Webspeed eller ADSL?
Fra : Henrik Münster

Dato : 13-05-03 22:44

Mine forældre er lige flyttet i en helt nybygget lejlighed. Det er
naturligvis en passende lejlighed til at de får en ordentlig
internetforbindelse. Min far har en pc fra sit arbejde. Den har modem,
og han sender kun tekst med den direkte til sit arbejde. Den skal jeg
ikke have fingrene i. Han bliver tosset, hvis den ikke virker. Det er
derfor min mor, der skal have nyt, men de kan nok dele surferiet, hvis
de bliver bidt af det.
Heldigvis mener min mor, at stil er vigtigere end substans, og
hun kan godt lide udseendet af en iMac. Jeg skal derfor have bestilt en
til hende. Jeg har udskudt det lidt af frygt for, at den blev opgraderet
lige efter, vi havde købt, men nu skal det snart være.
Problemet er internetforbindelsen. Jeg havde egentlig planlagt
ADSL til dem. Det har Tele2 som tele-leverandør. Vi udskød det dog, da
der var snak om at finde en bredbåndsløsning for hele
ejendomskomplekset. Det faldt dog til jorden, da det ville bliver meget
dyrt.
Her til aften slog det mig, at de jo har kabel-tv. De kan derfor
få Webspeed fra TDC. Det koster lidt i oprettelse, men det er faktisk
billigt pr. måned.
Hvad skal de vælge? Det vil være lækkert, hvis de ikke skal
koble på. Det sker nemlig automatisk hos os herovre i Esbjerg, og jeg
tror, vi har en slags Webspeed, selv om vi har vores egen
antenneforening.
Men det vigtigste krav er, at det kan bygges ind, uden det ser
grimt ud eller kræver en masse huller i væggene og ledninger eller
kasser. Men de to løsninger er måske ens på det punkt. De kræver begge
et filter og en form for kabel-modem. Hvad skal vi dog vælge? Og hvordan
kan jeg skrive så meget om så lidt?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 14-05-03 06:55

> Her til aften slog det mig, at de jo har kabel-tv. De kan derfor
> få Webspeed fra TDC. Det koster lidt i oprettelse, men det er faktisk
> billigt pr. måned.

Kabel-tv netværket skal være forberedt på det. Vor jeg bor fik vi
tilbudt at TDC ombyggede anlægget - mod at vi bandt os for 10 år.

Vi sagde på andelsforeningens generalforsamling nej. Jeg håber at vi
senere /for egen regning/ ombygger antennen, så vi kan få internet
derigennem. Eller direkte lægger RJ45 hunstik i alle lejligheder ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 14-05-03 08:00

> [...]
> Men det vigtigste krav er, at det kan bygges ind, uden det ser
> grimt ud eller kræver en masse huller i væggene og ledninger eller

Hej henrik

Det var lige ved at medføre skilsmisse her i huset, da jeg viste konen
det billede der var af installationen efter min Tele2-bestilling.

Men: Fryd og gammen: Jeg var hjemme, da teknikeren kom: Modem +
skillefilter sidder nu bag på mit computerbord - tlf stikket er ikke
ændret (synderligt: kun lille firkantet udtag i stedet for det
gammeldags). Så faktisk synes konen det er pænere. OK mac'en står lige
ved tlf-stikket - det er planlagt, jeg hader også ledningr overalt.

Og så er vi altid på: Vi skal ikke koble på/ringe op. Meget
brugervenligt (synes min kone også)

Så herfra lyder det: Tele2 er helt fint.

venlig hilsen

martin

--and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-05-03 22:26

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
>
> Og så er vi altid på: Vi skal ikke koble på/ringe op. Meget
> brugervenligt (synes min kone også)
>
> Så herfra lyder det: Tele2 er helt fint.

