Gode Bøffer? hvordan vælger man bedst?
Fra : Silver

Dato : 17-05-03 17:57

Jeg har efterhånden lavet det til en vane at købe mig et par engelske bøffer
i føtex til weekenden, men nu er det så jeg ville høre hvad det bedste kød
man kan købe er og som er godt mørt og minder om engelsk bøf?

Det er sommetider svært at finde kød hvor der ikke lige er sener i og ser
godt ud, jeg har fået fortalt at der engang var et indslag i rene ord for
pengene hvad man skulle holde øje med mht kød man købte men jeg så det
desværre ikke.

Nogen som kan huske hvad det gik ud på?.

Mvh
Silver

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-05-03 20:59

Silver <dsl46016@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> desværre ikke.
>
> Nogen som kan huske hvad det gik ud på?.

Engelske bøffer ??! Sikke noget tørt noget. Find et par Ribeye - ikke
med for store fedtklumper, men med en fin marmorering, så får du en bøf
der smager af noget.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Padmé Amidala

Dato : 17-05-03 21:15

> Engelske bøffer ??! Sikke noget tørt noget. Find et par Ribeye - ikke
> med for store fedtklumper, men med en fin marmorering, så får du en bøf
> der smager af noget.

Ja, jeg ville også hellere vælge nogle ribeyes eller I-bone steaks (den nye
variation af T-bone...

VH
Padmé Amidala

Fra : Stefan Garvig

Dato : 18-05-03 11:45

"Padmé Amidala" <gsagae@geagnhwo.com> skrev i en meddelelse

> Ja, jeg ville også hellere vælge nogle ribeyes eller I-bone steaks (den
nye
> variation af T-bone...
>
> VH
> Padmé Amidala

Den bedste bøf, jeg kender, får jegfra højrebet. Jeg køber selv ofte 20-30
cm højreb og skærer det ud til bøffer. Specielt fra skotsk højlandskvæg
smager bøfferne himmelsk.

Venligst

Stefan Garvig
Rødovre

--
**********
For direct reply only:

Fra : tagaardsdal

Dato : 20-05-03 10:24

"[2900] Jesper Haaber Gylling" skrev d. 17-05-03 20:59 dette indlæg :

ord for
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

<<Hej Silver
<<Det bedste kød, synes jeg man får hos en økologisk slagter. Eller man
kan vælge at <<købe en 1/4 ko, 1/2 gris osv. hos en økolandmand, hvor
man så betaler en kilopris. <<her kan man også selv være med til
udskæringen, og fortælle hvad som skal hakkes<<osv.
<<Hvis du bor i KBH kan jeg anbefale økoslagteren på kultorvet!! Ud over
du får det bedste kød, undgår du også medicinrester og ja- du får kød
fra et dyr som har levet et værdigt liv. Og det mener jeg faktisk godt
man kan smage!!!
VH TAG

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-05-03 15:37

"tagaardsdal" <tagaardsdal.news@kandu.dk> wrote in message

> <<Det bedste kød, synes jeg man får hos en økologisk slagter. Eller man

Det ringeste kød jeg nogensinde har købt (køber altid en 1/4 af gangen) var
en økologisk. Der er intet, der understøtter at økologisk kød skulle smage
bedre end ikke økologisk.
Til gengæld er jeg helt sikker på at fodring og race betyder noget.

> [...]
> du får det bedste kød, undgår du også medicinrester og ja- du får kød
> fra et dyr som har levet et værdigt liv. Og det mener jeg faktisk godt

Jeps - tro kan som bekendt flytte bjerge. Og det kan godt være at det smager
bedre, når samvittigheden er i orden. Men det er mig bekendt endnu aldrig
påvist i en blindsmagning at økologi og smag hænger sammen.
Og inden jeg bliver flamet sønder og sammen: Ja, jeg køber også økologiske
grøntsager og drikker økologisk mælk mv. Men ikke pga. af smagen. Men det er
godt for selvfølelsen - hvem vil ikke gerne føle sig god?

vh
Jan

Fra : Silver

Dato : 18-05-03 14:56

Øh ok...ret advancerede svar vil jeg mene, sådan noget som selv at skære kød
ud gør jeg slet ikke i, desuden har jeg en minifryser hehe.

