Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon Nikkor
Fra : Allan

Dato : 03-05-03 19:34

Hvad er det lige at bogstavet D betyder, efter blændetallet på et nikon
nikkor objektiv. ??

Jeg ved at de gamle objektiver ikke havde en bogstavskode. Og at de nye har,
Men hvad er forskellen.??

Det må være noget, alle andre en jeg ved for jeg kan intet finde på Nikons
sider.

Allan

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-05-03 21:22

"Allan" skrev...
> Hvad er det lige at bogstavet D betyder, efter blændetallet på et
nikon
> nikkor objektiv. ??

Det er en serie objektiver som understøtter
Nikons egen 3D flash teknik.
Hvad det præcis går ud på, må en anden
svare på....

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Allan

Dato : 03-05-03 21:54

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> "Allan" skrev...
> nikon
>
> Det er en serie objektiver som understøtter
> Nikons egen 3D flash teknik.
> Hvad det præcis går ud på, må en anden
> svare på....
> --
>
> Med venlig hilsen
> Peter Schrøder
> peterschATvip.cybercity.dk
> Replace AT with @ to reply

Jeg siger mange tak for svar.

Selvom det ikke løste mit problem.

Det giver kun flere spørgsmål.

Men jeg har nu et gammelt hus et Nikon F50, Og til den har jeg en AF Nikkor
1:4-5.6D

Nu har jeg lige fundet i arvekassen en optik der hedder , AF Micro Nikkor
105mm 1:2:8

Den passer fint på huset og virker. Men er der en fejl ved det.For den er
uden Det der D

Kan jeg bruge den til mit kamara. Eller er det en dum ide. Jeg tror at jeg
har en ide om at det er hastigheden på autofocusen. men er bestemt ikke
sikker.
Den kom sammen med en F501

Hvad betyder det der D ?

mvh Allan

Og Hvad er det der måske går i stykker hvis jeg bruger den.

Mvh Allan der ingenting ved om :D:

Fra : Uffe Ougaard

Dato : 03-05-03 22:03

Det der "D" betyder at objektivet kan overføre information om
afstandsindstillingen (altså hvor mange meter der er indstillet på)
til kameraet elektronisk.

De nyere Nikon benytter denne information til bl.a. intelligent
flash styring sammen med nyere Nikon Flash.

De (fleste af) de nyere Nikon kan dog også bruge "ikke-D"
objektiver uden problemer - men ikke alle automatiske funktioner
er understøttet .

Uffe

Fra : Bjorn Pedersen

Dato : 05-05-03 11:00

Uffe Ougaard <uffe@nospamougaard.dk> wrote:
: De (fleste af) de nyere Nikon kan dog også bruge "ikke-D"
: objektiver uden problemer - men ikke alle automatiske funktioner
: er understøttet .

AF-D objektiver overfører informasjon om fokusert avstand til kameraet,
dette kan ikke et AF-objektiv uten "D". Utover dette er det ingen
forskjell, og "D" og "ikke-D" objektiver kan benyttes på alle AF-kamerahus
fra Nikon. På de mange nyere AF-kameraer benyttes avstandsinformasjonen
fra D-objektiver til å gjøre lysmålingen mer presis, spesielt på
blitzfoto. Forskjellen er dog svært liten, så det er ikke noe poeng i å
bytte ut "ikke-D"-optikk med "D"-optikk.

I den senere tid er det kommet en del AF-G-optikk. Disse har D-funksjon,
men har ikke blenderring og kan dermed ikke brukes på de fleste gamle
kameraer.

AF-S og AF-I har innebygd fokusmotor og D-funksjon.

Konklusjon: Det er ikke noe problem å benytte en AF Micro 105/2.8 på både
F50 og D100, eller noe annet Nikon-kamera.

-Bjørn
Bjørn Pedersen
Email: bp@omegav.ntnu.no

Fra : max

Dato : 03-05-03 22:27

> [...]
>

> Hvad betyder det der D ?
>

> mvh Allan
>

> Og Hvad er det der måske går i stykker hvis jeg bruger den.

Jeg må tilstå jeg aner heller ikke hvad det d står for, men jeg bruger
d objektiver dagligt.. De har indbygget en chip, so kan en masse..?
Men det du har brug for at vide er at du sagtens kan bruge den
105 micro du har fundet, det er nok en AI eller AIS og den vil fungere
helt fint, du kan ikke komme til at ødelægge noget. Den vil bare ikke
lave nogle af de rafinerede ting som d'erne kan, hvad det så er..
Focus hastigheden - så er det vidst de objektiver der har et s i røven,
der er s-stille og hurtigere, du tænker på, de hedder så "AF D S"
der er nogen der hedder "AF D G" de har ingen blændering og
fungerer kun på nyrere nikon kameraer, der er også kommet nogle
nye med optisk stabilisering, og de hedder noget med "AF D S VR"
På nogle objektiver står der sku osse ED og IF, men du kan se hvor det
bærer henad....

Så nu ved du det samme om Nikons bogstav koder, jeg ved ikke om
du kan bruge det til noget.. -max-

Fra : Allan

Dato : 03-05-03 22:38

Jeg siger tak til alle, Og prøver min optik på huset.

Men Hvis jeg nu vil opdatere til digital. D100

Kan jeg så bruge min optik ???

Fra : max

Dato : 03-05-03 22:53

"Allan" <Allan gleie@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg siger tak til alle, Og prøver min optik på huset.
>

> Men Hvis jeg nu vil opdatere til digital. D100
>
> Kan jeg så bruge min optik ???

Ja.

Fra : Allan

Dato : 03-05-03 22:56

> [...]
> Jeg siger tak til alle, Og prøver min optik på huset.
>

> Men Hvis jeg nu vil opdatere til digital. D100

Ja jeg siger igen tak for svar
Og siger mange gange undskyld fordi MS kom til at top poste.

Fra : Henrik Torp

Dato : 04-05-03 10:35

max skrev

> På nogle objektiver står der sku osse ED og IF, men du kan se hvor det
> bærer henad....

ED er nikons teknologi til at undgå cromatisk forskydning, hvilket vil sige
at den røde, blå og grønne del af lyset ikke rammer det samme plan på
filmen. Det kan i visse situationer give uhensigtsmæssige virkninger.
Virkningen undgås med specielle glas, der gør objektivet en del dyrere.
Canons tilsvarende betegnelse er L for Luxus-low dispersion glas. Sigmas
hedder APO.

IF står for Internal Focusing og betyder vist, at filtre ikke drejer, når
man zoomer.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : max

Dato : 04-05-03 11:24

> IF står for Internal Focusing og betyder vist, at filtre ikke drejer, når
> man zoomer.
>
> Venlig hilsen
> Henrik

Eller osse betyder det at objektivet ikke ændrer
længde når du focuserer, internal- i modsætning til
external focusing.. IF finder du på faste brændvidder
og zoom objektiver.. Det er godt hvis feks det skal
bruges til undervands fotografering, det er stort
set standart i dag, hvor alt er AF..
Det med zoomen, må vidst hedde IZ..?

Fra Nikons hjemmeside fandt jeg dem her med
forskellige forkortelser:
24-120mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor
12-24mm f/4G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor
70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor

Disse titler fra Sigma:
28-200mm f3.5-5.6 DL Aspherical Hyperzoom Macro
50-500mm f4-6.3 EX APO RF HSM
20mm f/1.8 EX DG Aspherical RF
Sigma APO 80 - 400 mm F4.5 - 5.6 ES OS

Canon kan osse: