Shubidua: Mig og så
Fra : Karsten Jensen

Dato : 15-05-03 17:40

- er der nogen der kan forklare mig hvad den sang egentlig handler om?

Når jeg lytter til teksten tænker jeg ofte på om de skrev den på samme
måde som The Beatles skrev 'Strawberry fields forever' *SS*

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Karina Hjorth

Dato : 15-05-03 20:12

> måde som The Beatles skrev 'Strawberry fields forever' *SS*

Hvilken måde skrev de den på?

Der findes en teori om, at de hundejger, som de synger om i sangen, er de
små grønne figurer, som senere blev illustreret i stor stil på 10'eren.

Men jeg må ærligt indrømme, at jeg aldrig har tænkt dybere over, hvad sangen
handler om.

Mvh
Karina

--
http://www.shubidua.nu - dedicated to the best band ever
http://www.shubidua.nu/salimata - dedicated to my fosterchild from Mali

Fra : Karsten Jensen

Dato : 16-05-03 14:57

On Thu, 15 May 2003 21:11:31 +0200, "Karina Hjorth"
<khjorth@oncable.dk> wrote:

> [...]

Som jeg husker det var det noget med et eksperiment hvor de var på
eurofoiserende stoffer og ville prøve at skrive en tekst for at finde
ud af hvordan den ville blive.

Fra : Thomas H.

Dato : 17-05-03 08:33

"Karina Hjorth" <khjorth@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg må ærligt indrømme, at jeg aldrig har tænkt dybere over, hvad
sangen
> handler om.

Da jeg var barn kunne jeg ikke li' den sang, jeg blev bange for
den sagde min mor *G* Jeg er dog kommet over det nu, og synes
faktisk det er et af de bedste numre ...det ER en meget underlig
tekst, men mon ikke de der Hundejg'er er kannibaler?
Og så kan jeg ikke lade være med at grine, over at de pludselig
synger fynsk, for at få det til at passe *G*
"Morale er ty'lig, men styg og modby'lig"

Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Karina Hjorth

Dato : 17-05-03 10:43

> tekst, men mon ikke de der Hundejg'er er kannibaler?

Jo, men det er vist også en af de få klare ting i den tekst*g* Okay, den med
strudsen, der bores, som Michael skriver andetsteds i tråden, henviser til
knallerter - det virker meget logisk.

> synger fynsk, for at få det til at passe *G*
> "Morale er ty'lig, men styg og modby'lig"

He-he... Jaaaah... De har i øvrigt et andet rim i en anden sang, der er
ligeså mærkelig - hvis ikke mere mærkelig: "Hvor finder vi Georg? - Så går
vi der over".

Mvh
Karina

Fra : Poul Erik

Dato : 17-05-03 11:34

On Sat, 17 May 2003 11:43:05 +0200, "Karina Hjorth"
<khjorth@oncable.dk> wrote:

>He-he... Jaaaah... De har i øvrigt et andet rim i en anden sang, der er
>ligeså mærkelig - hvis ikke mere mærkelig: "Hvor finder vi Georg? - Så går
>vi der over".

Den har da aldrig virket mærkelig for mig, hvis du altså mener Nappa
og nylon", som er sangen hvor den linie forekommer.

For mig handler den om The Beatles og Georg som de mangler. er vel den
5 Beatles (George Martin - deres maneger), men det er selvfølgelig min
tolkning af nummeret.

Uden Geoegw Martin var de måske (det var de jo nok aligevel) aldrig
kommet videre end små koncerter og arangement på Reiperbahn i
Tyskland).

Poul Erik

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.tele.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-05-03 11:58

Poul Erik wrote:

> [...]
>
> For mig handler den om The Beatles og Georg som de mangler. er vel den
> 5 Beatles (George Martin - deres maneger), men det er selvfølgelig min

Jeg tror mere det er George Harrison de snakker om. De nævner jo alle
fire bandmedlemmer i hvert sit vers.

/David

Fra : Karina Hjorth

Dato : 17-05-03 12:05

> Den har da aldrig virket mærkelig for mig, hvis du altså mener Nappa
> og nylon", som er sangen hvor den linie forekommer.

Det var nu ikke sangen, der var mærkelig... Det var rimet... Men det var
måske bare en dårlig formulering fra min side.

Mvh
Karina

Fra : Thomas H.

Dato : 17-05-03 12:26

"Poul Erik" <lindaa@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> For mig handler den om The Beatles og Georg som de mangler. er vel den
> 5 Beatles (George Martin - deres maneger), men det er selvfølgelig min
> tolkning af nummeret.

eeeh, jeg tror nu nærmere det er den 4. Beatle, når nu
de synger om de tre andre ....tror du ikke?

Fra : Andreas Holt

Dato : 17-05-03 12:30

"Poul Erik" <lindaa@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> For mig handler den om The Beatles og Georg som de mangler. er vel den
> 5 Beatles (George Martin - deres maneger), men det er selvfølgelig min

Mon ikke der menes George Harrison?

Derudover tror jeg, at Karina mente, at det var noget søgt at rime "Georg"
på "derov'r".

Fra : Thomas H.

Dato : 17-05-03 12:25

> He-he... Jaaaah... De har i øvrigt et andet rim i en anden sang, der er
> ligeså mærkelig - hvis ikke mere mærkelig: "Hvor finder vi Georg? - Så går
> vi der over".

Jeg kan nu bedre li' disse:
"der bor mange på vor klode - kun de kloge bli'r til no'de"
eller
"iiiirland bor der protestanter - de protesterer mod de ander' "
*G*

De må godt nok have grinet lidt i skægget, og nogle må have sagt,
aarrrrg det kan vi da ikke

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 15-05-03 22:05

Karsten Jensen skrev :
> - er der nogen der kan forklare mig hvad den sang egentlig handler om?
>
> Når jeg lytter til teksten tænker jeg ofte på om de skrev den på samme
> måde som The Beatles skrev 'Strawberry fields forever' *SS*

Er det den om Harry Motor ? Han var en kendt dansk racerkører engang i
fortiden (50'erne).

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Karsten Jensen

Dato : 16-05-03 15:07

On Thu, 15 May 2003 23:05:11 +0200, "Michael Lund Sørensen"
<hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote:

>Er det den om Harry Motor ? Han var en kendt dansk racerkører engang i
>fortiden (50'erne).

det ved jeg ikke? Men hvordan kommer det ind med en "struds der var
boret"?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-05-03 15:19

Karsten Jensen wrote:

> On Thu, 15 May 2003 23:05:11 +0200, "Michael Lund Sørensen"

> det ved jeg ikke? Men hvordan kommer det ind med en "struds der var
> boret"?

Det er vel bare en struds, der løber hurtigt. Hvis Harry Motor deltog i
Paris-Dakar eller andre ørkenløb, synes jeg, det lyder som en meget
plausibel forklaring.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-05-03 15:45

Karsten Jensen skrev :

> det ved jeg ikke? Men hvordan kommer det ind med en "struds der var
> boret"?

Lidt svært da jeg ikke har hele teksten og ikke har hørt sangen i flere år,
men i 70'erne borede man selv sin knallert. De måtte køre 30 Km/t og så
satte importøren en plumbe i benzin indsugningen, og den borede man så ud
igen og kørte de 60 Km/t som en Puch eller Kreidler let kunne køre.

Jeg tror ikke Harry Motor deltog i Paris Dakar - jeg tror slet ikke løbet
var der den gang.

Har du et link til teksten ?

OBS Motor sagkyndige vil sige at diameteren på stemplet er cylinderens
boring, og det er da også rigtigt, men det var ikke sådan vi borede vores
knallerter.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-05-03 15:57

Michael Lund Sørensen wrote:

> Jeg tror ikke Harry Motor deltog i Paris Dakar - jeg tror slet ikke løbet
> var der den gang.

