/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
bededag
Fra : Børge Højlund Jensen


Dato : 15-05-03 07:09

Fredag er det i følge kalenderen bededag ( Det burde det være hver dag )
Men hvad er det for en størrelse det der bededag der holdes som en
helligdag.

--
Med kærlig hilsen fra Børge.
http://www.nydheder.subnet.dk/ min hjemmeside
http://www.into.dk/to/to.php Troens ord Brande.
http://www.kc-herning.dk/ kristen center Herning.
http://www.oplevjesus.dk Jesus huset Herning.






 
 
Tommy (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Tommy


Dato : 15-05-03 07:22

Ja, også helligdag, hver dag :)

Mvh,
Tommy

Børge Højlund Jensen wrote:

> Fredag er det i følge kalenderen bededag ( Det burde det være hver dag )
> Men hvad er det for en størrelse det der bededag der holdes som en
> helligdag.
>


Andreas Falck (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Andreas Falck


Dato : 15-05-03 09:32

Tommy tommy@egenserver.dk skrev dette:

> Ja, også helligdag, hver dag :)

men altså kun efter læsning og efterlevelse af:
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***


Tommy (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Tommy


Dato : 15-05-03 11:54

Andreas Falck wrote:

> Tommy tommy@egenserver.dk skrev dette:
>
>> Ja, også helligdag, hver dag :)
>
> men altså kun efter læsning og efterlevelse af:
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
>

Næ, Det behøver jeg ikke læse og efterleve, for at holde helligdag hver dag!

Mvh,

Tommy.

Britt Malka (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Britt Malka


Dato : 15-05-03 12:46

On Thu, 15 May 2003 08:08:49 +0200, "Børge Højlund Jensen"
<b-h-j@oncable.dk> wrote:

>Fredag er det i følge kalenderen bededag ( Det burde det være hver dag )
>Men hvad er det for en størrelse det der bededag der holdes som en
>helligdag.

Kalenderen har ikke helt ret, for der burde stå "Store bededag". I
stedet for en masse dage, hvor man skulle bede og faste, slog man dem
i Danmark sammen til én dag, som kom til at hedde "Store bededag".
--
Med venlig hilsen
Britt Malka

Vil du modtage ugebrevet tips & tricks? www.malka.it/libris/tips.html

Anders Peter Johnsen (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Anders Peter Johnsen


Dato : 15-05-03 21:06

"Britt Malka" <britt@malka.fr> skrev i en meddelelse
news:3ec87e0e.10497609@news.free.fr...
> On Thu, 15 May 2003 08:08:49 +0200, "Børge Højlund Jensen"
> <b-h-j@oncable.dk> wrote:
>
> >Fredag er det i følge kalenderen bededag ( Det burde det være hver
dag )
> >Men hvad er det for en størrelse det der bededag der holdes som en
> >helligdag.
>
> Kalenderen har ikke helt ret, for der burde stå "Store bededag". I
> stedet for en masse dage, hvor man skulle bede og faste, slog man dem
> i Danmark sammen til én dag, som kom til at hedde "Store bededag".

Og hvis jeg ikke tager meget fejl var det ret tidligt i den Danske
Reformation, man "nedprioriterede" de katolske helgener og deres faste
helligdagedage (altså højtider) blev samlet i een "Store Bededag", der vel
næsten svarer til Anglikansk "Halloween", altså en
nordisk/lutherskreformatorisk "Alle Helgener"-fest?

--
Mvh
Anders Peter Johnsen



Bo Warming (16-05-2003)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 16-05-03 03:42

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
news:3ec3f329$0$58888$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Og hvis jeg ikke tager meget fejl var det ret tidligt i den Danske
> Reformation, man "nedprioriterede" de katolske helgener og deres faste
> helligdagedage (altså højtider) blev samlet i een "Store Bededag", der vel
> næsten svarer til Anglikansk "Halloween", altså en
> nordisk/lutherskreformatorisk "Alle Helgener"-fest?

Næ næ hør nu her, lyt og lær J



Halloween er MEGET hedensk og keltisk for UK var udkantsområde i Europa,
hvorimod danskere har tysk slavementalitet og adløs paven og pillede alt
andet end fastelavn ud.



Frugtbarhedskult hvor præsten gik rundt og strintede (vievand) på markerne
havde man næsten til Struensee slog helgendage sammen til een



At man havde forbud mod normalbagning så hvedebagning med anderledes gæring
kom ind i billedet, ville jeg gerne forstå en religiøs rod til?