Det glæder mig. Jeg har nemlig eksploreret lidt i sagen, og det lader
ikke til, at mine forældre kan få webspeed i deres antenneforening. Jeg
er lidt urolig for installationen. Skal den ikke sidde på første stik i
lejligheden, så filtret sidder der? Efter filtret skal der vel både en
ledning videre til de andre telefon stik og en ledning til computeren.
Skal der så ikke trækkes en ny ledning? Nå, men det kan teknikeren vel
finde ud af at gøre pænt. Mine forældre kender en i ejendommen, der har
fået lagt noget internet ind, siger de, og det er vist meget pænt.
Eventuelle kasser kan sagtens gemmes under skrivebordet. Det er
ledningen hen til dem, der bekymrer mig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-03 05:52

> [...]
> lejligheden, så filtret sidder der? Efter filtret skal der vel både en
> ledning videre til de andre telefon stik

Blander du ikke antenne sammen med telefon?
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-05-03 06:11

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Blander du ikke antenne sammen med telefon?

Nå ja. Det er fordi, det jo er samme princip. Der skal sidde et
skillefilter ved indgangen til boligen, uanset om man bruger ADSL eller
Webspeed. Og hos mine forældre er der telefon- og antennestik ved siden
af hinanden i næsten alle rum. Så det er lidt hip som hap rent stik- og
ledningsføringsmæssigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 15-05-03 13:18

> Skal den ikke sidde på første stik i
> lejligheden, så filtret sidder der? Efter filtret skal der vel både en
> ledning videre til de andre telefon stik og en ledning til computeren.

Jo ved første stik. herfra trækkes ledning til fordelerkasse (ca 10 X 10
cm) max 1 m - herfra ledn. til hhv telefon og computer (modem)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-03 14:07

> Jo ved første stik. herfra trækkes ledning til fordelerkasse (ca 10 X 10
> cm) max 1 m - herfra ledn. til hhv telefon og computer (modem)

Hvis det er adsl, så er min boks nu anbragt ved /andet/ stik. Derfra er
der så ledning videre til hhv. telefon og router [og videre til switch].
--
Per Erik Rønne

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 14-05-03 11:16

> Mine forældre er lige flyttet i en helt nybygget lejlighed. Det er
> naturligvis en passende lejlighed [...]
ja, de er vel ordentlige mennesker *LOL*

> Her til aften slog det mig, at de jo har kabel-tv. De kan derfor
> få Webspeed fra TDC. Det koster lidt i oprettelse, men det er faktisk
> billigt pr. måned.
Jeg er glad for min WebSpeed

> [...]
> koble på. Det sker nemlig automatisk hos os herovre i Esbjerg, og jeg
> tror, vi har en slags Webspeed, selv om vi har vores egen
Du skal tjekke på
http://tdckabeltv.dk/?UniversID=509
om du kan få det på adressen

> [...]
> grimt ud eller kræver en masse huller i væggene og ledninger eller
> kasser. Men de to løsninger er måske ens på det punkt. De kræver begge
Ja, i princippet er det det samme problem...

> Hvad skal vi dog vælge?
Det afhænger imho mest af, om du vil sidde tæt på telefon- eller
kabel-stikket. Hvis du altså ikke har AirPort...
Jeg mener, WebSpeed er mere stabilt, for ADSL får lav prioritet, når
telefoncentralerne går i udu - kabelnettet har intet med din telefoni at
gøre. Har også testet min reelle båndbredde, og jeg får, hvad jeg
betaler for; med ADSL ville jeg ikke være helt så sikker.

Ergo: Jeg kan ikke tage beslutning for dig, men anbefaler alt andet lige
WebSpeed!

> Og hvordan kan jeg skrive så meget om så lidt?
Jeg beundrer dig...!

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 14-05-03 14:10

Henrik Münster wrote:

> [...]
>ikke have fingrene i. Han bliver tosset, hvis den ikke virker. Det er
>derfor min mor, der skal have nyt, men de kan nok dele surferiet, hvis

"HVIS de bliver bidt af det" det er jo et temmeligt dyrt abonnemet at
have hvis det kun er
til at se efter e-Mail og kikke tilbudsavisen fra fakta. Man kan købe
temmelig mange min.
på et modem for 4-500,- pr. måned. Hvis det er hastigheden er der jo
også bredbånd hvor
man afregner for de Mb. men henter.