Jeg mener at huske, at der var ørkenløb af en eller anden slags den
gang.

http://www.mfh.dk/shubidua/tekster/migharry.htm

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jan Ohlsson

Dato : 16-05-03 19:07

Den tekst er der mange der har prøvet at tyde de sidste 30 år
jeg tror ikke der er den dybere mening i shu bi dua's tekster
de fleste er tids bestemt til den årgang de er skrevet i med alt hvad dertil
høre
af ugeblades, forsider nyheder i tiden, gængse slang udtryk og hvad der
ellers rimmede, og lød godt
jeg tror det er et tilfælde at de fleste tekster holder i nu

Hilsen fra en stor Shu Bu Dua fan der var til stede ved deres første konsert
overhoved
og var tabt forevigt
Jan O

Fra : Karina Hjorth

Dato : 17-05-03 22:43

> - er der nogen der kan forklare mig hvad den sang egentlig handler om?
>
> Når jeg lytter til teksten tænker jeg ofte på om de skrev den på samme
> måde som The Beatles skrev 'Strawberry fields forever' *SS*

Okay, her følger en forklaring fra Michael Hardinger:

"Hmmm, ja det er een af de mærkeligere sange. Jeg havde lavet en melodi som
skulle være lidt REDBONE-agtig, hvis der er nogen der kan huske dem. Det
blev den så ikke. Og teksten blev lavet af alle mand, ret meget med Bosse i
spidsen, han fandt på dyret der bor i den dybeste tavshed.

Slutning fandt vi aldrig, så defor blev moralen til en kage. På fynsk, ja,
det aner jeg sgu ikke. Spørg bunden om den. Slutkor er en hyldest til Hooked
on a Feeling, Huk-a-chaka... hvis der så er nogen der kan huske den... Suk,
alt er længe siden. Var vi fulde eller hva?"

måske ... Håber, du kunne bruge det til noget.

Mvh
Karina

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-05-03 00:39

Karina Hjorth wrote:

> [...]
> on a Feeling, Huk-a-chaka... hvis der så er nogen der kan huske den... Suk,
> alt er længe siden. Var vi fulde eller hva?"

Kan du give en lille oversigt over hvem der gjorde/gør hvad i
Shu-Bi-Dua? Hvem spiller f.eks. guitarsolo på Macarine og Vuffelivov?

/David

Fra : Karina Hjorth

Dato : 18-05-03 01:21

> Kan du give en lille oversigt over hvem der gjorde/gør hvad i
> Shu-Bi-Dua? Hvem spiller f.eks. guitarsolo på Macarine og Vuffelivov?

Det tager jo laaaaaaaaaaang tid*g*, men jeg kan da lige sådan kort sige, at
soloen i den originale McArine blev spillet af Hardinger - nu bliver den
spillet af Ole Kibsgaard. Så hut jeg visker, er det samme tilfældet med
Vuffeli-vov, men også i bl.a. Står på en alpetop.

Til gengæld spilles soloen i Den røde tråd af Claus Asmussen, og i Rundfunk
liveudgaven fra "Da mor var dreng" og i Nød lærer nøgen kvinde at kende er
der nogle af de meget få trommesoloer... Førstnævnte spilles af Kasper
Winding, der i øvrigt allerede spillede greca på El nossa de la para puerto
på 1'eren. Sidstnævnte spilles af Peter Andersen, som i øvrigt får selskab
af en mindre bassolo spillet af Kim Daugaard. Disse to soloer er i øvrigt
ekstra lange på unplugged udgaven fra Live og Glade dage.

Derudover har Kim Daugaard også en bassolo i Rundfunk liveudgaven. Han
spiller også bassen på originalen (men uden solo), men trommer her spilles
af Bosse Christensen (også uden solo). Bassen her - og på Dallas - er i
øvrigt slap-bas næsten hele vejen igennem, som ellers ikke bliver brugt så
ofte i Shubidua regi.

