Knas med go' gammel 8500
Fra : Martin Petersen

Dato : 15-05-03 13:39

Min PM8500 der kører system 9.1 er ved at blive syg. Eller hvad det nu
er. Symptom:
Når den booter op, tænder skærmen, billedet "Mac OS9.1" og det lillle
"starter ..." med en progres-bar kommer op, men så sker der ikke mer.
Undertiden hjælper tvungen genstart, undertiden ikke. Jeg kan godt
starte den fra OS9-cd'en, og når den "er kommet i gang", kører den fint;
det er bare som om den ikke ORKER at trække sig selv op.
Diskføstehjælp siger 0 fejl, skrivebord er genopbygget.

Hjælp mig, doktor!

Martin

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 15-05-03 13:54

martinmarius@petersen.mail.dk (martin petersen) writes:
>Hjælp mig, doktor!
Nyt batteri?

Frank Løkkegaard

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-05-03 14:12

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Nyt batteri?

Hej Frank

Tak for svaret. Nogen gange hjælper det jo bare at TALE med doktoren ...

Der er nemlig måske bedring: Den kunne starte uden udvidelser slået til,
derpå satte jeg den til at køre med 9.1-standard, det kunne den godt, og
nu har jeg også slået ATM til, og den startede igen, måske er der en
udvidelseskonflikt. Faktisk meldte den om to énsversioner af noget
scanner-udvidelsesværk, én røg ud, og nu kører den da, så jeg håber det
bedste.

(1 minut senere:)

Nu printer den sgu også - et stort PageMaker dokument i farver til
korrektur på min lille Stylewriter, med ATMudglattede PostScript
skrifter og det hele ...

Men tak for rådet, som jo meget vel kan vise sig at være nyttigt om
nogle timer ...!

v.h
Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-03 16:24

Hej Martin

Martin Petersen wrote:

> Tak for svaret. Nogen gange hjælper det jo bare at TALE med doktoren ...

Du skal se, - at den er blevet så forskrækket over tanken om muligvis at
blive kasseret, at den har tænkt, at den hellere måtte oppe sig...

> [...]
> udvidelseskonflikt. Faktisk meldte den om to énsversioner af noget
> scanner-udvidelsesværk, én røg ud, og nu kører den da, så jeg håber det

Min første tanke er altid, at der er noget galt med directory filen,
hvilket det godt kunne tyde på, så har du DiskWarrior 2.x, så kør en tur
med den fra CD'en.

Min anden tanke var - de midlertidige filer - temp.xxxx - temp.folders -
TemporaryItems osv.. Selvom fejlene i med at slette og tømme midliertidige
filer / mapper skulle være væk i 9.1, så sker det altså stadig, at der
kommer nogle problemer med de ting, - især hvis man bruger store grafiske
programmer o.l.. Så en tur med FileBuddy 6.1.8 eller nyere og slet så alle
filer, der har noget med 'temp' at gøre. - Du har jo genstartet nogle
gange, så alene det kan være, at disse filer pludselig alligevvel er blevet
slettede, men for en sikkerheds skyld så slet dem alligevel. igen. - Og da
du kører OS 9 kan du også roligt slette alle usynlige filer, der hedder
noget med 'ds.store'. De er kun beregnet på OS X.

Ligeledes, hvis du har Kvikstart installeret, så fjern alt Kvikstart fra
maskinen, det giver kun bøvl med den. - Slå også 'Vis seneste' fra i Apple
Menu-valg, - eller endnu bedre - slet AMV og installer Finderpop 1.9.2 og
sæt den til 'Behave like Apple Menu', så beholder du hierakiske mapper i
menuerne m.v..

> (1 minut senere:)
>
> Nu printer den sgu også - et stort PageMaker dokument i farver til
> korrektur på min lille Stylewriter, med ATMudglattede PostScript
> skrifter og det hele ...

Det kan godt være en udvidelseskonflikt. En af dem, der kan lave brok er
udv. 'Indekseret søgning' slå den fra, - slå også Softwareopdatering fra i
både udvidelser og kontrolpaneler, - det sløver maskinen.

- Og så en af mine 'kæpheste'..., - slå Virtuel Hukommelse fra, hvis du
har RAM nok. Det vil speede 'bedstefar' op igen...

> Men tak for rådet, som jo meget vel kan vise sig at være nyttigt om
> nogle timer ...!

Især da, hvis der aldrig er skiftet batteri på den...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Petersen

Dato : 16-05-03 08:10

> [...]

> - Og så en af mine 'kæpheste'..., - slå Virtuel Hukommelse fra, hvis du
> har RAM nok. Det vil speede 'bedstefar' op igen...

Tak til alle for gode råd. Jeg er 99 % sikker på at det var en
udvidelseskonflikt. Jeg må desværre indrømme at jeg ikke fjernede
udvidelser én af gangen, så jeg ved ikke helt præcist hvilken det var.
Det kan have været nogle Norton discdoctor udvidelser, det kan have
været det at både printerdeling og printershare lå der, det kan have
været en modemudvidelse jeg ikke bruger, eller udvidelsen
"uninstall-mini-english".
Men nu virker den i det mindste og kan det den skal kunne som gammel
"printer-computer" og backup-ting, mens den lille fixe iBook spinder
derudad med alt det seriøse arbejde både i X og classic.

v.h
Martin

p.s.: Erik R: Virtuel hukommelse ER slået fra!

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 15-05-03 14:17

martinmarius@petersen.mail.dk (martin petersen) writes:
>Men tak for rådet, som jo meget vel kan vise sig at være nyttigt om
>nogle timer ...!
ja, man kan aldrig vide - held og lykke!

Frank Løkkegaard

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 15-05-03 15:25

"Martin Petersen" <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> det er bare som om den ikke ORKER at trække sig selv op.
> Diskføstehjælp siger 0 fejl, skrivebord er genopbygget.

Når først du har fået den startet op via en cd, så prøv følgende:
Åbn system-mappen.
Find den fil der hedder "System".
Træk "System" ud på skrivebordet.
Luk system-mappen.
Tæl til 10.
Åbn system-mappen igen.
Træk "System" tilbage til system-mappen.
Luk system-mappen.
Tæl til 10.
Kig på ikonet for system-mappen.
Hvis system-mappen nu ligner en almindelig mappe med en lille system-fil
indeni, så er det godt.
Genstart maskinen og se om det har hjulpet.

PS. Det skulle, så vidt jeg ved, ikke have nogen skadelig effekt på din
maskine at prøve ovenstående.