> [...]
>til hende. Jeg har udskudt det lidt af frygt for, at den blev opgraderet
>lige efter, vi havde købt, men nu skal det snart være.

Den evige problematik, skal jeg vente eller købe nu. Min egen filosofi
er: køb den model der
net-op er blevet afløst, da den ofte er blevet sat ned, den sidste nye
er aligevel overgået af ny
teknologi i næste måned. Men det er jo smag og behag.

> Her til aften slog det mig, at de jo har kabel-tv. De kan derfor
>få Webspeed fra TDC. Det koster lidt i oprettelse, men det er faktisk
>billigt pr. måned.

Vær opmærksom på at TDC forlanger tekniker besøg hvis det ikke er TDC
selv der er udbyder.
Altså ca en tusse for oprettelse af Tele2 ADSL. (og alle ikke TDC
abonnementer)

Jeg har selv tidligere instaleret ISDN og senere ADSL fra TDC, men er
netop skiftet til CyberCity
og det var ikke muligt at undgå et teknikker besøg fra TDC, det var en
skuffelse, de gange
jeg selv har instaleret har der ikke været problemer, men efter besøg af
en tekniker kunne vi
høre data støj i alle telefoner i hele huset og montøren måtte komme
tilbage og rette på sin fejl.

> [...]
>koble på. Det sker nemlig automatisk hos os herovre i Esbjerg, og jeg
>tror, vi har en slags Webspeed, selv om vi har vores egen

Webspeed kender jeg ikke, men ADSL kræver ikke at man logger sig på.

> [...]
>kasser. Men de to løsninger er måske ens på det punkt. De kræver begge
>et filter og en form for kabel-modem. Hvad skal vi dog vælge?

Den løsning der er billigst i længden, hvad angår modem og kabler så er
du jo selv tilhænger af
den trådløse teknologi. Cybercity tilbyder en trådløs router:
http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/traadloes_router/
(så kan du også læse med på fladfisken her i ng når du er på besøg hos
dine forældre)

> Og hvordan
>kan jeg skrive så meget om så lidt?

Et ikke sjældent fænomen, ihvertefald ikke her i gruppen

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Per Rønne

Dato : 14-05-03 14:43

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> router: http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/traadloes_router/
> (så kan du også læse med på fladfisken her i ng når du er på besøg hos

Yderligere fordele er at:

Dine naboer pludselig får en gratis internetforbindelse [de skal kun
have trådløse kort i deres datamater].

Ja, selv forbipasserende på gaden for disse muligheder ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-05-03 22:26

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

Den tanke har også strejfet mig. Men det er måske lidt frækt. Jeg kan jo
altid sætte stikket over i min fladfisk, hvis jeg er på besøg. Jeg har
ikke tænkt på Cybercity. Jeg synes nu, de er lidt dyre. Ikke mindst
koster det 56,25 kr. om måneden ekstra at have en trådløs router. Der er
dog yderligere en fordel, at den kan anbringes ved første stik i
lejligheden og gemmes væk der, mens computeren står et andet sted. Hvis
altså det er nødvendigt, at der er forbindelse til første stik. Skal
skillefiltret ikke anbringes der?

> Yderligere fordele er at:
>
> Dine naboer pludselig får en gratis internetforbindelse [de skal kun
> have trådløse kort i deres datamater].

Der bor ikke andet end pensionister. Tro mig, de har ikke glæde af det.
De skriver stadig i hånden. Selv min far har faktisk en skrivemaskine
stående. Den er bedre til kuverter, siger han. Og det han han jo nok ret
i.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 14-05-03 22:53

Henrik Münster wrote:

Klip

>Jeg kan jo
>altid sætte stikket over i min fladfisk, hvis jeg er på besøg.

Også en mulighed

> [...]
>lejligheden og gemmes væk der, mens computeren står et andet sted. Hvis
>altså det er nødvendigt, at der er forbindelse til første stik. Skal

Router-> Mac
Jo, første stik -> skillefilter->
Telefon/er

Klip

>Selv min far har faktisk en skrivemaskine
>stående. Den er bedre til kuverter, siger han. Og det han han jo nok ret
>i.

