Rensning af keramisk kogeplader
Fra : Tom Frank

Dato : 14-05-03 22:41

Hej,

Jeg har for en måneds tid siden fået et keramisk Bosch komfur med 4
kogesektioner. Men nu efter en måned kan jeg se mærker af omridset af mine
gryder/pander i alle 4 kogesektioner.

Jeg har ellers sørget for at aftørre kogesektionerne efter madlavning hver
gang. Da der i instruktionsbogen står man ikke må bruge 'hårde'
rengøringsmidler, har jeg typisk kun brugt en opvredet klud til det.

Kan problemet være at det er kalk, der har aflejret sig ?? Og hvad kan man
gøre for at få det væk mærkerne væk ?

Mvh Tom

Fra : Anette

Dato : 15-05-03 01:31

Tom Frank <tofran@hotmail.com> wrote:
> Jeg har for en måneds tid siden fået et keramisk Bosch komfur med 4
> kogesektioner. Men nu efter en måned kan jeg se mærker af omridset af
> mine gryder/pander i alle 4 kogesektioner.

Der findes vist flere mærker af specialrensemidler til keramiske kogeplader.

Vi bruger Vitro clen...det virker nogenlunde, men det efterlader stadig
"omridset" af gryderne.
Vores keramiske kogeplader er kun ca 4 mdr gamle, så det er ikke fordi vi
har eksperimenteret så meget.
Så mere "erfarne" brugeres erfaringer ville da være rart

/ Anette

Fra : fa.dk

Dato : 15-05-03 06:45

"Tom Frank" skrev d. 14-05-03 22:41 dette indlæg :
> [...]
> rengøringsmidler, har jeg typisk kun brugt en opvredet klud til det.
>
> Kan problemet være at det er kalk, der har aflejret sig ?? Og hvad kan

Hej Tom
Jeg har haft glaskeramisk komfur en del år, og pladen ser faktisk ud
"som ny" - og har heller ikke omrids efter gryder.
Efter brug tørrer jeg det af med en klud med opvaskermiddel - altså
almindeligt opløst i vand fra opvaskerbaljen.
Er der noget brændt fast bruger jeg en skraber - beregnet til dette.
Jeg har lagt mærke til, at mange kun gør dette - og komfuret ser farligt
ud.
Det vigtige er
- at tørre efter med rent vand. Jeg har en klud liggende til dette, så
der ikke er sulfo på den.
- og tilsidst med en tør klud.
Af og til får det en omgang med et rensemiddel til keramiske plader. Jeg
kan se, at mit hedder Toprens, men jeg er sikker på, at alle midler er
brugbare. Det er kun nødvendigt måske hver 14 dag.
Jeg mener, at fremgangsmåden stod i brugsanvisningen - og som sagt, så
virker det.
Mvh.
Frank

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-05-03 19:53

fa.dk wrote:
Klip
> [...]
> brugbare. Det er kun nødvendigt måske hver 14 dag.
> Jeg mener, at fremgangsmåden stod i brugsanvisningen - og som sagt, så

Jeg gør ca. det samme. Med et fint resultat.

Dog ikke det med rent vand.! Heller ikke med den tørre klud.
Så det mener jeg er ligegyldigt.
Men bruger "Toprens" hver 3 - 5 uge.

Men det afhænger selvfølgelig af hvor tit det bruges.
Mit bruges 4 - 5 gange/uge.

Mvh. Jørgen

Fra : Hanne

Dato : 15-05-03 08:38

> Kan problemet være at det er kalk, der har aflejret sig ?? Og hvad kan man
> gøre for at få det væk mærkerne væk ?
>
> Mvh Tom

Jeg har haft keramiske kogeplader ca. 3 år nu, og de ser faktisk ud som nye.
Der er ingen "aftryk" eller mærker efter gryder. Efter brug tager jeg en ret
våd karklud og kommer lidt opvaskemiddel på, gør grundigt rent og tørrer
derefter af med en ren hårdtopvredet karklud. Jeg har kun brugt den
medfølgende skraber 3-4 gange i alt til noget, der var kogt over. En anden
ting er, at jeg er ret omhyggelig med at tørre bunden af gryderne af, inden
jeg sætter dem på kogepladen - et par sandkorn under kartoffelgryden kan
hurtigt lave ridser.
Keramikrens bruger jeg nok ca. hver 14 dag eller efter behov.

