OS 10.2.5 crasher - hvorfor?
Fra : Michael Petersen

Dato : 13-05-03 11:39

For første gang efter jeg for et års tid eller mere siden begyndte at køre
OSX har jeg oplevet at det crasher. 3 gange i løbet af en uges tid har jeg
oplevet at skærmen pludselig fader lidt ned og så kommer der en hvis boks
midt på hvor der står på engelsk, fransk og volapyk at jeg skal genstarte
computeren ved at holde powerknappen nede osv. Jeg kan ikke gøre andet - alt
er dødt.

Jeg har hverken installeret nye programmer eller skiftet hardware eller på
anden måde pillet ved noget - så hvorfor sker dette mon lige pludselig??

Der er tale om en iMac G4, 800 mhz, 512 ram. 'Nedbruddene' er sket under
arbejde i Word, Entourage og senest umiddelbart efter den var vågnet fra
vågeblus.

Skal jeg ringe 112?

Hjælp værdsættes.

Mvh, Michael Petersen

Fra : Morten Lind

Dato : 13-05-03 12:37

Michael Petersen <michael@cybersites.dk> wrote:

> [...]
>
> Der er tale om en iMac G4, 800 mhz, 512 ram. 'Nedbruddene' er sket under
> arbejde i Word, Entourage og senest umiddelbart efter den var vågnet fra

Hmm......belært af andre, er det en "Kernel Panic" - og jeg gik også i
panik, men hvorfor det kommer, véd jeg ikke.

Jeg har kørt OS X siden sommeren 2001 og har kun set det én gang - for
nylig(halvanden måneds tid siden) - så jeg har formatteret - det virker
psykisk afstressende på mig

Held & lykke
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-05-03 12:49

Michael Petersen <michael@cybersites.dk> wrote:

'Nedbruddene' er sket under
> arbejde i Word, Entourage og senest umiddelbart efter den var vågnet fra
> vågeblus.

Ja, det er en kernel panic. Og det er ikke atypisk at det sker efter
"opvågnen" fra vågeblus. Det har jeg erfaret adskillige gange. Jeg har
snævret mit problem ned til: Et usb-modem. Og "noget med netværk" (den
er nu og da forbundet med en anden mac).

Nu med 10.2.6 lader det til at usb-relaterede fejl er blevet fjernet el.
minimeret.

Så et par råd er:
Opgradér til 10.2.6
Hiv alle usb-stik (undtagen mus) ud inden du går på vågeblus, og sæt dem
først i når den er vågnet.
Slå nætværk fra inden vågeblus.

Håber du finder ud af noget. Giv endelig lyd hvis du gør opdagelser.

v.h
Martin

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 13-05-03 13:31

Michael Petersen wrote:

> [...]
>
>Der er tale om en iMac G4, 800 mhz, 512 ram. 'Nedbruddene' er sket under
>arbejde i Word, Entourage og senest umiddelbart efter den var vågnet fra

Har hør om en mac med samme symtomer, pludselig og gentagne panikker.
Det var rammene der ikke sad ordentligt i deres slots. (skulle trykkes fast)
Siden har der ikke været nogen kernel panic.
Et skud i tågen, men prøv det, det er gratis.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Michael Petersen

Dato : 14-05-03 08:20

Tak for de forskellige bud - jeg er lidt mere rolig nu

Mvh, Michael