Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fuglefotografer hjælp..
Fra : max

Dato : 14-05-03 12:52

Det er helt nyt for mig, så jeg håber der er nogen der kan
give mig lidt tips til hvordan faen man skal fotografere fugle
i flugt, det er ikke sjovt kun at have billeder af sovende ænder.

Det er focus den er gal med, skal man slå auto funktionen
fra eller er der en smart måde at gøre det på.
-max-

Fra : Peter Andersen

Dato : 14-05-03 13:06

max wrote:
> [...]
>
> Det er focus den er gal med, skal man slå auto funktionen
> fra eller er der en smart måde at gøre det på.

Har du "Al Servo" fokusering på dit kamer? i såfald er det oplagt at bruge,
og så et hurtigt og lysstærkt teleobjektiv.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : max

Dato : 14-05-03 13:17

> Har du "Al Servo" fokusering på dit kamer? i såfald er det oplagt at bruge,
> og så et hurtigt og lysstærkt teleobjektiv.
>
> --
> Vh. Peter Andersen

Hva faen betyder "Al Servo" - S2'ern har 3 indstillinger
singel- udløser når der er focus, contunerlig følger motivet
og manuel. Objektivet er 500/4,5 hsm, det svarer vidst til
nikons AF S..
-max-

Fra : KNL DtP

Dato : 14-05-03 15:06

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hva faen betyder "Al Servo" - S2'ern har 3 indstillinger
> singel- udløser når der er focus, contunerlig følger motivet
> og manuel.

'Al servo' er vist et Canon-ord. Det betyder, at fokuseringen hele tiden følger
motivet, så det til alle tider er skarpt (ideelt set).

På dit kamera ville jeg vælge kontinuerlig, og hvis du manuelt kan vælge lukketiden,
så vælge en på måske 1/500 sek. eller sætte den på Sport-programmet. På den måde
sikrer du, at fuglen står skarp på billedet og ikke tværer ud.

> Objektivet er 500/4,5 hsm, det svarer vidst til

Med et 500 mm objektiv burde du nok kunne komme tæt på et par fugle. Husk på, at med
så kraftig en tele, så kan du nemt komme til at ryste billedet. Derfor er lukketiden
på 1/500 sek. måske endda i underkanten. Du kunne jo også bruge et stativ, og på den
måde sikre et solidt fixpunkt

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : max

Dato : 14-05-03 20:56

> [...]
> på 1/500 sek. måske endda i underkanten. Du kunne jo også bruge et stativ, og på den

Hehe, al servo, lyder som dagens ret på min lokale cantina, men
tak for afklaringen, det svarer til min continuerlig indstilling..

Stativ -jo tak, den er gået op for mig.. Det er sku en svær kunst
at fotografere fugle, men med lidt hjælp får jeg vel lært det-tak-
-max-

Fra : Madsen

Dato : 14-05-03 15:35

KNL DtP skrev:

> 'Al servo' er vist et Canon-ord.

På mit Minolta SLR (Dynax 700si) hedder det noget så voldsomt som
'Multi-dimensional Predictive Focus Control'. Mon ikke det er hvad
der svarer til 'Al Servo' på et Canon?

Madsen.

Fra : Alex W

Dato : 14-05-03 15:53

Bare for at blande mig...

Slå din autofunktion fra...
Det er ikke alle autofocus systemer der er lige hurtige.... og slet ikke med
så lang brændvidde som 500mm.
Den menneskelige hjerne og øjet er meget hurtig.. og med lidt træning kan
man stille skarpt utroligt hurtigt.
I gamle dage før autofocus var man i kanon træning ... i dag har vi
autofocus.. og jeg har misset flere motiver på den bekostning .... suk!
Når jeg ved at noget skal gå stærkt, så er det manuelt ..... Jeg har endda
et Canon som har ekstremt hurtigt autofocus.

/Alex

Fra : max

Dato : 14-05-03 21:05

> [...]
> Når jeg ved at noget skal gå stærkt, så er det manuelt ..... Jeg har endda
> et Canon som har ekstremt hurtigt autofocus.

