Svinekam vs. ribbensteg
Fra : AN

Dato : 17-05-03 12:22

Hej

Er svinekam og ribbensteg det samme?

Hvis ikke.... kan man så lave en svinekam på samme måde som man laver en
ribbensteg?

Mvh.
Anders

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-05-03 12:39

"AN" <tox@xot.denmark> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er svinekam og ribbensteg det samme?

Nej.
Svinekammen er den lange muskel, der ligger på hver side af rygsøjlen (prøv
at mærke på din egen ryg, når du strammer den tilbage .
Der er ingen fedtmarmoring i selv kødet, men et tyndt eller tykt lag mellem
kødet og sværen.
Ribbensteg laves af det tyndere kød med fedtstriber, der ligger uden på
ribbenene (prøv at mærke på dine egne sideben)
Her der der striber af kød lagvis med striber af fedt - ofte det samme kød,
som bruges til bacon eller stribet flæsk.

> Hvis ikke.... kan man så lave en svinekam på samme måde som man laver en
> ribbensteg?

Ja.
Den skal bare stege lidt kortere, da den ikke er så tyk.
Men se dig godt for (kig på enden af kødstykket), når du køber ribbensteg,
hvis du ikke ønsker den for fed.

Hilsen Inger

Fra : Hauge

Dato : 17-05-03 12:55

Hejsa

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Ja.
> Den skal bare stege lidt kortere, da den ikke er så tyk.
> Men se dig godt for (kig på enden af kødstykket), når du køber ribbensteg,
> hvis du ikke ønsker den for fed.

Tror dit svar skulle være modsat

Mvh Hauge

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-05-03 14:36

"Hauge" <4205622.hauge@spamfree.dk> skrev i en meddelelse

> Tror dit svar skulle være modsat

Ja, selvfølgelig.
I tankerne var jeg stadig ved ribbenstegen - men det kan man jo ikke se på
svaret.
Godt, du opdagede det.

Hilsen Inger

Fra : AN

Dato : 17-05-03 12:56

> [...]
> Den skal bare stege lidt kortere, da den ikke er så tyk.
> Men se dig godt for (kig på enden af kødstykket), når du køber ribbensteg,

Jeg takker for det hurtige og gode svar. Dog blev jeg lidt forvirret til
sidst. Jeg troede jeg havde fået fat i en ribbensteg, men så da jeg kom hjem
at det var en svinekam. Skal svinekammen have længere eller kortere tid end
ribbenstegen?

Mvh.
Anders

Fra : Hauge

Dato : 17-05-03 13:02

Hejsa

"AN" <tox@xot.denmark> wrote in message

> [...]
hjem
> at det var en svinekam. Skal svinekammen have længere eller kortere tid

En svinekam skal have noget længere tid end en ribben.

Jeg gør sådan her:

Indstil ovnen på 250 grader.
Hæld ca. 1-2 cm vand i et ildfast fad og tilsæt 1-2 tsk. salt, og læg stegen
med sværen nedaf.
Stil den i ovnen ca. ½ times tid, efter at ovnen er nået de 250 grader.
Vend stegen, og gnid den med salt/pebber og stik nogle laurbærblade mellem
nogle af sværene, og læg nogle stykker i vandet.
Skru ovnen ned på 160-180 grader, og sæt stegen tilbage, evt. tilsæt noget
mere vand, må ikke tørre ud i fadet, da der jo så ikke er noget at lave sovs
af.
Et skud, en steg på et par kg, tager ca. 2 timer at stege, men stik en
strikkepind i stegen når du tror den er færdig, og se om saften er helt
klar, eller stadig lidt blod-rød, skal være helt klar.
Når den er stegt, bruner du sværene i grill-mode, pas på at der ikke går ild
i sværen

Mvh Hauge

Fra : AN

Dato : 17-05-03 13:12

"Hauge" wrote in message

> [...]
> klar, eller stadig lidt blod-rød, skal være helt klar.
> Når den er stegt, bruner du sværene i grill-mode, pas på at der ikke går

Takker for hjælpen... vil prøve din fremgangsmåde.

Citat:
"Stil den i ovnen ca. ½ times tid, efter at ovnen er nået de 250 grader."

Jeg går ud fra at jeg bare kan stille stegen ind lige så snart ovnen er oppe
på 250 grader

Mvh.
Anders

Fra : Hauge

Dato : 17-05-03 13:16

Hejsa

> [...]
> "Stil den i ovnen ca. ½ times tid, efter at ovnen er nået de 250 grader."
>
> Jeg går ud fra at jeg bare kan stille stegen ind lige så snart ovnen er

Haha, det danske sprog er sq en værre en

Held og lykke med stegningen

Mvh Hauge