vegetarmad
Fra : Nette

Dato : 23-05-03 10:25

Hej gruppe

Jeg mangler inspiration til aftensmad. Problemet for mig er, at mange af de
vegetaropskrifter, jeg kan finde både på nettet og i div. bøger, kræver tid
og mange ingredienser.
Men, har i aldrig en kødløs dag? Og i så fald, hvad spiser i så?

Nette

Fra : Marco

Dato : 23-05-03 10:33

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev:

> [...]
tid
> og mange ingredienser.
> Men, har i aldrig en kødløs dag? Og i så fald, hvad spiser i så?

Pasta i alskens varianter, vege.pizza, vege.tærte, kogte grøntsager med ris
eller kartofler med vege.sovs, bradepande med rodfrugter i (soya)fløde og
ind i ovnen mm.

Der er nok at vælge imellem - brug fantasien :)

Ovenstående retter, bortset fra pizza og tærte, tager ikke lang tid at
lave - eller også er der næsten intet forarbejde.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Nette

Dato : 23-05-03 12:02

"Marco"skrev i en meddelelse news:bakpv3$4vp$1@sunsite.dk...
> Der er nok at vælge imellem - brug fantasien :)

*S* Det forsøger jeg så sandelig også¨

Men det er som om, det kører rundt i det samme:
Pizza, tærte, panderis med grøntsager og sovs, pasta med tomatsovs og brød,
gulerodssuppe, kartoffelsalat og rugbrød, brasede kartofler, kartofler m.
grøntsager og blomkålskardonader osv.
Jeg prøver at forny krydderier og tildels grøntsager, men skal jo også holde
budgettet.
Problemet er, at hvis der havde været kød til, så gjorde det ikke noget, at
vi fik kartofler hver 2. dag, da kødet så varierer, men når kartoflerne
ligesom er den ingrediens jeg skal gå ud fra og det samtidigt skal være
fedtfattigt, så begynder det at knibe med smagsvariationerne

Nette

Fra : Marco

Dato : 23-05-03 13:07

> [...]
brød,
> gulerodssuppe, kartoffelsalat og rugbrød, brasede kartofler, kartofler m.
Nu findes der jo andet end lige tomatsovs til pasta :)
F.eks. lavede vi igår penne med soltørrede oliven/persille/hakkede tomater,
hvor vi fik hjemmelavet hummus og tyrkiske rundbrød til.

Hvad med gnocchi? med fløde og letkogte aspargesstykker, som jeg fik i
sidste uge. Tager 12 min. at lave.

Prøv f.eks. havregryns- eller selleribøffer med rodfrugt- eller nøddepaté.
Det skal bare røres sammen og dels steges eller ind i ovnen :)

> Jeg prøver at forny krydderier og tildels grøntsager, men skal jo også
holde
> budgettet.
Jeg forstår godt, hvad du mener. "Normalt" bruges kun salt, pebber, timian,
rosmarin og oregano.

Et krydderi, som virkelig har udvidet vores horisont er stødt spidskommen.
Eller prøv at købe hele spidskommen og steg dem hurtigt sammen med sorte
sennepsfrø som popper, når de har fået nok.
Garam Masala er også en mulighed.

> [...]
> ligesom er den ingrediens jeg skal gå ud fra og det samtidigt skal være
> fedtfattigt, så begynder det at knibe med smagsvariationerne

Ja, ligesom med karbonader, frikadeller, kotteletter og mørbrad.
Uden at vide det, tror jeg, der findes flere slags frugt og grønt end
spiselige pattedyr, fugle og fisk :)

Well, du skrev i 1.erste indlæg, problemet var tid og for mange
ingredienser. Prøv alligevel at gi´ retterne, som du har fundet, en chance.
Når du først har indarbejdet nogle nye retter, skal du ikke bruge tiden på
at måle og veje samt slavisk at følge en opskrift.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Nette

Dato : 23-05-03 16:18

"Marco" skrev i en meddelelse news:bal3l0$ggt$1@sunsite.dk...
> Nu findes der jo andet end lige tomatsovs til pasta :)

I know Men mange af dem indeholder fedt

> Hvad med gnocchi? med fløde og letkogte aspargesstykker, som jeg fik i
> sidste uge. Tager 12 min. at lave.

Tror jeg springer den over. Det er en af mine yndlings, meeen fedtet

> Jeg forstår godt, hvad du mener. "Normalt" bruges kun salt, pebber,
timian,
> rosmarin og oregano.

Nej uha da...Jeg tror, jeg har de første 35 forskellige slags krydderier*G*

> [...]
> Eller prøv at købe hele spidskommen og steg dem hurtigt sammen med sorte
> sennepsfrø som popper, når de har fået nok.