Den menneskelige hjerne og hurtigt øje, jaja jeg kan godt huske det
forholdt sig sådan engang, træning siger du, godt tip..
Jeg tror mit autofocus system er hurtigt, men problemet har været at
holde fuglen fast i den lille firkant hvor kameraet focuserer, prøver
med manuel focus.. -max-

Fra : Alex Linaa

Dato : 14-05-03 21:34

"Alex W" <skriverstuen@adr.dk> wrote in message
> Bare for at blande mig...
>
> Slå din autofunktion fra

Sådan har jeg også fået et par fugle i kassen.
Manuel fokus præfokuseret på uendelig, en blænde 8-9 stykker, en dag med
godt lys, og "knips".

vh Alex Linaa

Fra : max

Dato : 15-05-03 06:39

> Sådan har jeg også fået et par fugle i kassen.
> Manuel fokus præfokuseret på uendelig, en blænde 8-9 stykker, en dag med
> godt lys, og "knips".
>
> vh Alex Linaa

Ok det prøver jeg, hvis det ikke regner for meget poster jeg
resultatet i binaer senere..
Uendelig fokus er noget med 100m+ på 500'en..
Mon ikke en indstilling på 400-800 ISO er en fordel, og måske
en exponerings kompensation på 1-2bl. mod en skyet himmel..?
Spotmåling..??
-max-

Fra : max

Dato : 14-05-03 20:56

> På mit Minolta SLR (Dynax 700si) hedder det noget så voldsomt som
> 'Multi-dimensional Predictive Focus Control'. Mon ikke det er hvad
> [...]

*LOL*
-max-

Fra : Madsen

Dato : 14-05-03 16:07

Alex W skrev:

> Slå din autofunktion fra...

Nu er det ikke mig der fotograferer fugle i flugt, men tak for rådet
alligevel. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 14-05-03 21:29

max skrev:

> *LOL*

Ja, det lyder fornemt, gør det ikke? :)

Madsen.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-05-03 09:03

> [...]
>
> Det er focus den er gal med, skal man slå auto funktionen
> fra eller er der en smart måde at gøre det på.

Hej Max

Nu skriver du ikke hvilke fugle det drejer sig om, hvis det er havfugle,
altså Måger o.s.v. Så tag med Stena til Sverige, gerne fra Frederikshavn,
og tag kone og en pose kiks med. Så kan du få dem på meget tæt hold, når de
kommer for at tage den kiks der rækkes ud til dem. Så kan du få dem på
meget tæt hold, så en 100 mm tele er faktisk lige ved at være for stor.
Men ellers er parolen, udse din fugl, studer den nøje, og når du har dens
vaner, så finder du et godt skjul, og venter. Men en hurtig film, et
objektiv med stor dybdeskarphed, jo flere mm jo større dybdeskarphed er der
påkrævet. Gamle rørteler er klart de bedste, men også lidt klodsede, og er
det i skoven, så brug for en gammel Kenlock manuel tele 500 mm. Den er ikke
bedre end de andre, men den er billig, og man kan nemt komme til at smadre
et par stykker. Men bjærg dine første erfaringer i en offentlig park, hvor
folk kommer for at fodre ænder, der er også måger, som gerne vil have en
bid, og er du heldig, så også nogle fjordterner, men start med mågerne, de
kommer og hænger i luften lige foran dig, er ikke særligt sky, de er
rimeligt store. Lad i første omgang fjordternen flyve, den er for hurtig,
men er den tæt nok på, kan du tage den når den styrtdykker. Ude på færgerne
kan du få gode skud af de store mågearter, som er ganske imponerende når de
hænger i luften. Men som sagt, start med måger i glid og nedbremsning.
Nedbremsningen er den flotteste, da den så kommer lige mod dig, med vingerne
ude, og halen spredt, og på dette tidspunkt er det ikke nødvendigt med andet
end max 200 mm, ofte mindre, men en lukkertid på 1/500 eller hurtigere, og
husk, allerhelst solen i ryggen. Men en god lys dag, gerne lettere
overskyet. På havnen er der og masser af måger at fotografere, men der er
de mere sky. Håber du kan bruge lidt af dette, og ellers er der bare
tilbage at sige " Held og Lykke "

M.V.H......Benny..