Er der ikke en anden helligdag hvor bagerne laver præcis de samme firkantede
kryddere "hveder"



Reklame for Carlsberg om Store Hvededag er da for langt ude









Anders Peter Johnsen (17-05-2003)
Kommentar
Fra : Anders Peter Johnsen


Dato : 17-05-03 01:18


"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse
news:KbYwa.40248$g21.13000@fe08.atl2.webusenet.com...
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> news:3ec3f329$0$58888$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Og hvis jeg ikke tager meget fejl var det ret tidligt i den Danske
> > Reformation, man "nedprioriterede" de katolske helgener og deres faste
> > helligdagedage (altså højtider) blev samlet i een "Store Bededag", der
vel
> > næsten svarer til Anglikansk "Halloween", altså en
> > nordisk/lutherskreformatorisk "Alle Helgener"-fest?
>
> Næ næ hør nu her, lyt og lær J
>
>
>
> Halloween er MEGET hedensk og keltisk for UK var udkantsområde i Europa,
> hvorimod danskere har tysk slavementalitet og adløs paven og pillede alt
> andet end fastelavn ud.

Nu taler jeg ligesom også om EFTER Reformationen...

Det er fuldstændig oplagt at Helgendage mister sin berettigelse i en
Luthersk-evangelisk kirke, hvor fokus - i modsætning til hos katolikkerne -
udelukkende er på Kristus.

> Frugtbarhedskult hvor præsten gik rundt og strintede (vievand) på markerne
> havde man næsten til Struensee slog helgendage sammen til een

Er det da Struensee, der indførte St. Bededag?

> At man havde forbud mod normalbagning så hvedebagning med anderledes
gæring
> kom ind i billedet, ville jeg gerne forstå en religiøs rod til?

Det er mig bekendt på grund af en jødisk sabbat-tankegang: Bageren måtte
ikke arbejde på denne "hellige hviledag", så derfor skulle der bages brød,
som kunne sig fugtigt til dagen efter.

> Er der ikke en anden helligdag hvor bagerne laver præcis de samme
firkantede
> kryddere "hveder"

Der er mig bekendt langt mere gods i hveder, og nej, jeg har eller kun hørt
om fastelavnsboller...

> Reklame for Carlsberg om Store Hvededag er da for langt ude

Jeg synes nu det er et skægt ordspil mellem bollen og øllen...Men at kalde
det "Store Hvededag" er åndssvagt og dumsmart.

--
Mvh
Anders Peter Johnsen






Bo Warming (17-05-2003)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 17-05-03 14:12

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
news:3ec57f9e$0$32526$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> news:KbYwa.40248$g21.13000@fe08.atl2.webusenet.com...
> > "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> > news:3ec3f329$0$58888$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > Og hvis jeg ikke tager meget fejl var det ret tidligt i den Danske
> > > Reformation, man "nedprioriterede" de katolske helgener og deres faste
> > > helligdagedage (altså højtider) blev samlet i een "Store Bededag", der
> vel
> > > næsten svarer til Anglikansk "Halloween", altså en
> > > nordisk/lutherskreformatorisk "Alle Helgener"-fest?
> >
> > Næ næ hør nu her, lyt og lær J
> >
> >
> >
> > Halloween er MEGET hedensk og keltisk for UK var udkantsområde i Europa,
> > hvorimod danskere har tysk slavementalitet og adløs paven og pillede alt
> > andet end fastelavn ud.
>
> Nu taler jeg ligesom også om EFTER Reformationen...

> Det er fuldstændig oplagt at Helgendage mister sin berettigelse i en
> Luthersk-evangelisk kirke, hvor fokus - i modsætning til hos
katolikkerne -
> udelukkende er på Kristus.

Allehelgensdag og bededag har vist samme hvede-tradition pga
gæring-bager-stivsind
Mon ikke det er tilfælde at halloween og allehelgen associeres
I begge tilfælde er der nok hedensk folklore der lever videre, lissom i
julen
> > Frugtbarhedskult hvor præsten gik rundt og strintede (vievand) på
markerne
> > havde man næsten til Struensee slog helgendage sammen til een
>
> Er det da Struensee, der indførte St. Bededag?

Ja, der var for mange gamle katolske helligdage så rationelt samledes til
een bededag
Måske reformen havde været i støbeskeen før hans hektiske regeringsperiode

> > At man havde forbud mod normalbagning så hvedebagning med anderledes
> gæring
> > kom ind i billedet, ville jeg gerne forstå en religiøs rod til?
>
> Det er mig bekendt på grund af en jødisk sabbat-tankegang: Bageren måtte
> ikke arbejde på denne "hellige hviledag", så derfor skulle der bages brød,
> som kunne sig fugtigt til dagen efter.
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste