Pinde(formet)mad
Fra : Bo Warming

Dato : 15-05-03 12:39

Skær kød, fisk eller pølse i så lange strimler, at de netop ikke falder fra
hinanden.
Læg dem på plastunderlag i mikrobølgeovn og varm kun så meget, at protein
koagulerer.
Spis straks, eller - især -
Lad tørre og brug som snacks nårsomhelst, hvorsomhelst, evt sammen med
pitabrød skåret i strimler og tørret.

Ingen brug for køleskab eller tallerken eller kniv&gaffel - dovent,
æstetisk, hurtigt, fuldgyldig sund mad
Når en vis opvarning er sket, og derefter tørring, sker selv efter måneder
ingen harskning -
jeg har depoter stående hist og pist i stuen og spiser for sjov og til te,
kaffe, øl, vin som måltid - kun er der et småproblem inden tørhed, nemlig at
min kones katte snupper fisken (sild der ligesom medisterpølse halveres to
gange på langt til kvarter.

Alskens dip kan bruges (smør, løgfedt, smagspulvere rørt op med vand eller
mælk, japalenos/salsa blandinger)
hvis man har tid at komplicere sagen når man overfaldes af (lækker)sult.

At forme til lange tænker - især tyndere end breadsticks som det er
inspireret af - betyder tørring sker hurtigt og ingen mugnings-risiko .
Bruger man som underlag flamingoskum-bakker .
som rå sild købes i i Netto
, kan man lægge madpindene , så de ikke kommer til at klæbe sammen, og
bevarer lang lige form
--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

Fra : Invader Zim

Dato : 15-05-03 16:10

Bo Warming wrote:
> Skær kød, fisk eller pølse i så lange strimler, at de netop ikke
> falder fra hinanden.
> Læg dem på plastunderlag i mikrobølgeovn og varm kun så meget, at
> protein koagulerer.

nu spørger jeg sikkert dumt, men hvad betyder det?

ellers interessant opskrift!

-Invader Zim

Fra : Bo Warming

Dato : 15-05-03 17:26

"Invader Zim" <hahanoyoudont@death.poo> wrote in message

> nu spørger jeg sikkert dumt, men hvad betyder det?
>
> ellers interessant opskrift!

Det er mig der er dum at bruge biokemi-fagudtryk
Det naturlige proteinmolekyle, fx et enzym, ligger som en kæde rullet sammen
i en helt bestemt garnnøglestruktur der kan katalysere kropsreaktioner, liv.
Er det muskelprotein kan det trække sig sammen.

Den er sårbar for varme og kemi, og disse får garnnøglet til at rulle sig ud
og gå i stykker og vikle sig sammen på tilfældige måder, der ikke kan
befordre liv - men som smager bedre og derfor blødkoges ægs hvideprotein og
blommen hårdkoges og bøf går fra rød til brun og saltning gør fisk og kød
"lækkert sprængt". Smadringen af det naturlige og trist-smagende hedder både
denaturering og koagulation. Blod der bliver stift er et andet eksempel.

Ændringen fra liv til smadder sker på minutter ved 60 grader og på sekunder
ved 100 grader - hvis man varmer videre efter at ændringen er sket,
ødelægger man smagsstoffer og opnår intet (udover at visse bakterier kun får
deres proteiner koaguleret og de blir dræbt, ved længere tid og/eller højere
temperatur, og derfor er gammeldags husmødre så vilde med at gøre alt
"over-done"
så de ikke kan beskyldes for sjusket hygiejne

Fra : Invader Zim

Dato : 15-05-03 19:04

Bo Warming wrote:
> [...]
> husmødre så vilde med at gøre alt "over-done"
> så de ikke kan beskyldes for sjusket hygiejne

fed forklaring, så forstår jeg også processen der fremkommer ved opvarmning
lidt bedre. :)

det vil jeg forsøge mig med i løbet af weekenden!

-Invader Zim

Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-03 10:20

"Invader Zim" <hahanoyoudont@death.poo> wrote in message
snip
> ellers interessant opskrift!
>
> -Invader Zim

Det gode ved pinde-formen er selvfølgelig også at du kan småsnacknible af
lækkeriet uden at krumme på gulvtæppet - fortand-skabt afbræk sker
forudsigeligt.

Og i modsætning til franske kartofler, kan du have et måltid i een hånd og
læse samtidig og ikke skulle ned i posen tyve gange. Dovenskab har skabt
alle menneskehedens gode opfindelser.

Er noget offtocip - jeg anbefales i landflygtighed til hamradio-ng - ikke
forstået, kom igen`?

Du ved godt at subscribe til en ng betyder ikke at du er forpligtet til at
læse alt i gruppen. Som i et supermarked går man udenom hvad erfaring siger
giver surt opstød.