Quark -> CMYK PDF til trykkeri
Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 16-05-03 19:39

Hejsa.

Jeg har fået besked på at aflevere noget i PDF til et trykkeri, og blev
gjort opmærksom på, at det skulle være som CMYK PDF, og at jeg skulle
gøre mine billeder mindre røde end vanligt.

Hvor meget mindre røde, mon - og er det bare inde i Photoshop 6 eller
Graphic Converter, at jeg gør det?

Det skal trykkes på noget "avispapir".

Forøvrigt bruger jeg QuarkXpress Passport 4.1 og Acrobat Distiller 4.0.5

Er det noget specielt, som jeg skal gøre, eller virker det af sig selv?
Hvordan med billederne, duer det at gemme dem som .jpg v. 6.0 eller skal
jeg vælge noget andet?

På forhånd tak for hjælpen, Sebastian

PS. og for at komme det i forkøbet: Jeg farer i flint, hvis nogen
foreslår at skifte til et andet program end Quark. Fint nok, hvis jeg
skal have fat i noget hjælpeværktøj ,-))))
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Villy Erichsen

Dato : 16-05-03 20:07

In article <1fv2jr7.1yg0a031kbvwpiN@[192.168.1.75]>, Sebastian Adorján
Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> gøre mine billeder mindre røde end vanligt.
>
> Hvor meget mindre røde, mon - og er det bare inde i Photoshop 6 eller
Abslut i Photoshop.

> Det skal trykkes på noget "avispapir".
>
> Forøvrigt bruger jeg QuarkXpress Passport 4.1 og Acrobat Distiller 4.0.5
>
> Er det noget specielt, som jeg skal gøre, eller virker det af sig selv?
Det er lidt omstændeligt at forklare her - søg på Google: pdf
branchestandard
Eller direkte link her:
http://www.pressenshus.dk/usr/pressenshus/home.nsf/5f1842016a5f283dc1256
76f002e013e/2c03679252212b97c12569fb003f508e?OpenDocument
Du kan se bort fra det der står om Pitstop - medmindre du har den.
> Hvordan med billederne, duer det at gemme dem som .jpg v. 6.0 eller skal
> jeg vælge noget andet?
Det SKAL være enten tiff eller eps når du bruger Quark.
Billederne bliver automatisk komprimeret i Distiller.

> På forhånd tak for hjælpen, Sebastian
>
> PS. og for at komme det i forkøbet: Jeg farer i flint, hvis nogen
> foreslår at skifte til et andet program end Quark. Fint nok, hvis jeg
> skal have fat i noget hjælpeværktøj ,-))))
Husk at ALLE farver skal være CMYK i Quark - hvis du f. eks vælger en
rød fra paletten er den RGB - medmindre du har ændret den til CMYK.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 16-05-03 21:06

Hej Villy

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Det SKAL være enten tiff eller eps når du bruger Quark.
> Billederne bliver automatisk komprimeret i Distiller.

Tak; hmm så har jeg bare været enormt heldig tidligere, når jeg har
brugt jpg?

Jeg læser "lige" linket, og vender sikket tilbage -)

God weekend.

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Bondi

Dato : 16-05-03 22:00

> [...]

> gøre mine billeder mindre røde end vanligt.
>
> Hvor meget mindre røde, mon - og er det bare inde i Photoshop 6 eller

Som Villy angiver; Photoshop.

> Det skal trykkes på noget "avispapir".

Kravene til billeder som trykkes på avispapir er specielle og mere
krævene end til alm. offset på "godt" papir.
F.eks. bør den samlede farvemængde ikke overstige 220%.
Trykkeriet burde kunne sende dig enten en ICC-farveprofil eller CMYKfil
til Photoshop.
De har sikkert også en fil til Distiller eller kan sende dig DDPFFs
udgave.
I modsat fald kan du få dem af mig.

> Forøvrigt bruger jeg QuarkXpress Passport 4.1 og Acrobat Distiller 4.0.5

Glimrende værktøjer til formålet

> Er det noget specielt, som jeg skal gøre, eller virker det af sig selv?
> Hvordan med billederne, duer det at gemme dem som .jpg v. 6.0 eller skal
> jeg vælge noget andet?

Brug EPS eller TIFF, som Villy skriver.

> PS. og for at komme det i forkøbet: Jeg farer i flint, hvis nogen
> foreslår at skifte til et andet program end Quark.

Naturligvis.

Hvis du føler behov for det, konverterer jeg gerne et par af billederne
for dig. Som eksempel på forskellen.

Preben
--
/preben@ravnekrogen.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-05-03 12:25

Hej Preben

Bondi <null@mail.dk> wrote:

Hvorfor har du sådan et "fjollet" navn i hovedet, så var det jo ikke dig
med den blå trøje )

> Hvis du føler behov for det, konverterer jeg gerne et par af billederne
> for dig. Som eksempel på forskellen.

Det kuinne være fedt. Jeg sender dig nok et billede til test så.

Duer denne e-post, eller skal jeg sende til den, jeg har i mit
postprogram?

/Seb

Fra : Bondi

Dato : 17-05-03 14:08

> [...]

> Hej Preben
>
> Bondi <null@mail.dk> wrote:
>
> Hvorfor har du sådan et "fjollet" navn i hovedet, så var det jo ikke dig

Bondi er vores jukebox-iMac.
Står i stuen og bruges som newslæser indtil, jeg køber en blærbar.

> Det kuinne være fedt. Jeg sender dig nok et billede til test så.

Værsgo.
> Duer denne e-post, eller skal jeg sende til den, jeg har i mit
> postprogram?

Jeg er nok i dit emailprogram.
Se sig.

--