kan man fryse hønsekøds-suppe?
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-05-03 20:29

Jeg står med en bornholmsk "unghane" som jeg godt kunen tænke mig at
lave suppe af. Kan det lade sig gøre at fryse det med?

Jeg forventer at koge suppen på, hvad jeg har, dvs. gulerødder, løg,
nogle rodfrugter (huske ej navnet, men det er sådan nogle små,
trekantede "hvide gulerødder"). Nogen der har en fornemmelse af,
hvordan det går i spænd?

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Tina

Dato : 17-05-03 21:16

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle rodfrugter (huske ej navnet, men det er sådan nogle små,
> trekantede "hvide gulerødder"). Nogen der har en fornemmelse af,

Suppe er velegnet til nedfrysning, men tag grøntsagerne fra inden, og tilsæt
friske ved opvarmning af suppen. Man _kan_ også godt fryse det med de
grøntsager, suppen er kogt på, men det bliver noget underligt splattet
noget, når det bliver opvarmet

De grøntsager du nævner, kan du godt koge suppe på. Det kan man faktisk med
stort set alle grøntsager, der er "faste" og bastante, så de ikke bliver
helt udsplattede under kogningen.

Velbekomme

Tina

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-05-03 21:56

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> writes:

> [...]
> det med de grøntsager, suppen er kogt på, men det bliver noget
> underligt splattet noget, når det bliver opvarmet

OK. Tak for svaret. Jeg regner med først at koge hele kræet med
grøntsagerne, og bagefter fiske den op og skære den i stykke som jeg
putter tilbage i suppen. Det kan godt fryses ned sammen, ikke? Jeg
tilsætter så bare nogle porrer og lidt andet, når jeg skal spise
den. Lyder det fornuftigt?

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Tina

Dato : 17-05-03 22:42

> [...]

> putter tilbage i suppen. Det kan godt fryses ned sammen, ikke? Jeg
> tilsætter så bare nogle porrer og lidt andet, når jeg skal spise

Jeg ville fryse kød og suppe hver for sig, men det er vist smag og behag.

Ellers lyder det meget fornuftigt

Tina

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-05-03 16:50

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> writes:

> Jeg ville fryse kød og suppe hver for sig, men det er vist smag og
> behag.

Hvad opnår man ved at adskille det?

> Ellers lyder det meget fornuftigt

Bon, den står og bobler lystigt i køkkenet. Kæresten er o sommerhus
lige nu, og skal opvartes godt i den kommende tid. Hun har et barn
inde i maven.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Tina

Dato : 18-05-03 18:03

> Hvad opnår man ved at adskille det?

Tror ikke, man opnår noget. Jeg er bare vant til at fryse det hver for sig.
Så kan man også tilsætte så meget kød, man har lyst til den dag.

> Bon, den står og bobler lystigt i køkkenet. Kæresten er o sommerhus
> lige nu, og skal opvartes godt i den kommende tid. Hun har et barn
> inde i maven.

Tillykke (Jajajaja, jeg veeeed godt, det er OT ;)
- Har selv lige fået niece nummer to, en fin lille pige. 19 dage gammel
idag. *s*

Held og lykke med det hele *SSS*

Tina

Ps: "Den anden" hedder persillerod. "Toppen" på persillerod stikker op, mens
toppen på pastinakken er "nede" i grøntsagen, som på en gulerod.
"Pastinakken er nede med nakken"

Fra : Felix

Dato : 19-05-03 00:52

On Sun, 18 May 2003 19:03:22 +0200, Tina wrote:

>Tror ikke, man opnår noget. Jeg er bare vant til at fryse det hver for sig.
>Så kan man også tilsætte så meget kød, man har lyst til den dag.

Udmærket argument. Specielt hvis tingene er nedfrosset i passende
små portioner som svarer til familiens behov.

Jeg vil lige fortælle, at ALT i en fryser fordamper vand - og
derved udtørres (langsomt).
Derfor skal du tilsætte så megen suppe til kødstykkerne, så de
lige er dækket af suppen før indfrysningen. Så smager kødet
næsten som friskt når det optøes.

m. v. h.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-05-03 06:40

"Felix" <Felix@nowhere.com> wrote in message

> [...]
> Derfor skal du tilsætte så megen suppe til kødstykkerne, så de
> lige er dækket af suppen før indfrysningen. Så smager kødet

Lægger du kød i køleskabet, uindpakket, vil fordampning af vand typisk blive
halveret.
Lægger du det i fryseren, vil fordampning nedsættes til under en tusindedel.

Kød smager ikke anderledes af at have været frosset, men dygtige
smagsdommere og mange japanere kan smage på fisk, om de har været frosset -
især når de bruges til sashimi(med sushi-ris), men også efter let
varmebehandling.

Fra : Bo Warming

Dato : 18-05-03 00:49

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> wrote in message

> [...]
> putter tilbage i suppen. Det kan godt fryses ned sammen, ikke? Jeg
> tilsætter så bare nogle porrer og lidt andet, når jeg skal spise

AL SUPPE KAN NEDFRYSES
og der er intet man behøver adskille.
Grøntsager er så udsmaskede af at være kogt, at den yderligere
struktur-destruktion ved nedfrysning gør ringe forskel for konsistens og
slet ikke for kemisk smag..

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 18-05-03 08:16

17 May 2003 21:28:53 +0200, skrev Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> :

>nogle rodfrugter (huske ej navnet, men det er sådan nogle små,
>trekantede "hvide gulerødder").

Pastinak ??

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-05-03 12:41

Gitte Sørensen <gitte@superbruger.dk> writes:

> Pastinak ??

Ja, enten dét eller den anden..

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-05-03 19:26

> Ja, enten dét eller den anden..

Rodpersille.

vh
Jan

Fra : Frank L¿kkegaard

Dato : 18-05-03 21:34

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:
>Hvad opnår man ved at adskille det?
Du opnår at dine grøntsager ikke bliver vanvittigt snaskede ved optøning.

Men det bedste resultat opnår du ved at si suppen, og tilsætte friske
grøntsager efter suppen er optøet.

Når jeg koger suppe, kasserer jeg altid det hold grøntsager som suppen er
kogt på, og gør nogle friske klar, der så koger med til sidst, så de
stadig har lidt "bid" og sprødhed.

Frank Løkkegaard