Der kan være noget om snakken, min printer har netop "spist" for 43kr af
justitsministeriets officelle genpartsparpir

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-03 05:52

> [...]
> ikke tænkt på Cybercity. Jeg synes nu, de er lidt dyre. Ikke mindst
> koster det 56,25 kr. om måneden ekstra at have en trådløs router.

Det er gratis for en almindelig router [og i øvrigt kan man jo bare købe
en]. Noget af det første jeg gjorde da jeg flyttede tilbage til mit
barndomshjem var at lægge ethernet [,phonenet, telefonnet og
højttalernet] ind over hele lejligheden. Fungerer udmærket, når kablerne
føres gennem væggene.
--
Per Erik Rønne

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-05-03 16:47

> [...]
> kasser. Men de to løsninger er måske ens på det punkt. De kræver begge
> et filter og en form for kabel-modem. Hvad skal vi dog vælge? Og hvordan

Uden at skulle snage i dine forældres adresse, erindrer jeg noget om at
de bor meget tæt på mig ?!

Hvis de bor hvor jeg tror, så ligger der jo en del firmaer, så mon ikke
bare et af dem har "glemt" at sikre deres access point ? Det var da en
mulighed !!

Her hvor jeg bor er jeg meget priviligeret - der er 4 access ponits
indenfor 30 meter, hvilket giver en del muligheder 8-D

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 14-05-03 16:58

> Her hvor jeg bor er jeg meget priviligeret - der er 4 access ponits
> indenfor 30 meter, hvilket giver en del muligheder 8-D

Har du så gratis forbindelse??

(lucky you - selv har jeg valgt, som det hedder på nydansk, at bo på
landet. Laaangt fra bredbånd, kabeltv, off.transport, vandværksvand mv.
Så jeg er glad for at kunne få ADSL på trods af de 4,5 km kobber til
centralen)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-05-03 17:12

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Har du så gratis forbindelse??

Ja, men jeg bruger den ikke så tit. Vi har selv en 1 Mbit og den
næstbedste er en 256.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erling Hansen

Dato : 14-05-03 17:52

> Ja, men jeg bruger den ikke så tit. Vi har selv en 1 Mbit og den
> næstbedste er en 256.

Det havde jeg da ikke tænkt på. Vil det sige, at naboerne kan bruge min
trådløse forbindelse, hvis de anskaffer sig sådan en fyr? Hvordan ligger
det så med muligheden for, at de også kan se, hvad der sker på min mac?
--
med venlig hilsen
Erling Hansen

http://www.erlinghansen.dk/

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-05-03 17:55

Erling Hansen <erling.korsoer@mail.dk> wrote:

> Det havde jeg da ikke tænkt på. Vil det sige, at naboerne kan bruge min
> trådløse forbindelse, hvis de anskaffer sig sådan en fyr? Hvordan ligger
> det så med muligheden for, at de også kan se, hvad der sker på min mac?

Naboerne kan godt se dit access point
--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-05-03 17:58

> Naboerne kan godt se dit access point

Hov kom til at sende inden jeg skrev færdigt.

Vi nåede jo aldrig at få låst dine MAC adresser, da tiden løb fra os
sidst, så det skal vi have gjort snarest.

Du behøver ikke være nervøs for at nogen kan se hva du laver på din mac
og PC, men vi skal have fixet MAC adresserne.

Jeg sender dig lige en mail.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-03 05:52

Erling Hansen <erling.korsoer@mail.dk> wrote:

> Det havde jeg da ikke tænkt på. Vil det sige, at naboerne kan bruge min
> trådløse forbindelse, hvis de anskaffer sig sådan en fyr?

De kan koble ud til internettet gennem din IP-adresse, og har de
slibrige tendenser kan du risikere at få en børnepornosag.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erling Hansen

Dato : 15-05-03 07:13

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> De kan koble ud til internettet gennem din IP-adresse, og har de
> slibrige tendenser kan du risikere at få en børnepornosag.