Med venlig hilsen
Hanne

Fra : Lykke

Dato : 15-05-03 09:53

hej
jeg har haft keramisk kogeplade i ca. 15 år nu,
har aldrig haft problemet med "grydespor"
jeg tørrer glaspladen af med en alm. våd karlud, fjerner fedt o.lig.
derefter bruger jeg rensemidlet
shine, på tør køkkenrulle på hele glaspladen, kun i beskedent mængde, tørre
igen af med et rent viskestykke.
pladen er spejlblank og fin.
det gør jeg hver gang jeg har lavet mad.
selvfølgelig har jeg skraberen til "overkogte" ting, men bryger den
sjældent.
shine kan af og til købes for 10,- i netto,-partivare, ellers invister i en
flaske fra hvidevarebutikken, her er prisen ofte 30,- til 45,- kr.
ellers tør grydebunden af før brug, også glaspladen skal lige være støvfri.
specielt salt og sukker vil gerne lave mærker og ridser.
god fornøjelse.

Fra : fa.dk

Dato : 15-05-03 10:33

> [...]
> rengøringsmidler, har jeg typisk kun brugt en opvredet klud til det.
>

> Kan problemet være at det er kalk, der har aflejret sig ?? Og hvad kan

Hej Tom
Jeg er sikker på, at du får et flot komfur efter de mange råd. Det er
stort set de samme ting, som de forskellige gør.
Jeg lagde mærke til, at der var én, der brugte pudsemiddel hver gang.
Det er ikke hensigten. Det er kun til vedligeholdelse af og til.
Pudsemidlet lægger en siliconehinde, der skal beskytte og dermed lette
den daglige rengøring.
Der er også nævnt salt og sukker. Jeg er især opmærksom på sukker. Koger
noget med sukker over, skal du strakts tage det af, og mens det er
varmt, ellers beskadiger du pladen. I øvrigt skal du skrabe alle ting af
og gøre det rent, inden du bruger komfuret igen - ellers brænder det
fast.
Jeg formoder, at du er klar over, at du skal passe på ikke at tabe
større ting ned på pladen. Har dit komfur som mit en emaljekant, skal du
passe på ikke at sætte varme gryder/pander på kanten.
Jeg vil tro, at der i din brugsanvisning er angivet midler til større
forureningsskader, men det har du næppe efter en måned.
Jeg kan berolige dig med, at efter kort tids brug kommer man over den
mere videnskabelige tilgang og store omhyggelighed - og det bliver - som
det skal være - en almindeligt brugsgenstand.
Mvh.
Frank

http://www.kandu.dk/

Fra : Tom Frank

Dato : 15-05-03 13:21

Hej,

Tak for de gode forslag.

Jeg skulle bare sikre mig at komfuret ikke var begyndt at smuldre mellem
fingrene.

Jeg har en mistanke om at mærkerne kommer fordi gryderne ikke er helt tørre
før jeg kommer dem på kogepladerne ( Jeg har en tendens med at vaske gryder
lige efter madlavningen og bruge noget af eftervarmen på komfur til at tørre
gryderne med )

Ja, jeg må se om det hjælper på det.

/Tom

Fra : fa.dk

Dato : 16-05-03 06:51

"Tom Frank" skrev d. 15-05-03 13:21 dette indlæg :
> [...]
gryder
> lige efter madlavningen og bruge noget af eftervarmen på komfur til at

Hej Tom
Jeg håber, at din "mistanke" har udviklet sig til sikker viden. Hvis du
nu også bruger eftervarmen til at tørre vasketøjet, så er det også en
dårlig idé.
Mvh.
Frank

http://www.kandu.dk/

Fra : Lykke

Dato : 15-05-03 13:55

du har ret i at plejemidlet ikke skal bruges hver gang, men jeg gør det, da
det bliver pænt og da det ikke umiddelbart ikke tager skade af det.
når jeg nævner salt og sukker, er det i "rå" tilstand, jeg tænker på spildt
drysset krystal.
hvis mine kartofler , pasta e.lign. koger over, så tørrer jeg kun det værste
vand af, og gør rent efter endt madlavning.
det skulle ikke være nødvendigt, at stoppe madlavningsprocessen helt.