Spidskommen har jeg nu også, men jeg har aldrig prøvet dem hele.
Det var da en god idé, mange tak

Nette

Fra : Pia J

Dato : 23-05-03 13:25

En spændende grønsagsret har altså mindst 3-5 slags grønt i. Jeg kan godt
bidrage med et par opskrifter, som jeg ikke selv synes er vanskelige, men
jeg har også vænnet mig til at skrælle og snitte. Hvis man er 2 om det tager
det ikke ret lang tid.

:Pia

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 23-05-03 18:19

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Jeg mangler inspiration til aftensmad. Problemet for mig er, at mange af
de

Linsesuppe - kan varieres i det næsten uendelige: paprikamodellen,
karrymodellen, tomatmodellen etc etc

Der kan også tilsættes alskens ingredienser, lige fra forskellige grøntsager
til kikærter og bønner. Et skud fiskesovs (okay, ved godt at vegetardelen så
ryger sig en tur....) gør underværker.

Af krydderier er der jo også masser af muligheder, alt afhængigt af om du er
ude i en paprikating, en karryting eller hvad du nu måtte kaste dig over.

Jeg har selv med stor succes lavet en udgave med tomat, kartofler, spinat og
kikærter og er langt fra færdig med at eksperimentere.

--
Mvh Mads
----

Fra : Ole Stigaard

Dato : 26-05-03 17:57

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote in message
>Et skud fiskesovs (okay, ved godt at vegetardelen så
> ryger sig en tur....) gør underværker.

Er der da fisk i fiskesovs?

Ole S

Fra : Martin Seebach

Dato : 27-05-03 10:45

Ole Stigaard wrote:

> Er der da fisk i fiskesovs?

Den sku' da meget gerne være lavet på noget fiske-fond/boullion..

Ellers ryger fiske-delen da ;)

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 27-05-03 23:09

"Martin Seebach" <usenet@g-bach.dk> skrev i en meddelelse

> Den sku' da meget gerne være lavet på noget fiske-fond/boullion..

Har en flaske thailandsk "fish sauce" i mit køleskab. Den indeholder vand,
ansjos-ekstrakt og salt...hvordan ansjosekstraktet så helt præcis er
fremstillet ved jeg ikke. Kan være der er andre her i NG der kan svare på
det?

Mvh Mads

Fra : Martin Seebach

Dato : 28-05-03 02:15

Mads Thorning Pedersen wrote:
> [...]
> ansjos-ekstrakt og salt...hvordan ansjosekstraktet så helt præcis er
> fremstillet ved jeg ikke. Kan være der er andre her i NG der kan svare på

Blender, kogning, sining?

Bare et uoplyst bud aka skud i tågen.

- Martin

Fra : Nette

Dato : 28-05-03 07:10

"Mads Thorning Pedersen" skrev i en meddelelse
> [...]
> ansjos-ekstrakt og salt...hvordan ansjosekstraktet så helt præcis er
> fremstillet ved jeg ikke. Kan være der er andre her i NG der kan svare på

Ansjos er en fisk

Nette

Fra : Splinten

Dato : 28-05-03 07:32

> "Mads Thorning Pedersen" skrev i en meddelelse

> Ansjos er en fisk
>
> Nette

Nej... det sir du ikke. Er det dit endelige svar ?

Splinten

Fra : Nette

Dato : 28-05-03 17:01

"Splinten" skrev i en meddelelse news:bb1kvv$10v7$1@news.cybercity.dk...
> Nej... det sir du ikke. Er det dit endelige svar ?

Jeps, hvis vedkommende, der mente man godt kunne servere ansjossovs for
vegetarer, nu forstår, at det ikke dutter

Nette

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 30-05-03 21:12

> Jeps, hvis vedkommende, der mente man godt kunne servere ansjossovs for
> vegetarer, nu forstår, at det ikke dutter

Det viste jeg nu sådan set godt. Det var også derfor jeg skrev et eller
andet i stil med at "ok, så ryger vegetartingen lidt..."

Skrev det med fordi der er nogen der ikke er mere vegetarer end at de godt
kan klare lidt fiskesovs i ny og næ.

Mvh Mads

Fra : Bo Warming

Dato : 24-05-03 08:02

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message
> [...]
tid
> og mange ingredienser.
> Men, har i aldrig en kødløs dag? Og i så fald, hvad spiser i så?

I min barndom: byggrød

Nu: Stærkt krydret tandoori-kylling uden kylling (ris og brød og karrysovse
og forhåndenværende løg mm)
P.t. ny uskrællede kartofler der har været ganske kort tid i mikrobølgeovnen
Iaften hvor gæster, nedlader min kone sig til at lave mad til mig vistnok
sashimi/sushi (sushi er kun risbollerne). Fisk er næsten vegetar. Når jeg
selv efterligner hende fremragende japanske gastronomikunst, så rå
sildefiletter og ingefær som sashimi-delen. Evt peberrod som wasabi-delen.