Fra : max

Dato : 15-05-03 09:43

> [...]
> overskyet. På havnen er der og masser af måger at fotografere, men der er
> de mere sky. Håber du kan bruge lidt af dette, og ellers er der bare

Mange tak, Benny, for de mange gode råd.. Jeg tager nok ikke til
Frederikshavn for at komme til sverige, men jeg skal ud og fiske
næste weekend og der plejer vi at have masser a måger på slæb.
Jeg har en (ny) rørtele 500mm, og den har jeg ikke tænkt mig at
smadre, du er sku uhyggelig mand..
Jeg har taget dit råd mht. en kortere tele til havet, og har lige bestilt
en 70-200 VR, den vil vidst også være go' til teater og musik..
Men nu må jeg ud og afprøve dine foreslag..
-max-

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-05-03 10:23

> [...]
> en 70-200 VR, den vil vidst også være go' til teater og musik..
> Men nu må jeg ud og afprøve dine foreslag..

Hej igen Max

Det bliver man med tiden, så held og lykke med fisketuren, håber du får et
par gode skud, og med lidt held også lidt fisk, eller var det omvendt ,
og lad være med pludselig at blive undervandsfotograf, det er også for dyrt
... Som jeg skrev, skoven er et farligt sted, når man er en 500 mm
rørtele, og får den idiotiske ide at kravle i træer. Når motivet er godt
nok, så glemmer man hvor man er, og det sker man tager elevatoren ned. 7 -
9 - 13, så har jeg aldrig selv smadret en, heller ikke brækket knogler, så
alt i alt, været passende heldig, men det er sket man er blevet lidt
forslået, men det vildeste har stadig været at jagte 50 mm optikker, der
lystigt trillede ned ad fliserne i Zoo, og det ser sikkert komisk ud ,
men de kommer til at gå så underligt af det, bare så du ikke fristes til at
prøve . Men hvis det er på risikable steder, kan jeg da varmt anbefale
et gammelt Nikon, det tager nogle gode billeder, har manuelt focus og er
bundsolide. De giver ikke op for bollemælk.

M.V.H.....Benny..

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 15-05-03 18:26

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>kommer for at tage den kiks der rækkes ud til dem. Så kan du få dem på
>meget tæt hold, så en 100 mm tele er faktisk lige ved at være for stor.

Frederikshavn - Oslo kan nu også bruges til havfuglefoto

De nederste billeder på denne side: http://hiker.dk/dagbog/norge2001/side11.htm
viser lidt af hvad jeg fik ud af en 35 - 135 mm zoom.

Og det er vist rigtig nok at færgerne er udmærket træning til fuglefoto. Der er
masser af fugle og det går ikke så stærkt som hvis det var Isfuglen.

På samme tur fik jeg også lidt billeder af Vipstjert, igen er det nederst på
siden: http://hiker.dk/dagbog/norge2001/side09.htm

Det har lykkedes mig at få alle billederne til at fylder pænt på negativerne og
de er faktisk nogenlunde skarpe.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : max

Dato : 15-05-03 18:42

> [...]
> siden: http://hiker.dk/dagbog/norge2001/side09.htm
>
> Det har lykkedes mig at få alle billederne til at fylder pænt på negativerne og

Tak for det Ove, jeg prøvede at fange en måge som du har,
men det kan simpelthen ikke lade sig gøre med en 500mm.
Hva syns du om dagens måge på dk.binaer..?
I har rigtigt levet der oppe i norge, har været i lapland et
par gange, ris og svampe, smager ah til, men man kan leve
af det.. -max-

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 15-05-03 20:54

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote:

>Tak for det Ove, jeg prøvede at fange en måge som du har,
>men det kan simpelthen ikke lade sig gøre med en 500mm.
>Hva syns du om dagens måge på dk.binaer..?

