Hvad er melassesukker?
Fra : Mikkel Winther

Dato : 19-05-03 10:34

Jeg er kommet i besiddelse af en opskrift, som beder om "ægte, gammeldags
melassesukker". Kan nogen fortælle mig hvad det er?

Her er opskriften, hvis nogen er interesserede:

KARTOFFEL-CHOKOLADEKAGE MED BEGRAVEDE JORDBÆRJUVELER

Nogle kager er bombastiske, og denne kage hører helt klart til i denne
kategori.

Jo længere den står, des bedre bliver den. Faktisk smager den allerbedst
efter at have stået i køleskabet 2-3 dage, men det er ikke så let at holde
fingrene fra den så længe. Omvendt er kagen så bastant, at det er svært at
nå at spise mere end halvdelen, inden de 2-3 dage er gået.

Byd den og nyd den kold mere eller mindre lige fra køleskabet.

1,5 kg søde kartofler, skrællede og skåret i fine tern
500 g god mørk chokolade, hakket eller revet
250 g usaltet smør, smeltet
1 stang vanilje, ekstremt finthakket
fintreven skal af 1 økologisk appelsin
1,5 dl ægte, gammeldags melassesukker
1 meget lillebitte knivspids hav- eller stensalt
500 g jordbær, skåret i halve
smør til at smøre springformen

Damp de søde kartofler til de er helt møre, og lad dryppe og dampe helt af.

Smelt chokoladen forsigtigt over et vandbad.

Kom alle ingredienserne undtagen jordbær i en foodprocessor, og purér til en
fin masse. Alternativt kan man bruge en blender og tage det i hold.

Vend jorbærrene i 'dejen', og kom denne i en smurt springform.

Bag kagen i ca. 1 time i en 200 grader varm ovn, og lad den stå og køle af
et par timer, før der spises af den.

Fra : Marco

Dato : 19-05-03 11:19

"Mikkel Winther" <mikkel.wintherNOSPAM@mail.dk> skrev:

> Jeg er kommet i besiddelse af en opskrift, som beder om "ægte, gammeldags
> melassesukker". Kan nogen fortælle mig hvad det er?

Melassesukker er sukker, der har et indhold af flydende melasse. Det smager
a la - og ser ud som - brun farin.

Jeg køber såmænd mit i Brugsen og Kvickly. Det hedder Molasses/Cane Sugar,
og fås i en mørk og endnu mørkere udgave.

Måske findes andre udgaver.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Mikkel Winther

Dato : 19-05-03 22:51

"Marco" <meco@ofir.dk> wrote in message news:baab41$mvu$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> Jeg køber såmænd mit i Brugsen og Kvickly. Det hedder Molasses/Cane Sugar,
> og fås i en mørk og endnu mørkere udgave.

Tak for svaret. Hvis jeg ikke lige finder det i min lokale Super Brugsen
bruger jeg bare brun farin i stedet.

m.

Fra : Soren Lindholt

Dato : 21-05-03 12:32

Mikkel Winther <mikkel.wintherNOSPAM@mail.dk> wrote in article
<3ec951d1$0$83054$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> Tak for svaret. Hvis jeg ikke lige finder det i min lokale Super Brugsen
> bruger jeg bare brun farin i stedet.

Jeg fandt noget for nylig i Søstrene Grene, i England er det almindelig
forekommende i alm. butikker.
Det er voldsomt godt i Irish Kaffe
--
Soren
http://motortosse.dk

Fra : Jørgen Hess

Dato : 23-05-03 20:41

"Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Brugsen

> Jeg fandt noget for nylig i Søstrene Grene, i England er det

I følge Claus Meyer laver De Danske Sukkerfabrikker, et produkt, eller
rettere, de kan ikke undgå det, nemlig den sukkermelasse der kommer
fra sukkerkogeren og derfra sendes til centrifugen og slynges til
hvidt sukker. Dette produkt, uagtet det er roesukker, smager iflg.
Meyer godt. Men sukkerfabrikkerne har nærmest selv indrømmet at de er
nogle krystere og tør ikke slippe dette produkt løs i handelen.
mvh
Jørgen