Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
HP Photosmart 215 - indstillinger
Fra : anne-lise@boomerang.~

Dato : 10-05-03 09:01

Hej gruppe!

Har ledt i arkivet men ikke fundet svar. Håber en af jer kan hjælpe mig.

Faktisk er jeg først lige begyndt at fotografere foråret med ovenstående,
der kom som et 'godt tilbud' fra TDC, da vi fik ADSL. Billederne er gode
nok, men der er nogle gener:

Brugsanvisningen hævder, at ændrede indstilling gemmes også selvom kameraet
slukkes. Det er ikke, hvad jeg oplever. Indstillingerne returnerer til
default, og det er nok så tungt at skulle ændre hele tiden. Er der noget,
jeg har overset og som kan afhjælpe det her?

Flashkortet (blot 4MB) rummer blot ca. 9-10 billeder ved super fine. Det kan
batterierne godt klare. Vælger jeg basic kan der være ca. 35 billeder, og
jeg kunne også købe et større kort. Men batterierne kan ikke klare meget end
ca. 20 optagelser (indstilling underordnet). Det ligner en
'bider-sig-selv-i-halen' situation. Kan jeg
selv forbedre den?

Vil et nyere/nyt kamera være mere batteri-effektivt? For ærligt talt, på en
rejse kan man godt få lyst til at tage *mange* billeder.

Med venlig hilsen
anne-lise

Fra : BSJ

Dato : 10-05-03 10:09

> [...]
> default, og det er nok så tungt at skulle ændre hele tiden. Er der noget,
> jeg har overset og som kan afhjælpe det her?

Jeg har haft en HP215. Den led af den samme sygdom. Man kan komme ind i en
menu hvor man kan justere forskellige ting (men jeg vil ikke fortælle
hvordan man kommer derind - min HP215 blev aldrig sig selv derefter (læs:
ødelagt)).

> [...]
end
> ca. 20 optagelser (indstilling underordnet). Det ligner en
> 'bider-sig-selv-i-halen' situation. Kan jeg

Nej - den sluger en forfærdelig masse strøm - det passer meget godt med en
15-20 billeder og lidt tid ved PC'eren, så er 4 batterier flade.
Jeg har hørt at nyere HP kameraer og bruger meget strøm - er der nogen der
kan be-/afkræfte det??
Som der står i vejledningen må der IKKE bruges Accu'er af nogen som helst
art. Kameraet er ikke forsynet med nogen strømbegrænsning så hvis man bruger
strømkilder der kan levere en stor strøm, så brænder kameraet simpelthen af
(flashkredsløbet - og uden flashkredsløb melder kameraet fejl).

> Vil et nyere/nyt kamera være mere batteri-effektivt? For ærligt talt, på
en
> rejse kan man godt få lyst til at tage *mange* billeder.

Ja - jeg har fornylig købt en Fuji A200 (sælges herhjemme som A202) - den
bruger 2 stk AA (kan også køre på NiMH), og det ser ud til at et par
"almindelige" batterier holder evigt.

Mvh
Bjarne

Fra : anne-lise@boomerang.~

Dato : 10-05-03 12:24

Hej Bjarne!

Mange tak for et særdeles brugbart svar.
Du siger til sidst:
> Ja - jeg har fornylig købt en Fuji A200 (sælges herhjemme som A202) - den
> bruger 2 stk AA (kan også køre på NiMH), og det ser ud til at et par
> "almindelige" batterier holder evigt.
Med NIMH går jeg ud fra, du mener genopladelige AA batterier, som jeg også
bruger i HP 215 selv om den forbyder det. Kan ikke se strømmen kan være
anderledes

Du har altså købt dit Fuji udenlands. Noget du har lyst til at anbefale?

