgen

Mon de selv har spist dem eller kan det være sugemallerne der har været på
spil?

Næste gang må jeg prøve kun at have scalarerne i tror jeg. Hvis det så
mislykkes må jeg hive dem op når æggene er lagt og selv lege forældre

mvh
Jesper

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-05-03 22:19

Jesper Cederberg <jceder@xyz.danbbs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns9385E9C419B4Djcederxyzdanbbsdk@212.54.64.135...
> [...]
>
> Næste gang må jeg prøve kun at have scalarerne i tror jeg. Hvis det så
> mislykkes må jeg hive dem op når æggene er lagt og selv lege forældre

Hvis det var meningen at scalarene skulle lægge æg i det lille akvarie,
vil jeg ogs¨å mene at det var lidt dumt at
sætte nogle sugemaller med derover i. Ikke fordi jeg tror at de har spist
æggene, men det kan have forstyrret forældrene.
Det der sandsynligvis er sket er at æggene ikke er blevet befrugtet, for
så plejer forældrene at spise de æg.
I naturen går intet til spilde. Hvis du fjerner de sugemaller som er i
akvariet og æggene stadig forsvinder, er det sandsynligvis
hannen der er steril.

Carsten

Fra : Bjarne Mejsedal

Dato : 25-05-03 14:42

Hej
jeg har flere gange set mine sugemaller spise scalarenes æg.
Jeg tager det op de lægger æggene på, sætter det over i et andet helt ren
akvarie, uden hverken planter eller grus, tilsætter lidt svampemiddel, så
går der 5 dage, så mylder det med små unger.
mvh. Bjarne

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 25-05-03 17:50

"Jesper Cederberg" <jceder@xyz.danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Næste gang må jeg prøve kun at have scalarerne i tror jeg. Hvis det så
> mislykkes må jeg hive dem op når æggene er lagt og selv lege forældre

Scalarer (og for den sags skyld også discus) kan godt bruge 5-6 forsøg i
fred og ro før de finder ud af at passe æggene. Så væbn dig med tålmodighed
og sørg for at fjerne sugemallerne. Husk endelig at vandcirkulationen ikke
må være så kraftig at hannens sæd skylles væk inden den når at befrugte
æggene.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Kristian >> ZlaZy

Dato : 01-08-03 13:42

Hej jeg har kun en ting at sige jeg er nybegynder men jeg kan dog aligevel
prøve at svare på dit problem du skal bare have et sted f.eks et 5 - way det
vil sige at du skal have et bur.. Sådan et du kan have nede i dit andet når
hunen er blevet lidt tyggere en den plejer så venter du en dag og ser om den
er blevet støre så skal du sætte den over i det bur... du kan købe alle
steder så skal den nok få lagt ægene når den så har lagt ægene skal du bare
sætte hunen over i det gamle....

Hilsen

Kristian.

Fra : Martin Heller

Dato : 01-08-03 21:29

Kristian >> ZlaZy wrote in
<3f2a6018$0$97221$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> [...]
> alle steder så skal den nok få lagt ægene når den så har lagt
> ægene skal du bare sætte hunen over i det gamle....

Hvis du tænker på sådan en flydende yngelkasse som ofte bruges
til ungefødende tandkarper er det næppe løsningen i forbindelse
med scalarer. Scalarer er substratlegere og du får dem næppe til
at lægge æg i sådan en flydende kasse. Bedre er et egentligt
opdrætsakvarium, eller at flytte bladet/stenen, eller hvad ægene
nu er lagt på, over i et lille akvarium hvor der tilsættes noget
svampemiddel til vandet og sørges for lidt cirkulation i vandet
f.eks. vha en luftsten.