Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spot metering mode????
Fra : Søren

Dato : 13-05-03 21:36

Er der nogen der kan fortælle mig hvad "spot metering mode" betyder?
det er en funktion på mit olympus camedia c-1400xl, men jeg har aldrig
rigtigt fundet ud af hvad det gør.

Søren

Fra : Peter Andersen

Dato : 13-05-03 21:39

Søren wrote:
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad "spot metering mode" betyder?
> det er en funktion på mit olympus camedia c-1400xl, men jeg har aldrig
> rigtigt fundet ud af hvad det gør.

Måler lys på et enkelt spot, formentlig i midten eller også har du en
indikator du kan flytte rundt på afhængig af hvor du vil måle.
Forskellen er at den ikke måler det totale lys der slipper igennem
obejktivet og fx. snyder hvis du har en mørk forgrund eller lys baggrund.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Lars Magne Sjo

Dato : 13-05-03 22:24

"Søren" <s.i@pc.dk> skrev i melding
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad "spot metering mode" betyder?
> det er en funktion på mit olympus camedia c-1400xl, men jeg har aldrig
> rigtigt fundet ud af hvad det gør.
>
> Søren
Ta to bilder en solnedgangskveld. Sikt mot et skyggeparti og ta ett med spot
og et med gjennomsnitt, så ser du snart forskjellen. Det gir rom for
eksperimenter.
lm

Fra : max

Dato : 13-05-03 22:44

> Er der nogen der kan fortælle mig hvad "spot metering mode" betyder?
> det er en funktion på mit olympus camedia c-1400xl, men jeg har aldrig
> rigtigt fundet ud af hvad det gør.
>
> Søren

Normalt måler et kamera lyset ved at prioritere den centrale
del af billedet noget højere end toppen og siderne, da et typisk
billed har sit hoved motiv sådan ca centralt placeret. Der findes
mere eller mindre avancerede versioner af denne form for lysmåling
"matrix", som er intelligente nok til at vudere om baggrunds lyset er
uforholdsmæssigt kraftigt eller svagt, og kompensere for det.

Men der er situationer hvor du måske selv vil bestemme hvad der
skal exponeres efter i et billed, eks. du står i en mørk stue og vil
fotografere noget der foregård udenfor i høj solskin, her vil den
almindelige lysmåling prøve at få det hele med, det kan ikke
lade sig gøre, så resultatet blir at stuen er for mørk og det udenfor
blir for lyst... Men med spotmåling, som typisk er et punkt midt i
billedfeltet på 1-5% af billedfladen, kan du måle lyset på det du
syns er vigtigt, så det udenfor blir korrekt belyst, mens stuen som
ikke er vigtig blir meget meget mørk.. Det er et fremragende redskab
men noget man skal øve sig i og tænke sig om når man bruger det..
-max-