De ribeyes som omtales, hvordan steger man dem bedst?, jeg har ikke noget
imod rødt kød men det skal ikke være RET meget rødt, kun meget lyserød i
midten af kødet.

Tak for svarene til alle.

Mvh
Silver

Fra : Padmé Amidala

Dato : 18-05-03 15:03

"Silver" <dsl46016@vip.cybercity.dk> wrote in message

> De ribeyes som omtales, hvordan steger man dem bedst?, jeg har ikke noget
> imod rødt kød men det skal ikke være RET meget rødt, kun meget lyserød i
> midten af kødet.

Efter min mening steges de bedst på en grillpande uden fedtstof. Krydret med
salt og peber og afhængig af tykkelsen, steges de ca 3 min på hver side.
Hvis det er for lidt sætter du bare stegetiden et min eller to op på hver
side...men ellers prøv dig frem...

VH
Padmé Amidala

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-05-03 08:00

Padmé Amidala wrote:
> [...]
> min på hver side. Hvis det er for lidt sætter du bare stegetiden et
> min eller to op på hver side...men ellers prøv dig frem...

det er min erfaring at når man steger bøffer så kan man mærke sig frem til
hvor stegte de er....
jo blødere i midten jo mere rå er de......
jeg plejer at hive dem af når de virker faste i kanten og giver blødt efter
midt på, uden at man skal presse for hårdt.... så er de ca medium stegt
(rosa i midten)....
det er noget man lærer hen ad vejen, men praktisk erfaring er jo altid godt
;)
en god retningslinie er også når kødsaften bliver klar, frem for rød......
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 20-05-03 15:39

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> det er min erfaring at når man steger bøffer så kan man mærke sig frem til
> hvor stegte de er....
> jo blødere i midten jo mere rå er de......

En tommelfingerregel (hvor ordet tommelfingerregel for en gangs skyld for
alvor gi'r mening (-: ) er, at sætte tommelfingerspidsen mod de øvrige
fingerspidser med en lille bøjning i tommelfingerleddet og så mærke
fastheden i "tommelfingerbalden" (det stykke af hånden der sidder lige inden
selve tommelfingeren)

Er bøffens konsistens som tommelfingerbaldens er når man sætter tommel- og
pegefinger sammen, er bøffen rød. Jo længere over mod lillefingeren man
kommer, jo mere stegt er kødet - og når kødet har konsistens som når man
sætter tommel- og lillefinger sammen, er den gennemstegt

Har dog aldrig selv prøvet det, da jeg aldrig selv steger bøffer efter en
sommer for nogle år siden hvor jeg fik liiiiige de otte-ti grillbøffer for
meget til at jeg kan få dem ned nu....

Mvh Mads

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 20-05-03 20:24

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 21-05-03 20:52

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:badvbv$1to4$1@news.cybercity.dk...

> En tommelfingerregel (hvor ordet tommelfingerregel for en gangs skyld for

Okay, selv en nok så god tommelfingerregel behøver ikke at blive gentaget
tre gange ...sorry, ved ikke helt hvad der gik galt

Mvh Mads

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 20-05-03 20:24

Fra : Soren Lindholt

Dato : 21-05-03 12:53

Silver <dsl46016@vip.cybercity.dk> wrote in article
> [...]
> imod rødt kød men det skal ikke være RET meget rødt, kun meget lyserød i

Slagteren har afsløret det for mig:

Steg på den ene side til kødsaften pibler frem. Vend bøffen. Steg til
saften pibler frem. Så er den rød.
Man kan så justere tiden efter hvor stort område saften kommer frem.
Simpelt og effektivt osv osv
--
Soren
http://motortosse.dk