Alt i alt et godt skud.

Men min første tanke var at det overhovedet ikke var skarpt.

Men efter lidt mere tid med billedet så ser man, at skarphedsplanet højest
ligger en lille smule foran "fjerkostens" øje, og det faktisk må være fuglens
bevægelse der giver "uskarpheden"

Og fortsæt endelig med træningen.
For en lille smule panorering vil kunne få fuglens krop lidt mere skarp, flytte
bevægelses uskarpheden over på vandet og bibeholde bevægelsen i vingeslaget.

Fra : max

Dato : 15-05-03 21:01

> [...]
> bevægelses uskarpheden over på vandet og bibeholde bevægelsen i vingeslaget.

Næh jeg syns heller ikke det er skarpt, men du ved jo selv hvor
svært det er, og nu vil du også ha mig til at panorere, jamen ok,
jeg ender nok i vandet, men jeg vil prøve igen imorgen..
Jeg har postet et par debat billeder, der er exif info hvis du er
interesseret i det..
-max-

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-05-03 18:47

"Ove Kjeldgaard" <ok@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> siden: http://hiker.dk/dagbog/norge2001/side09.htm
>
> Det har lykkedes mig at få alle billederne til at fylder pænt på

Hej Ove

Det ser ikke så tosset ud, og ja, færgerne til Norge er nok ikke dårligere
end Sveriges bådene. Det går bare lidt hurtigere med et lille smut til
Sverige, end med et smut til Norge, hvis formålet bare var, at fotografere
måger i luften.
Dine forsøg på Vipstjerten er ikke så dårlige. Norge er for den sags skyld
et godt sted at fotografere fugle. Nordmændene har gennem tiderne haft et
væsentligt bedre og mere venskabeligt forhold til naturen, end Danskerne har
haft. Derfor er vilde dyr i Norge, heller ikke så sky, som de er i Danmark.
Det samme kan man sige om Sverige. Desværre gav det jo så også lidt
bagslag, da det dermed blev relativt let for krybskytter, at nedskyde
fredede rovfugle i både Norge og Sverige. De er noget sværere at komme ind
på livet af i Danmark, fordi der har været udbredt jagt på dem, ja faktisk
op til omkring 1950 var der faktisk præmie fra staten, for at nedlægge
rovfugle. Så det kan være vi har nogle kommende fuglefotografer her ..
Hvis ikke Max blev skræmt ved tanken om at knække, eller smadre et 500 rør
.... Bare rolig Max, det sker ikke så tit, men du kan jo bare lade være
med at kravle i træer, så sker der som regel ikke det vilde. Gad vide om
det er derfor jeg har fået et af mine øgenavne " Den Afskyelige Snemand "
.

M.V.H.....Benny..

Fra : max

Dato : 20-05-03 18:32

> [...]
> det er derfor jeg har fået et af mine øgenavne " Den Afskyelige Snemand "

*LOL* -max-

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 20-05-03 21:03

Hej Benny

> [...]
>haft. Derfor er vilde dyr i Norge, heller ikke så sky, som de er i Danmark.

Tak for de pæne ord.

> [...]
>det er derfor jeg har fået et af mine øgenavne " Den Afskyelige Snemand "

Er det en historie vi må høre mere om?

Men ellers ville jeg da ikke have nogen særlig betænkning ved at klatre op i et
træ med mit klatreudstyr, lave en standplads og så finde fotogrejet frem af en
bare nogenlunde polstret taske.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-05-03 07:55

> [...]
i et
> træ med mit klatreudstyr, lave en standplads og så finde fotogrejet frem

Hej igen Ove

Det er nu ikke fordi den er pokkers interessant, men engang i mine unge
dage, startede jeg egentligt med at kalde mig selv for " Lille søde mig "
Det var ikke særligt smart fundet på, for pludseligt var der mindst 3000 af
den slags, og så måtte jeg jo hedde noget andet, og det modsatte af lille
søde mig, ja det måtte jo være, Den afskyelige snemand. Det kunne jeg så
beholde for mig selv

M.V.H.....Benny..