Mac'en CPU'er i det kommende år
Fra : Peter Perlsø, 3000

Dato : 08-05-03 13:47

Vi befinder os nu i Maj (5) 2003.

Om en måned vil Apple indtroducere OS X 10.3, som er særpræget ved at
have 64-bit CPU understøttelse. Nærmere kendetegnet ved IBM's PowerPC
970.

Det største problem Mac'en har lige nu, er langsomme systembusser.
iBook'er ligger på 100 MHz, iMac'er på 100-133, PowerBooks og PowerMacs
samt Xservere ligger på 133-167 Mhz.

Til sammenligning ligger AMD baserede PC'er på 266 - 333 Mhz og Intel på
133, 400, 533 og for de seneste "Canterwood" Pentium 4'ere: 800 Mhz.

Så Apple er i sandhed bagud på busområdet.

Problemet med en langsom systembus er, at den sløver hele computeren.
Langt de fleste operationer i computeren er afhængige af data der
vandrer over systembussen. Så det er indlysende, at en langsom bus vil
medføre langsom opgaveafvikling.

mac'en har traditionelt klaret sig med meget gode cache-systemer (L1, L2
og nu L3), som lagrer ofte brugt data og instruktioner i en
hukommelsesbrok, som hurtigt kan indlæses i CPU'en. Cachehukommelser gør
små algoritmer/programkoder væsentligt hurtigere.

Men de hjælper ikke, når der er store data-tunge opgaver der skal
udføres. Som fx. videoredigering. Apple's egne tal tyder på, at en 1 Ghz
PowerMac G4 kun er ca 50% hurtigere end en gammel 500 MHz PowerMac G4,
netop fordi systembussen kun er 133 Mhz contra 100 for den ældre. (disse
tal gælder netop for Final Cut Pro opgaver). Så i kan se, det er
ligemeget om ham smider en hurtigere processor i, hvis systembussen ikek
kan føde CPU'en hurtigt nok, får man intet ud af det.

(Det er ligesom at fylde en maskemaskine med en pipette).

IBM's PowerPC 970 vil rette op på dette. IBM's egne dokumenter beskriver
at 970'erens systembus (aka FSB) vil kunne køre op til 900 Mhz. Mao vil
Intel og AMD med et slaw blive overhalet indenom!

Regn med at se VOLDSOMME hastighedsforøgelser, bår 970'eren kommer på
banen!

(Det sker som sagt til Juni for Powermac'erne, og efterhånden som
månederne skrider frem, vil 970'eren langsomt indtage resten af mac
produktlinierne. En 980 - CPU beregnet på bærbare compuere - ventes i 1H
2004.)

En sidste bemærkning skal være, at det ikke er Apple's skyld at vi ikek
har hurtigere systembusser i dag. Det er Motorola's. Motorola har ikek
fulgt med tiden, og har ikek implementeret "multi-pumpet"
systembus-kompatibilitet i PowerPC G4'eren. Havde de det, ville Apple
selvfølgelig også have tilladt den funktionalitet i deres
hukommelsescontrollere (hvilket er den enhed systembussen terminerer i).

--
- Peter +45 5192 3981

Samfundsnasser, liberalt svin, nyracist, blasfemist
og psykisk syg. Det går godt, hva' ?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-05-03 15:14

no_spam@invalid_email.com (Peter Perlsø, 3000) writes:

> Til sammenligning ligger AMD baserede PC'er på 266 - 333 Mhz og Intel på
> 133, 400, 533 og for de seneste "Canterwood" Pentium 4'ere: 800 Mhz.

Næ hov, snakker du nu om frekvenser eller marketing-frekvenser?
DDR-ram har jo typisk 133MHz bus, men takket være nogle finurlige
tricks med at sende på start og slut af hver cykel kan man fordoble og
firdoble båndbredden. Som altid, husk nu at der er forskel på
båndbredde og latensitet...

> Så Apple er i sandhed bagud på busområdet.

De nye G4 arkitekturer (17"iMac bl.a.) har da DDR ram?

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Peter Perlsø, 3000

Dato : 08-05-03 15:26

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> [...]
> tricks med at sende på start og slut af hver cykel kan man fordoble og
> firdoble båndbredden. Som altid, husk nu at der er forskel på

Effektiv frekvens. At kalde DDR RAM for 133 MHz er egentligt korrekt,
men giver ikke et sandt billede af hvad teknologien har at byde på.

> De nye G4 arkitekturer (17"iMac bl.a.) har da DDR ram?

Ja, men det er på den forkerte side af CPU'en. DDR hastigheden er kun
mellem RAM og hukommelsescontroller.

Systembussen er stadig kun single-pumpet.

Fra : ct

Dato : 11-05-03 00:34

> [...]
> månederne skrider frem, vil 970'eren langsomt indtage resten af mac
> produktlinierne. En 980 - CPU beregnet på bærbare compuere - ventes i 1H

Kilde ? Jeg står nemlig overfor at skulle udskifte et par aldrende G4' ere,
men nægter før der kommer hurtigere maskiner på markedet

Claus