2 netværkskort der ikke duer på samme tid ~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 16-05-03 22:07

Jeg har haft mange problemer med at få en beige G3 til at være OS X
Server, men nu har jeg fundet ud af at hverken det indbyggede Ethernet
stik eller et ekstra Realtek 8139C baseret PCI kort virker.

Jeg kan forstå at Realtek kortet kan drille da der ikke findes en
ordentlig driver, men at den indbyggede port heller ikke virker, fatter
jeg ikke.

Begge virkede med OS 9.X

Jeg har dobbelt tjekket Ethernet kablerne jeg har har brugt.

Jeg har hørt at jeg skal have fat i et Intel kort med meget RAM, men
hvor på edbpriser.dk finder jeg det ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-05-03 22:26

On Fri, 16 May 2003 23:07:10 +0200, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg har haft mange problemer med at få en beige G3 til at være OS X
> Server, men nu har jeg fundet ud af at hverken det indbyggede Ethernet
> stik eller et ekstra Realtek 8139C baseret PCI kort virker.

Jeg ved at begge dele virker med OS X server.

> Jeg kan forstå at Realtek kortet kan drille da der ikke findes en
> ordentlig driver, men at den indbyggede port heller ikke virker, fatter
> jeg ikke.

Der må være noget galt med din opsætning. Er der lys i lamperne på
netkortene (Hint: Første ting man tjekker når man ikke kan få hul igennem
til nettet)?

> Jeg har hørt at jeg skal have fat i et Intel kort med meget RAM, men
> hvor på edbpriser.dk finder jeg det ?

Glem det medmindre du forventer overordentligt meget trafik på din server.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 16-05-03 22:52

> Jeg ved at begge dele virker med OS X server.

Lyder godt.

> Der må være noget galt med din opsætning. Er der lys i lamperne på
> netkortene (Hint: Første ting man tjekker når man ikke kan få hul igennem
> til nettet)?

Der er lys i Realtek kortet og det står ikke og blinker. Har jeg
selvfølgelig tjekket og der er også lys i switchen i den port hvor
kablet sidder.

> Glem det medmindre du forventer overordentligt meget trafik på din server.

Jamen så sparer jeg de penge.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-05-03 23:56

On Fri, 16 May 2003 23:51:35 +0200, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Der er lys i Realtek kortet og det står ikke og blinker. Har jeg
> selvfølgelig tjekket og der er også lys i switchen i den port hvor
> kablet sidder.

Godt. Hvis du så ikke får en IP-adresse, så gå i terminalen og skriv
dmesg, hvilket giver en laaang meddelelse om hvad der bliver loadet i
opstarten, så du kan se om netkortet bliver opdaget og loadet der. Hvis
det ikke gør det, så ville jeg overveje at resette PRAM'en (kan sgu ikke
huske om ifup fungerer på OS X).

Procenter modtages med kyshånd
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-05-03 07:55

> [...]
> opstarten, så du kan se om netkortet bliver opdaget og loadet der. Hvis
> det ikke gør det, så ville jeg overveje at resette PRAM'en (kan sgu ikke

Nu har jeg prøvet at skrive dmesg og her ser det ud som om at kortet
indlæses - nu er jeg jo ikke ekspert, men jeg kunne da genkende MAC
adresserne på begge Ethernet kort.

Jeg har nu pillet Realtek kortet samt et OrangeMicro USB & FireWire kort
ud, så dyret står helt basis. Derefter har jeg resettet PRAM og det
hjælper ikke en skid.

Jeg har også været de forskellige funktioner i OS X Server igennem, men
intet sted er der noget der tyder på at jeg har låst/gjort noget som kan
forhindre Mac'en i at få en IP adresse.

Kan det have noget at gøre med at G3'eren ikke kan køre fuld duplex ?

Den er forbundet med et straight kabel til min switch.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-05-03 10:06

On Sun, 18 May 2003 08:55:20 +0200, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Nu har jeg prøvet at skrive dmesg og her ser det ud som om at kortet
> indlæses - nu er jeg jo ikke ekspert, men jeg kunne da genkende MAC
> adresserne på begge Ethernet kort.

Fint, så er kortene opdaget og aktiverede.

> [...]
>
> Jeg har også været de forskellige funktioner i OS X Server igennem, men
> intet sted er der noget der tyder på at jeg har låst/gjort noget som kan

Noget er der galt, det er et rent software-problem.

> Kan det have noget at gøre med at G3'eren ikke kan køre fuld duplex ?

Nej, det kan den godt.

> Den er forbundet med et straight kabel til min switch.

Det er godt, vi vil ikke have nogen homo-kabler her.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-05-03 16:30

> Fint, så er kortene opdaget og aktiverede.

Glimrende ! 8-D

> Noget er der galt, det er et rent software-problem.

Mmmhhh. Jeg har 4 CD'ere:

Mac OS X Server Install CD
Macintosh Manager 2.2
Netboot for OS X
Administration Tools

det er kun den første jeg har installeret så vidt jeg husker.

> Nej, det kan den godt.

MRK siger den ikke kan køre fuld duplex.

> Det er godt, vi vil ikke have nogen homo-kabler her.

Der er da ellers han stik i begge ender...............

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-05-03 21:13

On Sun, 18 May 2003 17:29:41 +0200, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Mmmhhh. Jeg har 4 CD'ere:
>
> Mac OS X Server Install CD
> Macintosh Manager 2.2
> Netboot for OS X
> Administration Tools
>
> det er kun den første jeg har installeret så vidt jeg husker.

Det skulle heller ikke være nødvendigt med mere til dit formål.
Hvad giver en ifconfig i terminalen?

> MRK siger den ikke kan køre fuld duplex.

MRK skal prøve at udskifte sin hub med en switch, alternativt nedgrifle
følgende i terminalen: sudo ifconfig en0 media 10baseT/UTP mediaopt full-duplex
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 19-05-03 13:21

> [...]
>
> MRK skal prøve at udskifte sin hub med en switch, alternativt nedgrifle
> følgende i terminalen: sudo ifconfig en0 media 10baseT/UTP mediaopt

Det er altså vildt mærkeligt, for hvis jeg trykker æble + k på min
Pismo, så kan jeg uden problemer mounte OS X Serveren og bagefter flytte
filer uden problemer.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/ ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am -
0.30 am CET

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-05-03 14:07

On Mon, 19 May 2003 14:21:19 +0200, jesper@gylling.net ([2900] Jesper
Haaber Gylling) wrote:

>Det er altså vildt mærkeligt, for hvis jeg trykker æble + k på min
>Pismo, så kan jeg uden problemer mounte OS X Serveren og bagefter flytte
>filer uden problemer.

AppleTalk....