Med venlig hilsen og tak
anne-lise

Fra : BSJ

Dato : 10-05-03 14:32

"anne-lise@boomerang.dk" <anne-lise@carpentry.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruger i HP 215 selv om den forbyder det. Kan ikke se strømmen kan være

Jo - et "almindeligt" batteri kan på grund af den indre modstand i batteriet
ikke levere så mange Ampere (A)som genopladelige.
Hvis man f.eks kortslutter et nyt AA batteri med en clips og måler den strøm
der løber gennem clipsen vil man se at strømmen ligger omkring 1,5 A.
Hvis man gør det samme med et "billigt" NiMh (Nikkel-Metal Hybrib)
genopladeligt - vil man måle en strøm på omkring 5 A.
Gør man det på et "dyrt" NiMh - vil man måle en strøm på omkring 8 A.
Forskellen på dyre/billige ligger i deres indre modstand.
Bruger man så en rasende dyr NiCd (Nikkel Cadmium) som f.eks bruges i
radiostyrede fly og biler kan man måle strømstyrker omkring 35-40 A.
Ved at "dræne" batteriet på den måde bliver den naturligvis meget varm og
holder omkring 5 minutter.
(Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken for tallene for NiMh - eller for
"batteriet" - det hele afhænger af fabrikat).

Tilbage til sagens kerne.
Flashkredsløbet skal omforme de 6 volt du kommer med fra batterierne. til ca
350-400 volt som lægges på en kondensator og som senere gi'r "glimtet" i
flashen.
Kondensatoren er at sammenligne med et genopladeligt batteri som lades op
til de 350-400 volt på 5 til 10 sekunder.
Hvis en flash IKKE er forsynet med et strømbegrænende modstand vil
kondensatoren forsøge at trække alt den strøm den kan få (clipsen) fra
batterierne og hvis de er i stand til at levere "mange" Ampere vil de
kredsløb der omformer spændingen fra 6 til 350 volt simpelthen brænde af, da
de ikke er konstrueret til at håndtere strømstyrker i den klasse.

Uden at fornærme dig - så har dine NiMh netop en tilpas stor indre modstand.

)

> Du har altså købt dit Fuji udenlands. Noget du har lyst til at anbefale?

Nnjjaa - den er købt på Tenerife for 1200 dkr. Det er vel relativt billigt.
Til gengæld forventer jeg ingen service eller garanti - den må holde så
længe den kan. Udelukkende købt fordi vi tilfældigvis var der - og at HP215
var gået kaput kort tid forinden afrejsen.
Ellers kiggede jeg på Nikon D100 - den så jeg ét sted til 18000,- dkr.
Når jeg engang skal købe mig en D100 (eller hva' den nu hedder når jeg
engang for råd til et digitalt spejlrefleks) bliver det helt sikkert købt i
DK.
Jeg ved godt at man kan købe pr. postordre i det store udland - men jeg vil
ha' det sådan at jeg kan fare i hovedet på forhandleren hvis "det" holder op
med at virke. (Verdensomspændende garanti og bla bla - jeg tror på at det er
noget bøvl, alen lange forklaringer, senden frem og tilbage og andre
mavesårs fremkaldende oplevelser.)

Det jeg egentlig mener er at det hele skal stå i forhold til investeringen.
Jeg tør godt købe en "dims" i udlandet (hvis den er billig nok). Når den
holder op med at virke - i skraldespanden (nej - den skal lige skilles ad
først).
For mig, er et kamera til 20.000,- ikke bare noget man spøger med - derfor
vil jeg købe det i DK.
Og helt ærligt - hvis ikke besparelsen er mere end 10-20 % af den danske
pris - så er det ikke bøvlet værd.

Mvh
Bjarne

Fra : anne-lise@boomerang.~

Dato : 10-05-03 15:57

Hej Bjarne!

Tusind tak for et endog meget udførligt svar. Batterisiden har jeg givet min
mand at studere, for jeg er et fjols til alt med strøm.

Dine betragtninger om køb i udlandet svarer ganske godt til vores - og
løsningen bliver nok at købe endnu et digitalkamera, der kan økonomisere med
batterierne til rejsebrug. I modsætning til dig kan vi så stadig bruge
2-15'eren herhjemme hvor vi bor fast blandt motiverne.

Håber du vinder et eller andet, så du kan få det luksuskamera, du drømmer om

Med venlig hilsen
anne-lise (og hendes mand)
--
Driv kræftforskning hjemmefra www.grid.org