Nu jeg har nævnt live-udgaverne, så er der saxofon-soloer i både Rap Jul og
Kære Lone - disse spilles af Jacob Christoffersen. Apropos Rap Jul, så er
"Anders And"-snakken i denne (i original-udgaven, da det ikke er med live)
indspillet af Michael Elo.

En af de mest kendte soloer overhovedet i Shubbernes historie er dog nok
violin-soloen på Sommergryder, der spilles af jazz-musikeren og violin
virtuosen Svend Asmussen - der sjovt nok er far til Claus Asmussen....

Er der mere, du vil vide?

Mvh
Karina

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-05-03 02:09

Karina Hjorth wrote:

> Er der mere, du vil vide?

Heheh :) Flot!

Jeg har altid haft på fornemmelsen at det var Hardinger der spillede de
soloer jeg rigtigt godt kunne lide i Shu-Bi-Dua. Han er sgu en habil
guitarist. Og jeg hører ellers normalt David Gilmour, Mark Knopfler,
Jeff Beck, Satriani, McAlpine etc. :)

/David

Fra : -V-

Dato : 18-05-03 05:06

Karina Hjorth wrote:

> Er der mere, du vil vide?

Ja!

Guitarsoloen i 'Krig & Fred' har altid fascineret mig, fordi den kører
forskelligt i højre og venstre side.
Er det et studietrick, eller spiller Hardinger og Asmussen (er det
overhovedet dem?) hver sin kanal, som så er mixet sammen?

-V-

Fra : Karina Hjorth

Dato : 18-05-03 14:39

> Er det et studietrick, eller spiller Hardinger og Asmussen (er det
> overhovedet dem?) hver sin kanal, som så er mixet sammen?

I originalen spiller Claus Asmussen det meste af det guitar, der skiller sig
lidt ud - han har også soloen i mellemspillet, hvor han spiller op mod
klaveret. Rytmeguitaren er spillet af Hardinger.

I liveudgaven fra dengang foregik det cirka på samme måde, hvor de i stedet
nu har delt soloen i 3: første stykke spilles af Ole Kibsgaard, 2. stykke af
Claus Asmussen og 3. stykke igen af Ole Kibsgaard.

Hvordan det hele foregik rent teknisk under indspilningerne, ved jeg ikke -
teknikken aner jeg intet om.

Mvh
Karina

Fra : Thomas H.

Dato : 18-05-03 11:14

> Okay, her følger en forklaring fra Michael Hardinger:

Okey, du mailer måske med ham eller hvad?

*LOL* Fed forklaring!

Fra : Karina Hjorth

Dato : 18-05-03 14:40

> Okey, du mailer måske med ham eller hvad?

Det hænder... Han kigger også forbi boardet på shubidua.nu

> *LOL* Fed forklaring!

En typisk Hardinger-forklaring kan jeg kun sige*g*

Mvh
Karina

Fra : Karsten Jensen

Dato : 19-05-03 22:26

On Sat, 17 May 2003 23:42:55 +0200, "Karina Hjorth"
<khjorth@oncable.dk> wrote:

>måske ... Håber, du kunne bruge det til noget.

Det kan jeg da. Arbejder på at få et interview med 'Bunden' og jeg vil
søge at få et svar på det hvis jeg får interviewet - og så ville jeg
lige researche lidt. Den tekst har altid 'plaget' mig )

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-05-03 19:37

Karsten Jensen <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

> - er der nogen der kan forklare mig hvad den sang egentlig handler om?
>
> Når jeg lytter til teksten tænker jeg ofte på om de skrev den på samme
> måde som The Beatles skrev 'Strawberry fields forever' *SS*

Den handler ikke om noget - de var kanon skæve på 1-> 4

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Mikkel Breiler

Dato : 23-05-03 21:20

> [...]

>Når jeg lytter til teksten tænker jeg ofte på om de skrev den på samme
>måde som The Beatles skrev 'Strawberry fields forever' *SS*

Jeg mener det var George Martin som sagde at oven på Jesus hysteriet i USA ville John
& Paul lave noget andet med barndommen som tema.

-breiler