Når en Politiken-lederartikel uundskyldeligt misinformerer, at dåsekød er
helt uden næringsværdi, så man siden må fejlrette, så tænker man på, om
avisens mål er at skabe dyrt forbrug.
Der er tidligere skrevet artikler om, at maskinudbenet kød bør forbydes
brugt som kød, og det er nærliggende at tro at der ikke er de vandtætte
skodder mellem redaktion og annoncering som ofte påstået.
Reklame for ny produkter præsenteres ofte som nyhedsreportage fx i
Lørdags-tillæg . Denne vildledning er beslægtet med TV-seriers "product
placement".
At harcellere over fattigmandskost og genbrug som noget uværdigt er ikke
konsekvent, når der påstås mangel på resourcer.
Da der fejlrettedes om dåsekød, der jo har så fine næringsstoffer som friskt
kød, gentog man forhånelsen og nedgøringen af billigproduktet som værende "
uden æstetisk værdi".
Det ville være godt om, man holdt begreberne klare.Æstetisk værdi berører
ikke sundhed. Og fejlretning bør kun påpege, hvad viste sig at være sandt,
og ikke kamouflere det i et røgslør af irrelevante gentagelser fra artiklen.
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46
2200 København N
Tel: 3586 1000
Fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com