Det var da ikke skide smart. Er der ikke noget man kan gøre for at
forhindre det? Nu var jeg lige blevet så glad for mit arrangement fordi
jeg for tiden kører med livrem og seler: En stationær Windows-maskine og
min bærbare Mac - på samme kabel-TV forbindelse. Æv.

--
med venlig hilsen
Erling Hansen

http://www.erlinghansen.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-03 09:16

> [...]

> jeg for tiden kører med livrem og seler: En stationær Windows-maskine og
> min bærbare Mac - på samme kabel-TV forbindelse. Æv.

Brug fysisk net, med router, switches og hvad der ellers er nødvendigt
.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Schultz

Dato : 15-05-03 09:29

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Brug fysisk net, med router, switches og hvad der ellers er nødvendigt
> .
> --
> Per Erik Rønne

Nu ved jeg ikke om airport understøtter der men ellers kan man i de fleste wireless
løsning slå det til sådanne at base stationen er låst til de mac adresser dine computere
har.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-03 14:07

Martin Schultz <di020172@NO.SPAM.diku.dk> wrote:

> Nu ved jeg ikke om airport understøtter der men ellers kan man i de fleste
> wireless løsning slå det til sådanne at base stationen er låst til de mac
> adresser dine computere har.

Usmart hvis man bruger VirtualPC. Her får hver virtuel PC sin IP-adresse
leveret af dhcp-serveren.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-05-03 11:46

in article 1fv09du.bcfhgc5e0luaN%per.ronne@invalid.dk, Per Rønne at
per.ronne@invalid.dk wrote on 5/15/03 3:07 PM:

> Usmart hvis man bruger VirtualPC. Her får hver virtuel PC sin IP-adresse
> leveret af dhcp-serveren.

Der menes i det her tilfælde MAC adresser. Altså er det helt uden
indflydelse på funktionaliteten af din Virtual PC.

--
/peter

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-03 15:34

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1fv09du.bcfhgc5e0luaN%per.ronne@invalid.dk, Per Rønne at

> Der menes i det her tilfælde MAC adresser. Altså er det helt uden
> indflydelse på funktionaliteten af din Virtual PC.

Ikke helt. Så kan min VPC jo ikke få en ip adresse.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bondi

Dato : 16-05-03 15:46

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Ikke helt. Så kan min VPC jo ikke få en ip adresse.

Hvorfor er din VPC ikke sat til få IP-adressen af Mac'en.

-- /preben@ravnekrogen.dk

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-05-03 16:58

in article 1fv289u.41i1taps8lbcN%per.ronne@invalid.dk, Per Rønne at
per.ronne@invalid.dk wrote on 5/16/03 4:34 PM:

> Ikke helt. Så kan min VPC jo ikke få en ip adresse.

Din VPC deler netkort med mac'en så derfor er det ikke noget problem.

--
/peter

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-05-03 12:41

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> De kan koble ud til internettet gennem din IP-adresse, og har de
> slibrige tendenser kan du risikere at få en børnepornosag.

Hvorfor svarer du på noget som du ikke ved noget om ? Erling skal blot
have låst sine MAC adresser til Mac'en og PC'en i routeren, så er der
ikke nogen, der kan surfe på hans netværk.

Jeg ringer lige til dig Erling.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-05-03 22:25

I artiklen <1fux87o.3h5uxbs6t98nN%henrik@muenster.dk> , henrik@muenster.dk
(Henrik Münster) skrev:

> [...]
> til hende. Jeg har udskudt det lidt af frygt for, at den blev opgraderet
> lige efter, vi havde købt, men nu skal det snart være.

Den oprindelige iMac blev afløst af slotload modellerne efter ~1,5 år, med
bedre adgang til det indre og mindre støj. Til sommer er det 1,5 år siden G4
iMac blev introduceret.

> [...]
> koble på. Det sker nemlig automatisk hos os herovre i Esbjerg, og jeg
> tror, vi har en slags Webspeed, selv om vi har vores egen

Man kunne jo købe et Airport kort med maskinen og se om naboen har et
accesspoint og ADSL.